Ja minä kun olen näkevinäni mäyrän naaman, jos nuo "kaulus"lehdet jätetään pois. Muuten ihan tikrun näköinen...Hui!
Itsekin huomasin, että pitää ensin miettiä nuo tarjolla olevat kasvuolosuhteet tarkkaan. Totesin yrityksen ja erehdyksen kautta, että cattleijan sukuiset ovat nyk.asunnossa ja nykyisillä kyvyilläni pitkään kitumiseen ja varmaan kuolemaan tuomittuja (kuten profiilikuvassani oleva potinara-vainaakin). Tosin pian päästään uuteen viileämpään ja valoisampaan kotiin.
Ja niin kuin murdero sanoi, se on se taito...ja se ei todellakaan taida tulla kuin kokemuksen kautta. Minulle ainakin on vaikeinta se hoitamatta jättäminen...kuoliaaksi hoitaminen on kyllä onnistunut . Hauskaa tämä kuitenkin haastavuudestaan huolimatta on!
joo yhdyn tohon kikon juttuun,kyllä orkideoita voi hoitaa liikaakin joten maltti on valttia.ja ei kyl sitä varmaan koskaan voi olla liian viisas,elikkä kannattaa pitää korvat auki ja vetää sit oma linja koska orkidean kasvattajiakin on moneen lähtöön.
Olisi taas kahdesta dendrobiumista kysymys, mites parishii ja lituiflorum, tarvitsevatkohan ne kylmetyksen ja lasikaappiolosuhteet? Minulla kun edelleen on vain se ikkunalauta.. Mutta jos kasvi ohjeiden mukaisesti pitäisi laittaa lasikaappiin, eikös se vesilautanen orkidean alle- systeemi olisi yhtä hyvä?
Millaisia kokemuksia teillä on uusien orkideojen reaktiosta uuteen kotiin? Sain maanantaina postissa Doritaenopsis Kenneth Schubert x Phalaenopsis equestris "blue"n. Tullessaan orkidea oli priimakunnossa, nyt neljän päivän kodissani asumisen jälkeen Doritaenopsis on tiputtanut melkein kaikki kukkansa, uusia nuppuja on kuitenkin vielä jäljellä. Keskiviikkona upotin pariksi minuutiksi ja olen suihkutellut juuria parisen kertaa. En oikein ymmärrä missä tein jotain väärin, kasvi on kaakkoisikkunalla, joka on valoinen.
Yritän kuunnella ja lukea kasvia, mutta nyt se vaan kiukuttelee eikä tunnu tykkäävään omistajanvaihdoksesta yhtään. Mielipiteitä? Onko kasvilla PMS? Tahtoisin kovasti saada Dorin voimaan hyvin kun se tuli minun luokseni niin kauniina.
Tuli mieleen että onko sulla Suva hedelmiä kukkiesi lähellä? Sanotaan että hedelmistä (ja joulukuusesta) erittyvä etyleeni saattaa aiheuttaa kukkien ennenaikaisen lakastumisen. Toisaalta myös äkillinen olosuhteiden muutos saattaa toki vetää orkidealle herneen nenään, minullakin eka cattleyani tipautti nuppunsa melkein samantien kun sain sen kaupasta kotiin asti.
Harmittaahan se tietysti mutta jos kasvi on muuten hyvinvoiva, en huolestuisi. Uusia kukkia on varmasti vielä luvassa
Useinhan ne suuttuu ihan vaan siitä muutosta, kun eivät tykkää matkustella. En olisi huolissani, hoidat vaan tavanomaisen hyvin niin kyllä se sieltä uudet kukat jossain vaiheessa kasvattaa.
Orkideat ei ole lähellä hedelmiä, paitsi kun minä niitä mutustelen. Kiitoksia mielipiteistänne, kyllä uskon doritaenopsiksen tuosta tokenevan, on tulossa kaksi uutta kukkavanaa ja kivat nuputkin tallessa Peukkuja pystyyn että sopeutuu nopeasti minun läheisyyteeni
On vähän vaikeata kuvan perusteella mitään tuohon sanoa, kun täytyy vähän arvailemalla kukatkin tunnistaa.
Tuo oikeanpuoleinen isompi lienee joku Odontoglossum hybridi, eikä ruukku sille nähdäkseni ole liian iso. Kannattaisi vaan suosia matalampia ja leveämpiä ruukkuja, kun tuokin kasvaa aika isoksi ja korkeaksi ja silloin se on vähän huono pysymään pystyssä tuollaisessa kapeassa jo korkeassa ruukussa.
Yritän tihrustaa tuota vasemmanpuoleista, että olisiko pieni Paphi. Jos on, niin sillä on ehkä turhan iso ruukku, ei sillä voi kovin isot juuret olla, eikä se tarvitse hirveän paljoa kasvutilaa.
