Hapanlepipätaikina kohisemassa.Siitä sittten tulee myös nuorison herkkuja. hapankorppuja. taikinaan reilusti auringonkukan siemeniä ja matalat leivät vuokaa. Paistamisen jälkeen filioon päiväksi ja sitten ohuiksi viipaleiksi ja kuovatus. Miten voikin tulla niin rapeita korppuja ilman mitään rasvaa.
Suuhunsopivan kokoisia.
Isäntä niin lupaili leipoa mulle synttärikakun,mutta eipä ole näkynyt…Höh! No täytyy alkaa jonkinlaista kakkua tuhertamaan,kun illalla tulee vieraita.Ajattelin jos kokeilisin rommi-rusina rahkaa ja omppusosetta väliin,mutta tuskin tulee hyvää.Mutta aina voi koittaa:)Joulutorttuja ja pasteijoita ajattelin kanssa väkertää,kun olen taikinan tehnyt jo pakastimeen valmiiksi.
Ens viikolla aloittelen urakalla tekemään saaristolaisleipää,piimä,peruna ja joululimppuja,hedelmäleipää,hedelmäkakkuja,taatelikakkua ja kahvinporokakkua pakastimeen joulua odottamaan.Pipari ja hedelmäkeksi taikinat teen kanssa ehkä pakkaseen,niin on sitten nopeampaa ennen joulua ne leipaista…
Löytyisikö joltain joulu(siirappi)piparien ohjetta, sellaista, jota voisi lasten kanssa leipoa. Eli ei olisi ihan heti pöydässä kiinni.
Kylmä taikina ja vähän enemmän jauhoja auttaa.
Tein kolmeen kapeaan kuivakakkuvuokaan valkosukalaakakkuja pakastimeen niin, että pohjalle vadelmia, siihen päälle valkosuklaa-juusto-kermavaahto ja päällimmäiseksi valmiiksi pellillä paistetusta kakkupohjasta kansi. Ajattelin että on helppo kumota tarpeellinen määrä kakkua tarjolle, vieraiden mukaan, ettei aina jää jotain syömättä tai joutuu itse syömään.
Gluteeniton broileripiirakka on vielä uunissa. Pohjasta tulee ihan hyvä kun jauhojen ja margariinin kanssa nyppii joukkoon juustoraastetta.
Tällä ohjeella miun piti tehdä kuivatuista mustikoista pipareita, korvasin vaan jauhot gluteenittomilla, mutta eihän miulla ollut tietenkään manteleita joten korvasin ne auringonkukansiemenillä. Ei hassumpia jos tykkää ei niin makeista pikkuleivistä:)
Hokasasin miksi tykkään niin leipoa. Siinä voi kokoajan soveltaa ohjeita johonkin suuntaan:)
Herkullisilta näyttää,olet tosi ahkera leipoja ja ruoan laittaja.Pitäisikö alkaa leipomaan minunkin,eikun saunan pesuun, tänään on aikaa sille hommalle.
Kurpitsa, voi olla että vinkki on sinulle tuttu mutta juolahti mieleeni noista sinun leipomuksista. Suolainen piirakka tulee todella herkullinen gluteenittomanakin jos tekee perunavoitaikinan.
Eli siis joukkoon tulee muussattua keitettyä perunaa. Suosittelen kokeilemaan. Ohjeita uskon netissäkin olevan pilvin pimein, jauhot voi suoraan korvata gluteenittomilla.
Kiitos muistutuksesta, en ole sitä aikoihin tehnytkään, unohtunut aivan.
Hei, leivoinhan minäkin pikku-pikku mökin
Tosi suloinen!
Niin on! Noihin ei tahdo hermoni riittää.
Mä olen eläissäni tehnyt yhden ainoan piparkakkutalon kummipojalleni (nuori ja lapsettomana ollessani). Taitaa olla siinä mun piparitaloni tässä elämässa, jos en sitten eläkkeellä innostu…
Kyllä on lumin mökki tosi suloinen, ei oikein riitä minunkaan kärsivällisyys noihin.
Ihanan söpö pieni mökki, tosi kauniisti koristeltu! En ole itse koskaan piparitaloa tehnyt, muistan kyllä että äiti teki muutaman kerran kun oltiin lapsia. Kovasti odotimme sitä päivää jolloin talon sai purkaa parempiin suihin ![]()
Se on ryhdyttävä taatelikakun vääntöön. Pitää viedä huomiseksi typaikalle moinen joulutunnelmaa virittämään. Yritin vaan etsiskellä gluteiinittomia jauhoja tuohon…mutta ei siitä taida samaa tulla ilman vehnäjauhoja.
Tänään oli suklaa leivonnaisten vuoro. Leivoin arabialaisen maustekakun suklaakuorrutuksella, mokkaruutuja ja kahvikissan banaanileivoksia suklaakuorrutuksella. Nam. Josko huomenna leipoisi vaikka muutaman hyydyketortun.
Ermeli en ole ikinään kuullutkaan arabialaisesta suklaakakusta… mitä siihen tulee ja minkälaiseen vuokaan se yleensä tehdään.?
Apua kaivataan!
Onko kellään arkistoissaan tiikerikakun ohjetta, joka on ennen ollut Anni Helena-jauhopussin kyljessä? Se kun on se ainoa oikea ja minun paras reseptivihkoni on kadonnut talon uumeniin…jouluksi tarttis. Ainemäärät riittäis, muista kyllä tekotavan… sillä reseptillä kun vaan tulee paras tiikerikakku.
Rasahukassa, Mian kokkailuissa näyttää olevan:)
Kiitos! Mä yritin hätäisesti googletella mutten muka löytänyt… en tiedä mikä siinä on mutta tuo ON se paras ![]()