Leivonnaisia

minulla on mummovainaan resepti jonka hän on saanut kotoaan ja se on kyllä kaikkein paras tiikerikakku mitä olen koskaan maistanut:) toki tunnesyytkin vaikuttaa ja kun on tottunut lapsesta just tuollaiseen makuun kun mummi aina kesälomilla teki lapsenlapsi laumalle tiikerikakkua heti monta ja tapeltiin että kuka saa nuolla suklaataikinan kulhosta ja kuka vaalean taikinan kulhosta:)

Kokeile googlettaa annihelena ja tiikerikakku josko sillä onnistusi löytymään

Tänään pitää taas laittaa pulataikina tulemaan ja ostin oikein punaista maitoa että tulee megaherrkku pullaa:) Tein viimeksi taikinan juurella ja täytyy sanoa että extra pehmeä ja hyvänmakuinen pullero tuli. Tänään teen korvapuusteja ruskealla sokerilla ja voisilmäpullia vaniljasokeri voilla.

Mitä tarkoittaa “taikinan juurella”? Leivoin myös pullaa toissapäivänä ja kun ajattelin että korvapuustit ei olis niin lihottavia, niin laiton väliin luumuhilloa, jonka teen myös aina itse. Kuivatut luumut keitän jonkin aikaa ja soseutan sitten sauvalla. Tulee halpaa hilloa ilman sokeria ja lisäaineita. Syön myös riisipuuron tällä hillolla, ei enään kanelia ja sokeria päälle.

onko kukaan koskaan kuullut semmoisesta herkusta kuin hermannikakku? voiko semmoisen juuren tehdä ite kotona?

Hermannin ohje löytyy täältä juurineen päivineen - on se kuukkeli viisas tirppa

kiitos inki. melko yksinkertainen tuo juuri. pitää joskus tehä.

Huomiseksi pitäisi tehdä pari käärmestorttua, olen aina tehnyt sen pottujauhoista sekä vehnäjauhoista, onko kukaan koklannu tehä pelkillä vehnäjauhoilla?

Onnistuu hyvin, mutta pitää kääriä aika nopsaan muuten murtuu.

Onko maussa sen kummempaa eroa ?

Ei minusta.

Kiitän kurpitsa

oli hyvää hermannia. voi leipoa useamminkin mutta ei vaan tahtonut irrota vuoasta niin 3/4 meni rikki. eihän se tietenkään makuun vaikuta mutta oli se aika kurjan näkönen.

Munkkeja pitäisi alkaa vapuksi leipomaan kun sääkin suosii sisätöitä.

Jos on noin 20 päätä syömässä kakkua + tietysti santsipalat :slight_smile: joka tehhään käärmestorttupohjista, montako pohjaa teen? pitäs tehdä mussukan ristiäisiin kakku, se kyhätään uunipelille eli pohjia ei halkaista ollenkaan, mitä nyt reunoista sitä joutuu jonku verran ottamaan

Niin monta pohjaa kun tulee kakkuun kerroksia. Kolme? Kaksikin vois riittää?

No mun pohjat on lituskoita, eli nuo ny ei riitä hunostikkaan, ite aattelin että ainaskin 4 jos ei jopa 5? Ja eikö ollukkin niin että vispikerma ei mee keltaseksi niin ku kuohukerma? Sit on se iän ikunen täyte ongelma ku toiset syö toista ja toiset toista

Paa vähän perunajauhoja taikinaan niin tulee kuohkeampi siitä pohjasta. Punainen Floravispi on joo varmaan ihan ok ja eikös käy laktoosittomallekin?

Mitkäs täytteet on semmoisia, mitä ei taatusti joku syö? :smiley:

No rahka ja tuorejuusto on pois sulijettu, niitä syö kait muut mut isäntä ei syö, kuinka yllättävää, mun ja oikun massu ei tykkää banskuista, vadelmissa on ilikeitä siemeniä

Mansikka? Aprikoosi- tai persikkapiltti? Tai tölkkisemmoisena pieninä paloina?

Mansikoita mä laitan nytku niitä saa tuoreena, nuo piltit on hyvä idis