Leivonnaisia

Upea kakku!

Tilli85 juustokakku näyttää ja kuulostaa täydelliseltä!!

Tein aamusyömiseksi uunijuustoa. Kun kerran uuni on lämmin, niin tein samaan syssyyn 2 raparperipiirakkaa.

Pyöräiytin äkkiä kesäkurpitsakakun. Ohje oli kinuskikisan, löytyy googlettamalla. Pähkinärouhetta eikä kurpitsansiemenii ollu mut mennee se noinki 

kuvaTässä tämänpäivän räpöstykset.Eilinen meni jo...

Kurppa kiitos ideasta. En ole koskaan tajunnut tehdä karjalanpiirakoita samalla kun leivon leipää. Siis siitä taikinasta. Ja leipää leivon talvella ainakin, joka kolmas viikko. Siis ruisleipää. Ja samalla voisi tehdä tietenkin kalakukkoa. Miten moninaista.

Tee piirakoista pienempiä kun normaalisti ja täytä heti. Pelkkä ruistaikina on aika haperoa. Voihan siinä kaulintavaihessa vähän vehnää taikinaan lisätä niin on helpompi kaulia.

Tuomipihlaja, näin teen kriikunapiirakan ranskalaisen kirsikkapiirakan (clafoutis) mukaan. Tai oikeastaan se on pikemminkin jälkiruoka ja pannukakun tapainen.

Clafoutis kriikunoista.

1,5 dl vehnäjauhoja

1 dl sokeria

1 tl vaniljasokeria

3 kananmunaa
3 rkl sulatettua voita
2 dl maitoa (tai ruokakermaa tai kermaa)

Laita uuni lämpeämään 200 asteeseen.

Sekoita keskenään jauhot ja sokeri. Lisää mukaan kananmunat ja sulatettu voi, vatkaa vispilällä sekaisin. Lisää maito ja vispilöi kevyeksi ja kuohkeaksi.

Poista kivi kriikunoista ja peitä niillä vuoan pohja. (Ripottele päälle vähän sokeria.) Kaada päälle taikina. Paista 200 asteisessa uunissa noin 30-40 min.

Päälle voi siivilöidä tomusokeria. Lämpimänä se on hyvää vaniljajäätelön kanssa. Kylmänä syömme sen vaniljakastikkeen kanssa.

Netissä on hienompiakin clafoutis reseptejä. Tykkään tästä kun kivien poistaminen vie aikaa niin taikinan saa tehtyä nopeasti.

Kivan kuuloinen ohje! Tykkään just, kun ei ole liian monimutkaista, minä kun en ole mikään jauhopeukalo enkä leipuri. Otan talteen ja koitan tuota. Kiitos!

Lauantaina yritin clafoutista tehdä. Mutta meidän kriikunat eivät kyllä yhteistyöhön suostuneet. Vaikka ovat puusta tippuvia ja ihan kypsiä, niin niissä se hedelmäliha on niin kivessä kiinni, että niiden kivien irrottamiseen olisi mennyt koko päivä ja tuloksena olisi ollut sellaista kriikunamössöä. Suussa kyllä kivi irtoaa ihmeen hyvin verrattuna siihen kuinka vaikeaa se oli veitsellä.

Enpä kokonaan lannistunut, vaan tein sitten clafoutiksen omenoista. Tosi hyvää oli, ihan liiankin hyvin maistui meille :slight_smile: Kiitos vielä reseptistä!

Tuomipihlaja, harmi. Mä sain meidän kriikunoista kivet kohtuullisen helposti, mutta työlästä se on pienistä kriikunoista saada tarpeeksi kriikunaa vuoan pohjalle. Vähän kirpeää talviomenaa täytyy munkin kokeilla. Ensi kesänä ajattelin kokeilla myös raparperista ja mustaherukasta.

Mulla tuli mieleen, että karviaismarjoista voisi kokeilla.

Minä olen leiponut viimeviikkoina monta omenapiirakkaa kauratoscapäällysteellä ja valmiilla piirakkapohjalla. Nyt alkoi tekemään mieli semmosta oikeaoppista amerikkalaista omenapiirakkaa. Yleensä jenkeissä ostin valmiin piirakkataikinan, mutta nyt pitä vääntää se alusta asti itse. Löysin tällaisen reseptin, jota voi kyllä suositella.

http://www.simplyrecipes.com/recipes/old_fashioned_apple_pie/

Lisäsin pohjataikinaan hieman leivinjauhetta ja korvasin kermaviilin turkkilaisella jugurtilla, koska sitä sattui olemaan kaapissa ja jenkkiläinen kermaviili on paksumpaa kuin suomalainen.

