Pollux, vesilaitoksilla on nykyään aika hyvät nettisivut, joilta löytyy infoa.
Ja Juudas, noihin pilkkuihin saa harvoin syyllistä selville. Onneksi kyse näyttää olevan dendrosta, jonka lehdet eivät ole kovin pitkäikäiset, verrattuna esim. katleijoiden vuosia paikallaan jököttäviin lehtiin. Jokin sieni- tai bakteeritauti. Hyvä ilman kierto auttaa ehkäisemään näitä, eikä vettä saisi jäädä pitkäksi aikaa lehdille, varsinkaan jos siinä on mukana lannoitetta.
no moi! onko nämä nyt perhosen keikiä ja mitä niille pitäisi tehdä? luulin alussa keikin tarkoittavan uutta kukkavanaa, mutta pikaisen wikipediakäynnin jälkeen sain selville, että se pitäisi leikata pois ja istuttaa kasvualustaan. minulle hieman hankalaa, mutta.. jospa kuitenkin saisin ensin selville mitä nämä ovat. vai tietääkö sitä vielä? kiitoksia!
Keikejä ovat. Kuvassasi on ihan hyvin nähtävissä keikin alkulehdet. Niistä kasvaa ihan saman näköiset lehtiruusukkeet, kuin mitä emokasvin lehtiruusuke on. Anna pikkuisten kasvaa useampi kuukausi jopa vuosi, kunnes keikissä on kunnolliset juuret ja lehdet. Vasta sitten irroitetaan emokasvista. Älä hätäile.
joo kyl itsekkin hana vedellä kastelen mutta sen verran oon vaivaa nähny et kastelupäivänä kun herään pistän veden pannuun kiehuun.sit odottaa sen aikaa et vesi on sopivan lämpöstä,ja palikat sumutan aika hotilla ettei palellu.
kasvit ovat sopeutuneet sadeveden ominaisuuksiin koska se on hapanta.. taas vesilaitoksen toimittama vesi ei saa olla hapanta. Vesilaitoksen vesi sisältää kalkkia ja lipeää. kalkki ei poistu vedestä vaikka sitä keittääkin, vaikka näin luullaan.. itse tämän kuulin ollessani orkidealuennolla.. Kun vettä keittää niin kalkki tapaa laskeutua vain pohjalle.. MInä yritän kastella orkideani aina kuin mahdollista huoneen lämpöisellä sadevedellä ja kun se ei aina ole mahdollista niin tyytyä pitää hanaveteen..
Juomavetenä käytettävä vesijohtovesi ei voi sisältää lipeää.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroksidi
Natriumhydroksidi tunnetaan jokapäiväisessä kielenkäytössä nimellä lipeä. Natriumhydroksidi on natrium- (Na+) ja hydroksidi-ioneista (OH-) koostuva vahva emäs.
Natriumhydroksidi on tärkeä teollisuuskemikaali, jota käytetään suuria määriä muun muassa paperin ja sellun valmistuksessa sekä petrokemikaalien, tekstiilien, saippuan ja pesuaineiden tuotannossa. Kotoa sitä löytyy esimerkiksi putkien avaamiseen tarkoitetuista tuotteista yleensä 10% liuoksena.
Tuota noin, kyllä Suhvi on oikeassa. Vesilaitokset voivat käyttää juomaveden alkalointiin lipeää tai kalkkia. Sillä estetään putkiston korroosiota ja säädellään PH-tasoa. Vaikkapa http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a206.pdf
Totta! Mutta siinä vaiheessa kun vesi tulee hanasta, sitä on turha pelätä. (Syödäänhän sitä suurena herkkuna lipeän avulla raakakypsytettyä lipeäkalaakin...)
Olisikohan se kuitenkin uuden juuren kärki? Täälläkin yksi perhonen kasvatti uuden juuren kasvupisteen vierestä, tuolta ruusukkeen sisältä. Seuraava lehti kasvaakin sitten ihan vinkuraan, kun juuri on tiellä.
heipä taas. olisi parikin asiaa mietinnässä; miten te tilaatte orkideoja? ja mistä? olen liittymässä orkideayhdistykseen, jos vaikka sen kautta? orkideat kotosalla- yhdistys tilaa vain keväisin, harmi.. miten te olette löytäneet harvinaisia orkideoja (jos ei tilaamalla saa), huomasin listaneeni 25 orkideaa, mitkä tahtoisin. ehhehe. enkä tunnu löytävän tietoa suurimmasta osasta orkideoja, mitkä tahtoisin; tarvitsevatko ne lasikaappi- olosuhteet ym. olen vasta vuoden verran sekoillut orkideojen perään, suurin osa kasveista on kuitenkin pelkkää haavetta kun pienessä yksiössä asun eikä mm. kylmettämismahdollisuuksia ole. yritin etsiä vanhan pentin puolelta, mutta nämä orkideat taitavat olla aika harvinaisia, netistä löytyi saksalla, hollannilla ja espanjalla. joten ymmärtämys oli aika heikkoa.
ja minua hirvittää orkidean kasvualustan vaihtaminen. melkein tapoin yhden perhosen vaihtamalla siihen uuden kasvualustan (aivan turhaan), miten ilmava se pitää olla ja orkidean juuristo oli minulle niin oudon tuntuinen.. tottunut käsittelemään viherkasvien juuristoa enemmänkin. tarvetta kasvualustan vaihtamiseen ei ole, mutta tulevaisuudessa kylläkin. voi että, tahtoisin niin kovasti oppia lisää, mutta itsevarmuus meni tuossa perhosen rääkkäämisessä aika lailla. mutta hiljaa opitaan, eiks je.
tässä vielä yksi ihastelun kohde, ei täällä sattuisi kukaan tietämään tästä: Chaubardia kluglii
Minäkin olen vasta pari vuotta ollut "orkideahulluuden" pauloissa ja kysymyksiä on aina vaan enemmän ja enemmän. Ainakin perhosille löytyy vanhoista keskusteluista todella hyvät ohjeet niin hoidolle, kuin kasvualustan koostamisellekin (selkeitä kuviakin on).
