Lyhyt vastaus, nuo ovat kovin tehottomia, kirjoittelin melko tarkasti megamaneista ja niiden vaihtoehdoista nettisivuilleni tänne. Artikkelissa käsittelin mm. oikean valaisimen valintaa pohjoisikkunalle, länsi-ikkunalle jne. Sitten myös oikeita etäisyyksiä polttimoihin eri lajeilla eri valaisinesimerkkien kanssa. Eli tosiaan, ei noista megamaneista ole kauheasti apua, korkeintaan yksittäisille kasveille lisävaloksi talven pimeyksiä kestämään.
terve..tarvisin apua nuihin orkideojen juurien leikkaukseen..pitääkö ne leikata sieltä ihan tyvestä ?Onko joku tietty tyyli miten pitää leikata vai voiko napsasta vaan ihan suoraan poikki
Minkä orkidean juuria olet aikeissa parturoida? Minä olen kasvualustan vaihdon yhteydessä perhosilta ja cymbidiltä leikannut kuolleet ja kuivettuneet juuret/juuren osat pois. Jos juuressa on ollut puolet elävää jäljellä niin olen napsaissut poikki hiukan sitä kuivaa kohtaa jäljelle jättäen.
Nyt tarvitaan jotakuta kokeneempaa tähän neuvomaan . Olisiko riveri tai mummo tai raakki kuulolla....? Minun kokeiluni cattleyjojen kanssa ovat päättyneet mustamätään. Joko kävit katsomassa vanhat keskustelut?
Huonot juuret mädättää äkkiä koko kasvin. Kannatta leikata huolellisesti pois ja vaihtaa kasvualusta. Leikataan terveeseen asti. Leikkauspinnat käsitellään kanelilla ja kun on istutettu uuteen alustaan kastelu aluksi varovaisesti ja vähitellen enempi.
tuossa kuvat lehdestä ja juurista..tuo lehden kellastuminen tuli yhdessä yössä Otin kasvin ruukusta ja huomasin että lähes puolet juurista oli mustia ja litimärkiä
ei ole juuret enää niin mustat kun ovat kuivahtaneet
Itse poistaisin kaikki ne juuret, jotka tuntuvat sormiin litteiltä eli juuren päällys ei enää ole sillä lailla kova kuin terveessä juuressa. Kosteina tällaiset poistettavat juuret ovat ruskeita. Jostain syystä puutarhoilta tulevat kattleijat ja monet muutkin lajit tuntuvat olevan liian tiiviissä alustassa. Tämä estää hapen pääsyn juurille ja seurauksena on juuren kuolema. Vesi ei juuria tapa jos vain alusta on riittävän karkeaa. Yllättävän karkeakin kaarna tuntuu jäävän liian tiukaksi kasteltuna.
Itse olen siirtänyt kymmenkunta kattelijaa lecasoraan (semi-hydroon) ja viisi odottaa vuoroaan kunnes näen merkkejä juurten kasvusta ennen siirtoa tai kukkiminen päättyy. Olen kyllä siirtänyt nuppuisiakin tapauksia, joissa oli yli puolet juurista poistettiin mätinä eikä ongelmia ole tullut. Lecasorassa juuret ovat ovat koko ajan kosteita ja vihreitä, mutta ne eivät mätäne.
Tuossa Juudaksen kattleijassa on mielestäni kohtuullisesti terveitä ja vihreäpäisiäkin juuria. Ei ole vaarassa menehtyä. Pois vaan kuolleet kokonaan. Sillä rajalla on siirtäisinkö sen lecasoraan vai en - paljonko siinä on bulbeja? Toisena vaihtoehtona harkitsisin ilmavaa, vain hieman kosteaa kaarnaa ja koko paketin siirtämistä muovipussiin ilmanvaihdon huomioiden niin pitkäksi aikaa, että juurikasvu alkaa kunnolla. Sitten kaarnaan tai lecasoraan omien tottumusten mukaan.