Isännän mielestä tää oli parempi kuin mitä olen aimmin tehnyt.

kuva

Vaniljajäätelön kanssa se oli kyllä kieltämättä aika herkkua. Piirakkaan käytetyt omenat on mun vanhempien puusta ja semmosia just sopivan happamia leivontaan.

kuva

Justiin otin uunista

kuva

On vielä tuirhan kuuma maisteltavaksi.  On täysi yllätys taas miltä maistuu. Käytin omatekoista päärynähilloa ja inkivääriä makua antamaan.

Miniämaija oli tehnyt synttäreille 2 niin hyvänmakuista kakkua, että kävin hakemassa häneltä ohjeet ja ajattelin kirjoittaa ne tänne teillekkin. Joillekkin voi jo tuttuja.

Ekaksi tämmönen ihana punainen kakku, ajattelin että jouluna tämmönen olis kiva.

Vaahtokarkkikakku

Pohja;

100g voita t leivontamargariiniä

1 dl sokeria

0,5 dl fariinisokeria

1 kananmuna

2,5 dl vehnäjauhoja

1 dl mantelijauhetta

1 tl leivinjauhetta

3/4 dl maitoa

Täyte;

200 g puolukoita

2 dl maitoa

200 g euroshopper vaahtokarkkeja

Vatkaa rasva, sokeri ja fariinisokeri vaahdoksi. Lisää muna hyvin vatkaten.

Yhdistä vehnäj, manteli- ja leivinjauhe sekä vanilliinisokeri(mikä hiton vanilliini - ei ohjeessa mitään lue - tarkistin…varmaan sitten huitasen 1 tl). Sekoita jauhoseos vuorotellen maidon kanssa taikinaan.

Kiinnitä irtovuoanpohjalle(halk. 24 cm) leivinpaperi. Levitä taikina vuokaan tasaiseksi kerrokseksi.

Paista 175 asteessa 15-20 min. Irrota pohja vuoasta leivinpaperin avulla ja anna jäähtyä ritilällä.

Pese vuoka ja siirrä pohja takaisin vuokaan. Nosta vuoka jääkaappiin.

Hienonna jäiset puolukat pyöräyttämällä ne monitoimikoneessa.

Kiehauta maito. Lisää vaahtokarkit ja käännä levy pois päältä. Sekoita kunnes vaahtokarkit ovat sulaneet. (lämmitä tarvittaessa miedolla lämmöllä).

Ota kattila liedeltä ja nosta se kylmään vesialtaaseen. Sekoita joukkoon puolukat. Anna seoksen jäähtyä 5-10 min, välillä sekoittaen. Kaada täyte pohjan päälle. Anna hyytyä jääkaapissa 2-4 tuntia.

Ny pieni tauko, sitten toinen ohje…

Mulla kun punajuuret innostui kasvamaan yli odotusten, niin tähänkin niitä voi laittaa. Ihan hyvänmakuinen oli tämäkin.

Suklaa-punajuurikakku

200 g tummaa suklaata

3 munaa

1,5 dl sokeria

1 dl fariinisokeria

1,5 dl vehnäjauhoja

1 dl mantelijauhetta

2 tl leivinjauhetta

1 dl juoksevaa marg

220 g punajuurta (2 kpl)

Kuorrutus:

150 g tummaa suklaata

1,5 dl tomusokeria

125 g smetanaa

0,5 dl mantelirouhetta

Sulata suklaa mikrossa t vesihauteessa.

Vaahdota munat ja sokeri.

Sekoita kuivat aineet keskenään.

Lisää munavaahtoon jauhoseos,rasva,hyvin hienoksi raastetut punajuuret ja vähän jäähtynyt sulatettu suklaa. Sekoita taikina tasaiseksi.

Kaada taikina irtopohjaiseen vuokaan(halk 26 cm), jonka olet vuorannut leivinpaperilla.

Paista uunin keskitasolla 175 asteessa n 45 min. Jäähdytä kakku.

Tee kuorrutus. Sulata suklaa mikrossa t vesihauteessa. Sekoita mukaan siivilöity tomusokeri ja smetana.

Levitä kuorrutus jäähtyneelle kakulle ja koristele mantelirouheella.

Tarjoile huoneen lämpöisenä.

Tulipas tähän suklaata!!!

Kiinnostavat ohjeet vähis, kiitos! Punajuurikakkua olen saanut ennenkin, mutta en muista oliko siinä suklaata.

Ekat tortut paistettu ja kohta myös syöty.

Tekstistä tuli ensin mieleen, että olisi Kurpan viesti, kunnes hoksasin katsoa kellonajan ja tajusin, että on joku muu. Ja nyt sait, Myskis, mutkin haluamaan joulutorttuja :slight_smile:

Haa, yllätinkö kerrankin?      Se et erehyn ylipäätään tekee minkään sortin leivonnaisia, on jo todellakin mainitsemisen arvonen juttu.