Leijonankita, Antirrhinum majus

Kypsyykö leijonankidan siemet sisällä jos leikkaan maljakkoon pian tulee pakkanen ja latvat vielä kukkii ja siemenkodat aivan vihdeitä

Joku yli-innokas totesi leijonankitojen olevan vielä täydessä terässä parvekelaatikoissa, ja kävi napsimassa muutamia oksia pistokas-kokeiluun... kieli ulkoa

Nehän on vissiin lupailleet kunnon pakkasia lähitulevaisuuteen, niin pelastan poloisia loisteputken alle paistattelemaan.

itse ostin pussillisen ja pistin kasvamaan,toivottavasti tulee värikäs.Taisin laittaa kasvamaan liian pieneen purkkiin,ku kahtoo kuvia täällä,mut voihan sitä laittaa isompaan ruukkuun sit ku taimet kestää,jos ny onnistuu:)

Hei, kylvin pussillisen leijonan kidan siemeniä. Itivät kohtuu hyvin, mutta ovat äärimmäisen hentoja, nyt taimista on osa alkanut surkastumaan pois. Mikä pielessä? Taimet ovat niin pieniä ja hentoja (n.2-3cm) etten ole uskaltanut vielä niitä koulia. Olen kastellut mielestäni normaalisti ja ovat saaneet valoakin, huonelämpötila n.21ast.

Tarvitsevatko taimet jotain erikoiskohtelua? Pitääkö mullan kuivua välillä? Olen käyttänyt purkkeja lämpimällä säällä myös lasikuistilla että tukevoituisivat, mutta ei…

Leijonankita on alkuvaiheessa hankala, kastellessa saa olla varovainen, ettei taimet mene nurinniskoin. Olen temppuillut niiden kanssa ainakin kuukauden, nyt näyttää, että alkavat vahvistumaan ja pääsen koulimaan.

Vieläkö leijonankidan siemenet ehtii kylvää?

Hyvin ehtivät vielä,kylvämättä täälläkin:)

Kiitos Illis, en heitä purnukoita vielä pois vaan jatkan ihmettelyä …

jospa ne vielä ennen kesää voisi kouliakin… :slight_smile:

Just ajattelin kysyä miten te muut pärjäätte, kun mulla meinaa joka vuosi mennä hermot noitten hentosten taimien kanssa ja sitten se taas unohtuu miten vaivalloisia ne on kasvattaa, kun kukkivat kilpaa.
Ja joka ainoa kerta siemeniä tulee kylvettyä liikaa astiaan ja sitten niitä saa nyppiä kieli keskellä suuta ja tuskailla.
Harvinaisen ärsyttäviä kasvattaa/koulia, mutta niin suloisia kukkiessaan.

Minä en kouli, annan kasvaa ja vahvistua, istuttaessa revin erilleen. On onnistunut sillälailla.

Leijonankita,kesäkukkako? Kahteen vuoteen en ole mitään kylvänyt!

Näitä pitää kouluttaa. Taas kerran tiiviihkö kasvusto.

Ja mulla nuo mokomat eivät edes idä!

Irsa, olisiko tuo sinun kitasi mahdollisesti monivuotinen “Espanjanleijonankita” (Antirrhinum sempervirens).

:smiley: Ei hajuakaan,en edes tiennyt, että monivuotisiakin on, keväällä meinasin repiä pois, mutta oli niin puumainen varsi,että anskattoo! Pari muutakin on, vaan tää yksi kukki!

Pieniä ne tuntui olevan leijonankidan taimet, mutta sitten kun lakoivat kasvaa, niin äkkiä toprakoituivat. Pieniä nuo minunkin on, koulin ne muutaman taimen nipuissa, ja ovat olleet vaille pari viikkoa jo ulkona parvekkeella, akvaariosta tehdyn "kasvihuoneen" suojissa. On niin kylmä ettei taida siellä paljon kasvua tapahtua, mutta pakko on heivata noita taimia jo isommasta päästä karulla kädella ulkoruokinnan suuntaan, kun eivät muuallekkaan mahdu. Toimin siis taimieni kanssa aika kylmästi periaatteella "kasvavat jos haluavat"
Siis kukkiiko se leijonankita ulkona, Kuopiossa, jo???

Minäkään en ole moneen vuoteen kylvänyt uusia leijonankitoja, vaan talvettanut niitä kellarissa. Vanhin on n. 10 vuotta vanha.Osa on purkeissa ja siirrän ne sellaisenaan talvisäilöön. Kukkapenkissä olevat nostan juuripaakun kanssa ja laitan kaikki samaan ämpäriin ja vien kellariin. Pientä kastelua ne tarvitsevat talvella, esim. lunta juurelle. Hyvin ovat säilyneet. Joskus voi säilyä ulkonakin, jos on suojaisa paikka.

Mulla iti leijonankidat liikaakin, harvensin niitä kylvöpurkissa kuin porkkanoita ja vein koko astian viileään, vankistukoot siellä.

Teen luetteloa tulevista kylvöistä ja katsoin Wigipediasta tietoja. Siellä luki että Antirrihinum majus on monivuotinen. Luulin kaikkia yksivuotisisksi. Onko ne monivuotisia niin, että otetaan talveksi sisälle viileään?

Vielä unohtui kertoa että siemenet kylvin purkkeihin ja ulos tammikuussa. Hyvin itivät.