Keikiin liittyvä kysymys. Oheisessa kuvassa on kaksi "tava" Phalaenopsiksen keikiä ja kyselisin nyt neuvoa keikien kasvasttamisessa. Itselläni on keikien suhteen käynyt tuuri, kun niitä tuntuu "pukkaavan" lisää, kaksi muutakin keikiä on tulossa! Ensimmäisen keikin istutin ohjeiden mukaan kaarnan sekaan (jep, sitä kaupan myytävää kaarnaseosta, kun omaa kaarnaa ei ollut saatavilla) ja toisen olen jättänyt ihan vesiastiaan, ollut siinä jo useita viikkoja (kuitenkin siten, ettei kasvin lehdet ja tyviosa pääse kastumaan). Molemmat keikit tuntuvat menestyvän ja kasvavan. Vesiastiassa olevan keikin juuret ovat vahvistuneet paljon, lieneekö syynä että ovat imeneet vettä niin paljon?
Millaisia kokemuksia teillä on keikien kasvattamisesta? Kannattaako kaarnan sekaan istutettava keiki upottaa kuinka syvälle? Jos tuosta kuvasta näkyy jotain, niin sen juuret ovat aika syvällä kaarnan seassa. Onko parempi jättää juuret enemmän pintaan tai peräti kokonaan? Tai olisko parempi käyttää kaarnaa reilusti vähemmän ja yrittää tukea keikiä jollain kepillä...ja kasvin vahvistuessa sitten lisätä kaarnaa? Tuo lasiastiassa oleva keiki pitää siirtää omaan ruukkuun jossain vaiheessa tietty, mutta tuntuu olevan hyvä "ensihoitoa" kasville...ainakin täällä se on menestynyt!
ps. Niin, oon ihan uusi tällä palstalla. Vasta muutama päivä sitten löysin tämän!
Täytyy ihan sanoa, että harvinaisen hyvin olet löytänyt uutena tulijana oikean palstan kysymyksellesi, vaikka se onkin hankalassa paikassa löytää. :)
Monet orkideaharrastajat ovat vielä varmaankin kesälomatunnelmissa tai puutarhahommissa, kun ei kukaan ole kysymykseesi vielä vastannut. Itse en ole koskaan vielä noita keikejä irrottanut, enkä kasvattanut. Nyt on muutaman kehittymässä ja olen ihan mielenkiinnosta lueskellut jo parin vuoden ajan kaikkia palstoja oppiakseni muiden kokemuksista.
Minusta olet aika hyvin aloittanut noiden kanssa, vaikkakin yleensä kehotetaan mieluummin irroittamaan ne vasta sitten, kun juuret ovat noin viisisenttisiä. Hyvin tuo kasvuunlähtö kuitenkin näyttää sinulla tapahtuneen jo noinkin pieninä.
Istutettaessa saavat kaikki juuret olla kasvualustan sisällä, mutta ei lehdet eikä itse kasvin lehtihaara, eli runko-osa. Voi muutoin alkaa mätänemään, jos se jää liian märäksi. Jos käytät sitä kaupan orkideamultaa, niin siitä pitäisi se hienoin osa ottaa pois, ettei kasvualusta tule liian tiiviiksi. Kasvualusta saa olla aika karkearakeista ja ilmavaa, ettei se ole liian märkää ja tiivistä, jolloin juuret saattavat alkaa kuolemaan ja mätänemään.
Kiitos ohjeista ja linkeistä! Kävin jo katsomassa ja paljon tuntuu olevan sielläkin asiaa. Tässä menee hetkinen, ennenk ehtii läpikäydä näitä tekstejä läpi ajatuksen kanssa. Silmäillyt oon jo ties kuinka paljon eri palstoja.
Tämä kysymys ei kuulu tälle palstalle, mutta laitan nyt tähän viestiin anyway. Miten ihmeessä saan oman profiilin avatarin näkyville? Olen yrittänyt sitä lukemattomia kertoja, mutta ei näytä onnistuvan.
Phalaenopsiksesta vielä. Itsekin olen yrittänyt kerätä tietoja keikien kasvattamisesta. Yhdestä kirjasta löytyi juuri tuo 5 cm:n vähimmäismitta keikin juurelle. Netistäkään en ole toistaiseksi löytänyt riittävän eksaktia lähdettä/ohjetta. Ainakin tälleen itse kokeilemalla oppii, jos ei muuten niin virheiden kautta. Pitää infota noista keikeisä, miten ne lähtee menestymään ja laittaa vaikka kuviakin!
Kyselisin kun nämä energiansäästölamput ovat yleistyneet, että käykö Megamanin Warmwhite kukkalampuksi, se ainakin on loisteputken kirkas...Coolwhiteä ei ole pikkukantaisten valikoimissa eikä liikkeessä missään mistä kyselin polttimoita...
Hmm...periaatteessa ei ole väliä, onko ESL lämmin vai kylmä, kasville niissä ei ole suurtakaan eroa. Megamanin valikoimassa on myös kasveille tasapainotettu violetti ESL, olen nähnyt myynnissä marketeissa ja nettikaupoissa.