Miten saa pysymään näin kosteilla keleillä kuivina?
Elintarvike geelivärillä.
Kun massan tekee, niin ottaa puolet siitä ja värjää kummankin.
Kelmulle laittaa kummatkin viereen ja pyörittää niin, että se pötkö mahtuu pursotus pussiin.
Muistakaa kuitenkin, että ranskalainen marenki on pehmeä ja Italialainen kova.
Siis kun ovat olleet uunissa.
Luulin että on vain yhdenlaista marenkia. Tehdäänkö ne eri lailla, että tulee pehmeä ja kova.
Ranskalainen pehmeä marenki - valkuaiset ja sokeri.
Italiainen marenki - valkuaiset, sokeri ja vesi.
Sokeri ja vesi kattilaan ja kuummennetaan 120°C asteeseen. Lirutitaan marenkiin, kun kone vaahdottaa. Varovainen ettei vatkaimeen mene sitä kuumaa siirappia.
Enpä oo italialaista ikinä tehnyt, en kyllä osaiskaan. Tavallista ranskalaista oon tehny.
Italialainen marenki on niin höyhenen kevyt, täydellinen unelma
Nykyään teen vaan sitä.
Joskus tekee mieli sitä ranskalaista marenkia salmiakilla, sellainen kova pinta mutta tahmeahko sisus
Uskaltaisko kokeilla? Kai youtobista löytyis ohje.
Italialainen on kovempi kuin ranskalainen.
Ranskalainen on ihan pehmeä.
Jos haluaa tehdä tortun ja sen päälle marenkit, niin ranskalainen käy siihen.
Olen käsittänyt eri marengeista näin:
Ranskalainen, valkuainen + sokeri vatkataan vaahdoksi. Paistetaan / kypsennetään uunissa.
Sveitsiläinen, kypsennetään vatkatessa vesihauteen päällä. Valkuainen kypsyy vatkauksen aikana.
Italialainen, vaahdoksi vatkattuihin valkuaisiin lisätään kuumaa sokerisiirappia samalla jatkaen vatkaamista. Valkuainen kypsyy vatkauksen aikana.
Sveitsiläinen ja italialainen ei tarvitse kypsentää uunissa koska valkuainen kypsyy vatkauksen aikana.
Täytyy kopsata ohjeet talteen, kiitos teille
Niin, mutta kun ne on uunissa, niin nopeammin kuivuu.
Jos huoneenlämmössä kuivattaa, voi siihen mennä monta tuntia.
En halua että sveitsiläinen tai italialainen kuivuu. Kun massa on valmis siirrän sen pursotuspussiin ja jääkaappiin. Sitten kun haluaa koristella jälkiruoka, pursottelen marengia päälle. Ai että on hyvää ja höyhenen kevyttä. Säilyy pari kolme päivää jääkaapissa.
Ranskalaisesta marengista teen yleensä kakkupohjia tai pieniä suupaloja.
Minä en ainakaan pursota sitä massaa muuhun, kuin pellille, joka menee uuniin.
En ole koskaan kuullut, että sitä marenkia pursotetaan muuhunkin.
Sen minä ainakin tiiän, että marenkia tulee sacher kakun massaan ja macaron massaan leivoksiin.
Monien piirakoiden päälle, uunijäätelöön yms.
Joku sitruunapiiras tulee ekana mieleen marenkihunnutettuna.