Kysymyksiä orkideoista

Lainaan taasen opustani tässä ensi hätään: Leveys: 15-30 cm ja korkeus: 10-15 cm. Kasvatetaan ruukuissa epifyyteille sopivassa kasvulaustassa. Kostea ja puolivarjoinen kasvupaikka viileässä tai lauhkeassa ilmastossa ja mielellään kasvihuoneessa tai lasikossa. Voidaan pitää kuivempana talvella, mutta ei pidä päästää täysin kuivaksi. Tuon S. japonican kukat ovat kauniit valkoiset ja niissä on vaaleanpunaisia raitoja ja pilkkuja.

Kiitoksia ohjeista. Minun opukset eivät kerro mitään kyseisestä kasvista.

Mitä mieltä olette Osramin L36W/77 FLUORA 1400 lm loisteputkista orkidean lisävalona?

Oikein hyvä. Värilämpötila 7700 kelviniä on sopiva kasvi- ja akvaariokäyttöön. Ainoa haittapuoli on, että se ei ole mitenkään sisustuksellinen, eikä edes miellyttävä.

Kiitos Horsma, nopeasta vastausesta. Se sisustukseellisuus ja mielyttävyys lienee makuuasia eikö totta?

Makuasia kyllä, ja myös kaupankäyntiä siitä kumpi on tärkeämpää oma viihtyvyys pienen hetken päivässä, vai se että kasvit saa hinattua elossa pimeän talven läpi. Minä kannatan tätä jälkimmäistä. Käytän kasvivaloa ajastimen kanssa vain sydäntalven ajan (joulu-helmikuu) iltapäivisin valoisuuden mukaan. Valot sammuvat klo 19-20. Yleensä en ole koskaan kotona ennen klo kuutta, joten sen tunnin pari kestää kyllä violetin sävyistä valoa.

Nonniin, minäkin voisin muutaman kysymyksen esittää.

Minulla on hyvin voiva Nelly Isler, joka on lopettanut kukintansa joku aika sitten, ja kuivattanut toisen kukkavartensa kokonaan, ja toisesta n. 2cm. Leikkasin tuon kokonaan kuivuneen pois. Uusia lehtiä se näyttäisi kasvattavan. Minkälaisia vinkkejä teillä olisi antaa sen hoidosta? olisi hienoa saada se uudestaan kukkimaan kieli ulkoa

Lisäksi minulla on kaksi perhosta. Ostettaesa ne molemmat olivat jo lopettaneet kukintansa. Toinen oli kuivattanut kukkavartensa ja joitakin ilmajuuria. Tästä leikkasin kuivat pois. Muuten sillä on juuret ja lehdet hyvässä kunnossa.

Toisessa puolestaan oli melko vähän ilmajuuria, mutta kukkavarret täysin vihreät, eikä se oli kuivattanut niitä vieläkään. Mutta sen kasvualustaan menevät juuret ovat melko huonot (kuvat). Ne ovat täysin ruskeita (ei kuitenkaan siis mätiä) ja näyttävät siltä, että katkeavat. Uusia ilmajuuria se kyllä työntää. Pitäisikö tälle tehdä joku rahakasammaltemppu? Ja tekeeköhän tämä sitten uudet kukat noihin samoihin varsiin?

Nämä molemmat tietysti haluaisi saada kukkimaan uudelleen. Vinkkejä!

Tervehdys, tuo alempi voisi kaivata hiukan lisää haketta ruukkuun...Terveiltä nuo ilmajuuret tuossa kuvassa näyttävät. Juuret voivat muuttua ruskeiksi, mutta jos ovat napakoita ja pulleita, niin ihan elossa ovat. Löttänät, tummat juuret kannattaa poistaa - ne ovat kuolleita.

Perhoset kukkivat usein vanhaan kukkavanaan, joten jos kukkavana ei rusketu, niin älä leikkaa sitä pois. Minulla pykää kaksi perhosta parasta aikaa vanhaan vanaan lisää nuppuja. Toinen jo kolmatta kertaa tänä vuonna.

Tosiaankin nuo ilmajuuret näyttävät oikein hyviltä. Aina kukinnan jälkeen ja näin talvella kannattaa antaa kasvin hieman "loivennella" oloaan rasittavan kukinnan jälkeen. Lannoitusta voidaan vähentää, sillä kasvukaan ei ole mitenkään kiivasta. Perhosta ja tuota Nellyä voidaan kastella kerran viikossa tai parissa talvisin (riippuen alustan kosteudesta). Jos on mahdollista antaa lisävaloa aina parempi( ks. erikseen osiosta keinovalo). Keväällä, kun uusi kasvu on lähtenyt käyntiin voidaan aloittaa kasvin lannottaminen annettujen ohjeiden mukaan. Tuon Nellyn voi laittaa kesäksi ulos varjoiseen paikkaan. mutta perhoset kannattaa jättää sovinnolla sisälle, etteivät palellu(eivät pidä alle 18 asteen lämmöstä) Perhosta kannattaa varjostaa keväästä lähtien, jos ovat eteläisellä ikkunalla-eivät siedä kovaa paahdettakaan. Nelly on kiitollinen kukkija. Se tarvitsee hieman enemmän valoa kuin perhonen ja se kestää enemmän viileää ilmaa. Ulkoilevaa kasvia tulee kastella vaikkapa päivittäin kovalla helteellä, ettei tule sellaisia "haitarilehtiä". Ne kuitenkin pelkkä kosmeettinen haitta.

Kiitos vinkeistä. Ilmajuurista en siis ole huolissani, mutta tuolla alla olevat juuret näyttävät siltä kuin katkeaisivat.