Muutkin vanhat keskustelut kannattaa käydä läpi ja jos senkin jälkeen olet epävarma, niin sitten eikun kysymään. Niin minäkin olen täällä tehnyt ja aina on (onneksi) löytynyt joku kokeneempi, joka osaa selventää tilannetta tai antaa suoria ohjeita (eikä kyllästy vastaamaan...). Kiitos kaikille siitä.
Lisätietoja olen googlettanut netistä esim. hakusanoilla kasvin nimi how to . Silloin saa pitkän listan englanninkielisiä linkkejä, joita voi sitten tutkailla. Itsestä on sitten kiinni, mitä ohjeita noudattaa ja mitä ei.
Erikoisen susimainen kukka muuten tuossa sinun kuvassasi...ei ole minulle tullut kuvakaan vastaan aiemmin. Vaan paljon sitä onkin vielä näkemättä.
aika satsia olet hankkimassa.itse olen siirtynyt maltilliseen keräämiseen,ei ne lopu kesken ja ei kaikkii tarvitse pelastaa.ja on hyvä tutustuu kasviin että pystyykö luomaan suotuisat olosuhteet,onneksi orkideat on sopeutuvaista sakkii.netistä kyllä löytyy tieto,taito sit taas on jokaisesta itsestään kiinni.
ei tietenkään ole mahdollista hankkia koko satsia kerralla; tuossa nyt on ne ihanpakkosaada- orkideat. saavat ilmestyä kotiini hiljalleen.. mutta täältä olen saanut oikein hyviä neuvoja ja ihmiset ovat olleet oikein kivoja. ja nytkin viisi ikkunaa auki vanhalta puolelta. hoh, täällä ne vapaapäivät kuluu, ainakin näin sateiset tuosta kasvualustan vaihtamisesta vielä, että paljon olen aiheesta lukenut. mutta se näppituntuma tulee tekemällä, eiks je. ja tuo kulglii on ihan lemppari, pidän petomaisista kasveista, mielenkiintoista kuinka herkkä kauneus ja petomaisuus yhdistyy orkideassa.
jälkimmäiseltä sivulta löytyy esim. monen eurooppalaisen orkideatarhan nettiosoitteita. Jos kukkaro kestää niin sieltähän voi omin nokkineenkin tilata vaikka mitä ihanuuksia. Yhteistilaukset tehdään perinteisesti keväällä, mutta pienemmillä porukoilla tilauksia tehdään myös pitkin kesää & syksyä. Kannattaa seurailla esim. näitä pentin orkideapalstoja. Talvella ei luonnollisesti kannata tilata Itse ainakin zoomailen näitten perinteisten tapojen lisäksi aina matkoilla, josko osuisi joku hyvä putiikki kohdalle. Ja vinkiksi totean, että niin ihanaa kuin tämä hulluus onkin ja kaikkee tarttis saada, niin viisaasti tekee se joka ensin kuulostelee omat kasvatusolosuhteensa ja valitsee kasvit sen mukaan. Voi säästää pitkän pennin...hm, tai sitten vaan muokkaa olosuhteet sen mukaan mitä kasveja haluaa kasvattaa
Voi Hyrinä, millaisen kuvan laitoit! Tuohan ihan pelottaa. Tilasin itselleni samanlaisen yhteistilauksesta. Viettää tällä hetkellä aikaansa kuusen alla sateessa roikkuen. Toivottavasti saan samanlaisen petomaisen "hymyn" sitten aikanaan. Kerrassaan mainio kuvakulma!
Ohhoh kuinka hieno kuva. piti taas laittaa kauluri kaulaan ettei kuola sotke vaatteita minäpäs käyn heti sivuilla, yhdistys onkin mulle jo aika tuttu. mutta pitääpä olla tarkkana, jospa mahtuisi tilauksiin mukaan. suurimmalla osalla nettitilaus- sivuista on mahdollisuus maksaa vain visa- kortilla, jota en omista. vitsi kun voisi postiin maksaa kun kukat hakee. pitää etsiä lisää siis sivuja!
Juuh. Kuvauksellinen on tuo rouva Suklaa, jostain toisesta kuvakulmasta olin taas löytävinäni hymyilevän Vuohen naaman… hihhih
oikeesti on ihan lussukka kasvatti, vaikka juuri tuossa kuvassa muistuttaakin lähinnä ilmestyskirjan petoa juuri syöksymässä kimppuun... *IIK*
Tänä kesänä ei varmaan paljon hymyillä kun olen rouvan asumusta joutunut pariinkin otteeseen sorkkimaan. Uusia versoja pukkaa kyllä, ja kuistin suojassa valokatteen alla kiikuttelee hän.