Leivonnaisia

Minä leivoin tähtitorttuja perjantaina ja tänään poika leipoi pipareita. Pakastetaikinoilla on aivan liian helppoa tyydyttää himojaan.

odottavan aika on pitkä... leivoin rommi-rusina juustokakkua ja nyt sen pitäisi vielä jäähtyä... 

Tein sen kuuluisan Caracalin suklaakakun, mutta kun calvados oli loppu niin laitoin tujauksen rommia ja ei ainakaan huonompaa ole.

kuvaTässä tämän päivän askartelut,vasemmalla kinkku ja savuporo kierteitä.Takana kaks tiikerikakkua ja eessä luumu-konjakkikakku.Uunissa tulossa kaks muikkukukkoa

Karvari, nuo kierteet, minkälainen taikina? Näyttää herkulliselta.

Chali,valmis voitaikina.Kaulin sen isoksi levyksi ja levitän sulatejuusto purjo paprika seosta.Sen päälle mieluista lihaa ohuina siivuina.Sitten tiukalle rullalle ja terävällä veitellä n.sentin siivuja ja uuniin.Ovat todellä herkkua.Meillä must jouluksi.

^ kiitos neuvoista. On pakko tehdä jo huomenna.

Ihan pakko kysyä teiltä penttiläisiltä, onkos kukaan nykyään tehnyt joulutorttutaikinaa itse? Tuossa ystävien kanssa muisteltiin menneitä aikoja ja tultiin siihen tulokseen, että eipä taida juuri kukaan tehdä sitä alusta asti. Joskus 80-luvulla viimeksi tein minäkin, silloin oli rahkavoitaikina suosittu ainakin täälläpäin.

Juu, kampanisutaikinaan. Kaivanko ohjeen?

Kuka sitä ny kehtaa tehä ku kaupasta saapi torttutaikinaa ja vielä valamiiksi kaulittunaki

Kyllä kaulittu voitaikina oli eka, jossa kohtaa luovutin “kaikki tehdään itse” -periaatteesta. En koskaan tullut sen kanssa sinuiksi, jäähdytin liikaa tai liian vähän ja voi pursuili ulos. Sen jälkeen on moni muukin (puoli)valmiste saanut kelvata, jopa veriletut, kun ei täältä saa verta. Palasyltyt joutuu vielä tekemän itse, ja sekin onnistuu vain silloin, kun on suhteet pikkuteurastamoon, josta saa tarpeet.

Mutta sitä tulin itse asiassa tänne kertomaan, että OBH Nordica, joka on sponsoroinut sen Koko Suomi leipoo -ohjelman, kyselee, himotsetko jotain keittiön ammattilaisvehjettä. Siihen kannattaa vastata, jos on jotain mielessä, saattaa vaikka ilmaantua myytäväksi. Itse peräsin hiiliteräksisiä veitsiä.

Pitäisi leipoa pullaa ilman kananmunaa. Onko teillä siihen mitään erityisniksejä? Viimeksi kun leivoin, tuli pieniä ja kovia pullia… Laitoin varmaan liikaa jauhoja.

Tuohon Anian viestiin, että laita ihmeessä oma kampanisuohjeesi.

Minä ikuinen lappi fani aina välillä niitä leivon, vaikka täällä ihan toisessa päässä suomea asunkin.

Ne on ihan valtavan hyviä ja helpottaa suurinta lapin kaipuuta.

Olen tehnyt sellaisen ohjeen mukaan, jossa on jonkin verran sokeriakin, joissakin osissa lappia siihen ei taideta laittaa lainkaan sokeria?

Mun käyttämässä ohjeessa on myös piimää.

Äidin miehen sukua on asunut sompion seudulla ja hän on aina ihan myyty jos vien kampanisuja kylään mennessäni, tulee kuulemma mummelit sieltä heti mieleen.

Kaisaliisa, en laita koskaan kananmunaa pullataikinaan.

Mamma on leiponut vanhainkodissa ihan työkseen ja hän aina sanoi, että tulee parempaa ilman ja niin mun mielestä tuleekin.

Voitelun voi tehdä maidolla, eli siihenkään ei ole pakko käyttää.

Taikina saa olla kohtalaisen löysää, niin tulee pehmeät pullat.

Mamman neuvoja oli myös yhden kohotuksen pullat, eli kohotettiin vain kertaalleen, leivottiin heti taikinan teon jälkeen pulliksi ja sitten kohotus.

En ole tätä kokeillut itse, mutta mamman pullat oli kyllä ihan maailman parhaita.

Ja ainakin kuivahiivan kanssa saa olla lämpötilan kanssa aika tarkkana, tapoin itse kerran hiivan liian kuumalla maidolla ja jos taas on liian kylmä neste, ei meinaa lähteä kohoamaan.

Kaisa-Liisa.usein leivon pullaa ilman kananmunaa.Ihan hyvin on onnistunut,hieman löysempi taikina ja ehkä enemmän rasvaa.
Lapsena ihmettelin naapurin emännän pullaa,se oli komeaa,leveää lettivehnästä,mutta kuivaa kuin sahajauho.Mummoni sanoi,ettei Anna laita rasvaa,voi oli arvokasta myydä.Mutta ilman rasvaa se pulla oli kuivaa.Mutta kananmunan puutteesta en ole huomannut haittaa.
Ja äitini voiteli pullat sokeroidulla vedellä tai kahvilla.

Käntyt säilyyki paremmin jos taikinaan ei laita munaa. Vai olikhan se just toistepäin :smiley:

Karvari,sait leipomusfiiliksen päälle.kai se on leivottava ennen joulua,oli niin ihania leipomuksia.

Ennenvanhaan,nuorena ,tein voitaikinat sun muut itse,Kun piti olla “niin ahkeraa Marttaa,että”,Martathan yllytti kaiken tekemään itse.Silloin jaksoi ja olin Martta.Nyt olen sitten Maria.Kuuntelen,mutta en viitsisi tehdä.Mutta kai jotain teen.Ennen tein sen torttutaikinankin,sitä rahkan kanssa,oli niin turvottavaa,että torttuja piisasi,nyt ostan sen taikinan mitä tarviin.Aika ja ikä tekee tehtävänsä.Pinnatkaa missä voitte,oma vointi ja ehtiminen on parasta,nauttikaakin joulusta.Ettei tule itku sitten kun muut juhlii ja itse ei jaksa.Näinkin voi käydä,jos vaatii liikaa itseltään.

Kiitos rohkaisusta! Muuten kyllä pulla onnistuu, joten eiköhän nyt sitten ilman kananmunaakin. Pehmeä taikina ja sopivasti voita sekaan :slight_smile:

Tehe sit taikina omin pikku kätösin :slight_smile: