Leivonnaisia

Laita väliin mansikoita ja vaikka tällainen vaahto jolla saat korkeutta kakkuun ja raikkautta samalla.

Mansikka on kesän kakkumarja ehdottomasti ja harva ei tykkää siitä.

Minä laitan yleensä noihin piltteihin tilkan likööriä sekaan mauksi vaikka lapsiakin on syömässä, mutta määrä ei tosiaan ole kuin mauste =)

Minä tekisin 3 kpl neljän munan pohjia ja väliin myös kermaa johon salaa laittaisin rahkaa, niin kestää helteet paremmin. Sitä rahkaa meillä ei huomaa koskaan sieltä…

Toinen vaihtoehto on liivatetta laittaa, mutta sen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei tule kumipalloja kakkuun uten anopilla kerran oli :wink:

Kiitos Kurpalle hyvästä linkistä!

Mansikka kakkua täälläkin aletaan kasata…

Toi vaahto ois jees mut pittää vielä kysyä mussukan äitiltä mitä son mielipuolta asiasta

Sielon niin palijon vanhoja ja nykysiä juoppoja että son porukka matokuurilla välittömästi jos mä viinaksia kakkuun laitan ja mä en kuulu sit kumpaankaan porukkaan :smiley:

Laktoosivammaisena olen muuten huomannut, että nämä iskukuumennetut hyla- tai laktoosittomat vispikermat säilyttävät paremmin rakenteensa kakussa. Enkä ole koskaan onnistunut vatkaamaan voiksi, vaikka vatkaan pitkään, kun tykkään kiinteästä rakenteesta.

Jos oikein kuohkeaa leivonnaista haluaa niin gluteenittomilla jauhoilla onnistuu varmasti.

Ihanaa mansikkakakkua olen tehnyt pakastemansikoista laittamalla puolitetut mikrossa kohmeisiksi sulatetut mansikat ja vaniljajäätelöä väliin. Ei tartte kostuttaa, kun hiukan antaa “tasaantua”, muttei kumminkaan yön yli, voi tulla lautaselle mehut.

Tuoreet manskut viipaloituna ja vispikermaa väliin, kostukkeeksi spritea tai jopa jaffaa, antaa kivan säväyksen.

Innostuin aamulla piirakan paistoon, kun tää ilmakin on nyt mitä on… Olkaapa hyvät!

Ihan vesi kielelle herahtaa.

Ihanko neon uppeluksissa käyneet voisulavedessä?? nam.

kiitos tarjoilusta. herkullisia ovat, eivätkä näin nautittuna edes lihota.

Voi vitsi kun pistit pahan. On pitkään tehnyt mieli omatekoisia piirakoita, huoh.

Kurppa, siitä vaan tekemään! Se alottaminen on miusta kaikkein vaikeinta…Enkä illalla ees viittiny puuroa tehdä valmiiks, niin sekin piti ekana aamulla tehdä. Ja puuroriisi oli lopussa, niin piti tehdä sitäkin kahteen otteeseen. Eli kovin olivat työllistäviä piirakoita:) Mutta ihan taivaallisen hyviä=)

Ja Anialle sen verran, että eivät oo kuin päältä voilla sudittu:)

Pitääkin muistaa seuraavana sadepäivänä. Eihän niitä tarvi koko komppanialle tehdä niin ei ole niin suuri vaiva.

Kokeilen tehdä ensi kertaa Naanleipiä tämän ohjeen mukaan. Tuskin on niin hyviä kun Intialaisessa ravintolassa…

Leija, NAM. Juuri kaupassa viime viikolla mietin, että pitäis taas paistaa ite piirakatkin. Pitkään on ollut muka niin kiire (ja kesähelteillä en leiponut mitään) ettei piirakoita ole ollut aikaa tehdä.

Ite tehtynä ne vain on niin erinomaisen hyviä :slight_smile:

Ihan kokeilemisen arvoinen Naan-leivän resepti. Mulla oli joskus valahtelemati taivaallisen hyvän leivän ohje, kadonnut tietysti. Sen verran olen muistavinani, ettei taikinaan tullut kuin vettä, hiivaa, jauhoja ja suolaa(ehkä öljyä vähän). Leivät taputeltiin muotoonsa, annettiin kohota ja paistettiin kuivalla valurautapannulla(ei mulla edes ole enää semmoista)n. 5 min molemmilta puolilta. Ohje oli 70-luvulla Pirkassa. Kysyin sitä sieltä kerran, mutta he olivat sitä mieltä, että ohje olisi ollut paremminkin ciabattan. Ei ollut, tämän leivän kanssa tulin tutuksi vasta joskus 90-luvun lopulla, kenties myöhemminkin. Mut nyt lähen zumbaamaan ;-))

Moon ainaki ottanu vanhan rautapannun uudestansa käyttöhön. Se on maailman paras plättyjen paistos. Ennen käyttöhön ottoa heitin siihen läskinpalan ja pidin sitä sitte aika kauan tulikuumas leivinuunis. Ja hyvä tuli paistopinnasta vuosien tauon jäläkehen.

Ei ollut tuon ohjeen naanleivät niin hyviä kun ravintolan, mutta valkosipulivoin kanssa on kohta syöty. Olivat jotenkin teeleipien oloisia?