Olin lukevani täällä jotain juttua tahmeasta, sokerisesta nesteestä orkidean lehdissä mutta en sitä löydä! Joten..
dendrobium lituiflorumin lehdissä oli aamulla tahmeita vesipisaroita. en ehtinyt maistelemaan mitä se olisi, onko ihan normaalia? minusta kasvi voi työntää sokeripitoista nestettä yön aikana ulos enkä ihan heti ala panikoimaan ötököistä.
Laitoin jo tuonne edelliselle palstalle(semi-hydro-) tiedon tuosta punertavasta suurempi rakeisesta leca-sorasta. Sitä saa siis ainakin täältä Lahdesta Tarjoustalosta. Varmaan muistakin saman ketjun kaupoista sitä löytyy.
Tosiaankin cattleyat ja sen eri hybridit tarvitsevat todella suurijakoista ja ilmavaa kasvualustaa ja purkit eivät saa olla suuren suuria. Ihanteena lienee, että pieni purkki on täynnä juuria. Tällainen kasvi pysyy pystyssä parhaiten tukevan suojaruukun sisällä. Useat cattleyathan vaativat talvella melko niukkaa kastelua, jolloin liian tiivis kasvualusta ja liian suuri ruukku voi koitua kasviparan menoksi. Onnea vaan yritykselle Juudas!
Minulla on ilmestynyt yhteen hyvin voivaan orkideaan jotain tahmeita pisaroita lehtien alapinnalle.. onko se normaalia vai onko se joku öttiäinen kyseessä?.. pitää varoiks ostaa provado puikkoja kuitenkin.. en nähnyt kyllä mitään ötökkää..mutta en sitten tiedä.. en olisi tuotakaan huomannut mutta käsi vahingossa osui johonkin tahmeaan
suhvi, minäkin huomasin samanlaista nestettä kuukausi sitten oman dendroni lehtihangoissa. luulin sen olevan ihan ok juttu, mutta alle viikon päästä huomasin kehrääjäpunkkien asutuksen samaisessa kasvissa… sokerinen ja tahmea neste on usein punkkien ja kirvojen ulostetta.
sinuna tekisin kuitenkin jonkun suopahoidon ja murskaisin provadopuikon kasteluveteen. ihan vaan varmuuden vuoksi.
toivottavasti ei ole mitään vakavaa!
Tahmea sokeripitoinen neste on ihan tavallista orkideojen lehdillä, eikä ole sellaisenaan indikaatio hömmiäisten olemassaolosta. Sokeri saattaa houkutella asiaankuulumattomia vieraita etenkin ulkosalla, mutta itse en ole koskaan törmännyt tahman ja ötiäisten yhteyteen asuinhuoneessa olevissa kasveissa. Joten ei syytä huoleen, kirjoittaa Maakansa.
Vanhan puolen ötökkäkeskustelussa on ollut puhetta ja kuviakin noista tipoista ja Suomen Orkideayhdistyksen Orkidea -lehdessäkin oli keväällä juttua niistä.
Linkitys tarkasti kyseiseen kohtaan ei näköjään enää onnistu, joten sivua täytyy vierittää alaspäin.
Noista tipoista vielä. Huomasin viime kesänä yhdessä phalissani moisia ja tutkin asiaa. Jostain kirjasta löysin tietoa juuripaineesta ja lämpötilasta... en vaan kuollaksenikaan muista mikä kirja oli kysymyksessä... Liittyi siihen, että ylimääräinen kosteus pukkaa lehtien läpi korkeassa lämmössä, eli ihan harmiton juttu... Tipottelu menikin ohi ilmojen viilettyä! Lisäksi phalin lehdissä oli punaisuutta liiasta valosta, siirsin sen kauemmaksi ikkunasta ja tänä kesänä ei tippoja ole näkynyt...Tietenkin se voi olla merkki kutsumattomista vieraistakin...