Leijonankita, Antirrhinum majus

kava51 näyttää ainakin tekevän antirrhinum majusten kanssa kellaritalviteloituksen…

Miten mai-lee leijonankitansa talvettaa?

ei mitenkään, kun ei pihallani ole semmoisia koskaan ollut. - jos joskus on, enköhän tästä ketjusta löytäisi sopivan tavan talviteloitukseen minäkin:-)

Onko kukaan Leijonankitojen kasvattaja huomannu samaa?
Nimittäin joissakin taimissa lehtien takaosa on selvästi punainen/punertava.
Taimet ovat terveitä ja terhakoita, eikä se ole mitään tautia tai muuta.

Onkohan punaisuus merkkinä siitä, että tulee punaiset kukat? Kun taimet kasvaa isommiksi,
varren tummuusasteestahan näkee, tuleeko valkoiset/keltaiset kukat vai punertavia,
mutta enpä ole ennen tajunnut katsoa pieniä taimia altapäin "sillä silmällä".

Täytyypä koulintavaiheessa pistää purkkeihin merkit niihin, joiden lehtien alaosa on punertava.
Tässä vielä pari kuvaa, heikkoa laatua valitettavasti, mutta jospa niistä näkis…

Löysin kivan värisiä leijonankitoja. Kiva huomata (kiitos taas Pentin), että noitahan voi kokeilla talvettaa. Olen myös luullut olevan 1-vuotisia. Täytyy keräillä myös noita siemenöisiä jemmaan.

Kerrottu leijonankita. Eestistä ostetuista siemenistä kasvatettu.

Mulla ei tän mallisia ole ennen ollut

Minulla on talvehtinut leijonankita kellarissa. Vahingossa meni sinne ruukussa ja yllätys se oli vihreä koko talven ja pukkas uutta kasvustoa keväällä. Nyt on jo useamman vuoden vanha.

Minulla taas jäi viime vuonna leijonankita talveksi kukkapenkkiin. En vielä keväällä tiennyt, mikä kasvi se edes oli, kun siirsin sen toiseen paikkaan. Yllätys olikin mieluinen, kun alkoi kukkia! 

Harrastelija ollut taas viime syksynä liikenteessä. Sain kaveriltani viime syksynä siemeniä, joiden muistelisin olevan leijonankitaa.

Siemenet ovat ruskeita hiutalemaisia ja ne kasvoivat tummanruskeassa palkomaisessa siemenkodassa. Kodan sisällä hiutaleet olivat useassa tiiviissä rivissä.

Siemenet itivät todella nopeasti ja kasvavat myös kovaa vauhtia. Kaksi ensimmäistä lehteä olivat pyöreät. Lehdet näyttävät samalta kuin "Maksaruohon" kuvissa. 

Olisin hurjan iloinen, jos taimet voitaisiin varmistaa leijonankidaksi. Siemeniä löytyy vieläkin, jos olen nyt kylvänyt siemenet liian aikaisin.

Oliko siemenkota tällainen?

Kiitos linkistä. Ei valitettavasti ollut tuollainen vaan pitkänmallinen palko, joka sojotti alaspäin.

Leijonankita hyvin itänyt omista siemenistä. Ja aika nopeasti, kun kylvin vasta 2.2.14. On myös kellarissa talvehtinut mennyt talven yli hengissä. Toin jo sisälle ja uutta kasvustoa pukkaa.

Papyrus, entäs tämä?

Kiitos Miikos vaivannäöstä, nyt näyttää tutummalta. Onko leijonankitaa vai jotain muuta?

Se on sitten koruköynnös =) Kaunis, hento köynnös, kiipeää itse :slight_smile: Sille on oma ketjunsa yksivuotisissa köynnöksissä.

Hyvältä näyttää koruköynnöskin. Kelpaa :smiley: !

Ulkoeteisessä talvehtinut leijonankita nyt jo niin voimissaan ja täydessä kukassa. Kiitosterveiset Tourangellelle niin viime kuin tämän kesäisistä taimista

kuva

Kerrottu leijonankita aloittelee

kuva

Toinenkinkuva