Meillä on aika kuiva huoneilma, olenkin siksi suihkutellut noita suihkepullolla, ja sitten ne on mulla joskus kylppärissä silloin kun käyn suihkussa, saavat siellä kosteata ilmaa...naurua

Luin juuri niksipirkasta, että kahvin lisääminen orkidean kasteluveteen parantaisi ph arvoa. Onko joku joskus kokeillut? Tai entä sitruuna...samaa olen kuullut siitäkin.

Onko muuta neuvoa miten tuota hanavettä saisi paremmaksi...tuntuu että kaikki ohjeet mitä täällä on sanottu onkin jonkun toisen mielestä kelvottomia

Meitä orkideoiden kasvattajia on niin monenlaisia, että väkisinkin jokaiselle tulee omat kastelu- ja hoitotapansa. :)

Siksi tuosta kasteluvedestäkin ollaan niin montaa mieltä, mutta eiköhän suurinta osaa orkideoista kuitenkin mahdeta kastella ihan normaalilla hanavedellä. Hyvin harvojen vesilaitosten alueella saattaa tuo kalkki olla joillekin kasveille ongelma. Itse käytän ihan porakaivovettä kasteluun.

Onhan noita juttuja paljon ollut järviveden käytöstä ja lumestakin sulattamalla tehdystä kasteluvedestä. Tahtoo vaan aika harvalla olla mahdollisuus tuohon järviveteen, tai se on ainakin turhan pitkän matkan takana. Toisekseen täällä Etelä-Suomessa tahtoo sadevesikin olla aika likaista katolta valuessaan. Samoin on lumikin aika nokista ja mustaa.

En muista ainakaan täällä palstoilla kenenkään kertoneen tuollaisista kokeiluista. Jäin ihan miettimään, että onko sinulla jotain ongelmia kukkiesi kanssa, vai miksi haluaisit tuollaisiin veden parantamisiin lähteä?

Täällä Lahdessa on oikeasti niin kalkkipitoinen vesi, että en kyllä menisi sitä orkideoilleni tarjoamaan. Sellaiset ikävät kalkkivanat jäävät suihkuun jne...Minulla on sadeveden keruu järjestelmä pihallani. Nuo kahvinporot voisivat kyllä toimia. Esimerkiksi pionit pitävät kovasti kahvinporoista juurillaan ulkona. Sitruunaa en itse kyllä uskaltaisi kokeilla ainakaan suuria määriä, kun on niin vahvaa. Joisin sen sitruunan mehun aivan itse. Akvaarioon tarkoitettu turveuute voisi olla kokeilemisen arvoinen, jos todella on huolissaan tuosta ph: sta. Suosittelen kuitenkin ensin ph:n mittaamista ennen kuin alkaa mihinkään kovin radikaaleihin juttuihin.

Myös Lahdessa asuva katleijoiden huippukasvattaja käyttää hanavettä kasteluun (Orkidealehti 3/2007). Kasvattaa GreenMixissä, mikä edellyttää runsasta vedenkäyttöä, eikä ole kokenut hanavettä mitenkään haitalliseksi.

Itse käytän kaikille omilleni Espoon hanavettä, mikä tulee Päijänteestä.

Mutta kuten Raakki tuolla viisaasti sanoi, jokaisella on omat tapansa hoidella kasvejaan. Ja lopputuloshan se ratkaisee!

Hei Zera,olen käyttänyt kahvinporoja säännöllisesti esim. ruusuille ja happaman maan kukille sekä muutaman kerran myös orkideoille.Ne muutamat kerrat eivät ole tuottaneet tulosta mutta ei siitä ole haittaakaan ollut,kasvit voivat ihan hyvin.En tiedä kannattaako käyttää säännöllisesti sillä sitruunan tapaan se laskee ph:n aika äkkiä alas.Ph minkä saat aikaan kastelukannussa ei siis tule välttämättä olemaan se lopullinen tulos sillä kerran purkkiin jouduttuaan se vielä muuttuu orkideakasvualustan happamuuden mukaan eli se yleensä laskee vielä alemmas....eli aika varovainen joutuu olemaan näitä sooseja tehdessä!

Kasvukaudella lannoitusten välissä voi ehkä kahvinporoja laittaa kasteluveteen jotta happamuus tasoittuu ja samalla lähtee lannoitteen jäämät pois.kukkanen

Minäpä vastaan täällä zygolle, että asia löytyisi paremmin, kuin tuolta kuvien joukosta.

Itselläni on aika monenlaisia ruukkuamppeleita, mutta idea kaikissa on sama. Kukkien kastelu ei ole oikeastaan yhtään hankalampaa, kuin suojaruukuissa olevienkaan. Ne roikkuvat niin alhaalla lankojen varassa, että ne saa hyvin otettua alas ja kukat uitettua sangossa.

Kun lasken kukan lattialle, niin irrotan ketjut lenkistä ja heitän ne sivulle nostaessani kukan uitettavaksi. Käytän tosiaankin noita ruukkumallisia amppeleita siksi, että voin niiden pohjalle laittaa lecasoraa ja antaa ylimääräistä vettä valua sinne, jotta voin harventaa kasteluväliä - nyt se on ollut melko tarkkaan kaksi viikkoa.

Kylläpä on Raakin perhosissa komeat lehdet. Näkee heti, että tykkäävät elostaan raakkilassahymy.

Juu, välillä on tullut itsellekin mieleen, että onkohan niistä tulossa pelkkiä viherkasveja. ;)

Nyt kuitenkin on moneen kukkaan kasvamassa uutta kukkavanaa ja nuppuja. Tuohon kuvassakin olevaan on nyt hyvää vauhtia tulossa kolmeen vanhaan vanaan uusia haaroja. :)

hienoja amppeliperhosia Raakilla!Kaunista katseltavaa kunhan avaavat kukkansa,ei tiedä katsoako ylös vai alaskieli ulkoa