On hyvää ja tuntuma on pehmeä.
Laitoin hieman liikaa hilloa.
On hyvää ja tuntuma on pehmeä.
Laitoin hieman liikaa hilloa.
Meidän nuorimmainen haluaa ens viikonlopuks mutakakkua. En ole ennen tehnyt.
Varmasti osaat, ota vaan joku hyvältä kuulostava ohje käyttöön. Ite en ole koskaan tehnyt, hyvä se on täältä neuvoa ![]()
![]()
![]()
Se vaikuttaa olevan nuorison suosiossa, yritti itse kerran tehdä muttei oikein onnistunut.
En minäkään ole koskaan tehnyt mutakakkua eikä koulussakaan tehty.
Muistakaa, että joulutorttuja ei pidä voidella kanamunalla, sillä kanamuna tukkii taikinan solut ja tortut ei välttämättä nouse ja jää pohjasta raakaksi.
Kun tortut on viilentyneet, niin tomusokeria laitetaan pinnalle.
Minä ahmatti jo söin ekat joulutortut.
Mä teen huomenna uunissa ruokaa, taidanpa laittaa muutamat joulutortut siinä sivussa myös. Taikinalevyjä on kyllä pakasteessa oottamassa ![]()
Minä sanoin isännälle ettei tuu yhtään torttua enne kun on syöty pakastimesta entiset kahvileivät pois. On mustikkapiirakkaa, pullia, muffinia ym. Ainut mikä tekee kauppansa on kurpitsapiirakka jota myös minä syön.
Torttutaikinaa on kyllä pakastimessa odottamassa.
Täytyy keskeyttää vähäksi aikaa tuo kurpitsapiirakan teko niin eiköhän ne sittä maistu muutkin.
Minä vaan en tykkää ite tortuista enkä mistään muistakaan, syön joskus vain joukon jatkona ja kylässä kahvileipää.
Minulla on ihan eri meininki.
Läheskään koskaan ei ole mitään leivonnaisia pakastimessa.
Mieheni syö hyvin vähän leivonnaisia, joten siksi en niitä leivo, enkä tarvitse.
Minä kyllä tykkään joistakin, mutta en halua lihottaa itseäni, niin en siksi myöskään leivo. Jos niitä on saatavilla, en osaa olla syömättä, siksi parempi , että ei oo saatavilla. ![]()
Joulutorttuja syömme silloin tällöin molemmat, paistan niitä usein minikokoisena yhden taikinalevyllisen verran eli 8 miniä airftyerissa. ![]()
Mie kyllä söisin jos voisin, torttuja en ole voinut vuosikausiin. Pakkasessa ihan liikaa kaikkea, mutta miesystävälle niitä annan ja voi olla että muillekkin.
Meillä aina pakasteessa pullaa ja piirakoita,harvoin juuaan kalijupääkahavit.Tykkään leipoa ja syyä leivonnaisia,onneksi ei kuiteskaan näy vaakalla ![]()
Onhanse niinki että jis kuluttaa niin voipi syyä ![]()
Mussukka tekee itelle joulutorttuja,ei ennenku itsenäisyyspäivänä.
Ite ruukaan syyä yhen tortun ja se riittääpi.En tykkää tortuista ku ovat niiin rasvasia.
Jälkiruuat ja muutkin herkut syön vain viikonloppusin, en muulloin.
Jälkiruokaa pitää aina olla muuten tuntuu että syönti on kesken.
Ei sitä tarte syödä kuin vähän kerralla. ![]()
Luulen että minullakin kulutus on aika suurta.
Raskas ruumiillinen työ, harvoin ehdin tauolle edes enempää kuin 2 pikataukoa työpäivän aikana.
Usein on päiviä, että ehdin istahtaa 20 minuuttia koko työpäivänä, jaloillaan koko ajan ja viuhaan ees taas. Kyllä se tassunpohjissa sitten tuntuukin.
Mutta silti tykkään mieluummin saada energiaa vaikka hedelmistä yms, kuin pullasta.
En muista edes koska oo viimeksi leiponut pullaa, en ainakaan tänä vuonna kertaakaan.
Isäntä saa närästystä pullasta, joten joutuisin syödä ne yksin, eli en leivo niitäkään.
Juustokakusta ja mustikka- ja omenapiirakasta tykkään eniten, mutta nekin jää yksin minulle, niin harvoin niitäkään tulee tehtyä.
Tuolla tuo piimäkakkukin vanhenee, en määräänsä enempää sitäkään ole syönyt, taidan siirtää sen huomenna oraville.
Täällä on ahkeria leipureita, ehkä muilla on enemmän syöjiä kuin täällä.
Onhan se rentouttavaa leipoa , mutta en halua pakastinta täyttää leivonnaisilla.
Meillä tahtoo ne jäädä sinnekin kuivumaan, niin en näe siinä mitään ideaa.
Minäkään en ole pullan ystävä. Jotenkin tuntuu, että pullaa jää jumiin, kun nielee.
Tosin en tiiä tekeekö gluteeniton pulla niin.
Minä olen leiponut joulutorttuja jo muutaman kerran, kun saatiin puuhellan tulipesä korjattua. Siellä ei paista kuin neljä torttua tai pullaa kerrallaan polttamatta reunimmaisia, joten se on hyvä raakapakastepullien paistoon, kun voi paistaa vaan vaikka pari kappaletta samoilla lämmöillä, kun on tehnyt ruuan ja lämmittänyt taloakin. Perinteistä pullataikinaa en ole tehnyt pitkään aikaan, kun sitä ei viitsi tehdä niin pientä annosta. Pieni pataleipä onnistuu hyvin siellä hellan uunissa, joten voisi taas herätellä leipäjuuren.
Viikonloppuna paistoin hellanuunissa amerikkalaisen "quick nut breadin " ohjeella jonkinlaisen kirsikkakakun. Pitkultaisissa leipävuuissa paistetut kakut onnistuu siellä uunissa myös ja ne amerikkalaisten leiviksi nimittämät kakut on helppoja ilman vatkaamista tehtäviä eivätkä ole niin makeitakaan. Siivilöin pari vuotta likööriksi tekeytyneet kivettömät kirsikat ja sekoitin niitä kirsikanpuolikkaita taikinaan. Tuli ihan hyvän makuinen “hedelmäkakku”.