Jadetsu sen sitten sanoi,vaivaa taikina käsin,koneella tulee helposti liian kovaa,Siinä ei huomaa jauhojen käyttäytymistä,ne kun ei aina ole samanlaisia ,ja tavallinen vehnäjauho on parempi kuin,"erikoisvehnäjauho"joka käy paremmin kakkuihin yms.Enkä sitten ole ammattilainen neuvoineni,että ota siltä kannalta.
Kaisa-Liisa.
Tuoretta hiivaa ja pehmeää voita alustuksen loppuvaiheessa. taikina sen verran pehmeää, että juuri ja juuri pystyy pullia pyörittelemään, kun välillä käsiä jauhottelee.
Tein rahka-voitaikinan joulutorttuja varten, Siitä olen leiponut jo kahdet tortut, yksi pala on vielä pakasteessa. Mielestäni tortut on tosi hyviä, parempia kuin valmistakinasta tehdyt.
Mä en oikein tykkäjää joulutortuista, enkä pipareistakaan. Kumpiaki saatan yhen tai kaks syyvä ja siinon ihan nokko.
Ja neki yks tai kaks joulutorttua pittää olla lehtitaikinasta tehtyjä
Joulutortut on parhaita juuri paistettuina, niin että joutuu odottelemaan hillon jäähtymistä, ettei suu pala. Voi olla, että teen pienen rahka-voitaikinan vielä, no riippuu ihan fiiliksestä. En minäkään montaa joulutorttua syö, mutta kivointahan on joulun odottelu ja valmistelu pikku hiljaa, ajan kanssa
Mä olen ilmeisesti yleensä käyttänyt väärää paistolämpötilaa pipareille. Mulla on käsinkirjoitettu resepti, josta puuttuu lämpötilamerkinät, ja olen sen sitten katsonut vaan jostain kirjasta. Nyt oli kai käsissä eri kirja, koska en muista ikinä paistaneeni niitä 175 asteessa 10-15 minuuttia vaan kuumemmassa ja äkkiä. Ja siksi on sitten moni pelti palanut, nyt ei tullut yhtään mustaa piparia. Tosin nyt mulla oli myös kuopus 11v. tarkkana uunivahtina.
Karvari missä lämmössä ja kuinka kauan paistat noita kierteitä. Näyttävät niin herkullisilta. On liha kypsää mitä niihin laitat.
Karvarin kuvassa olevia kierteitä on meilläkin leivottu nyt pariin kertaan, täytteenä ranskankermaa ja Aurajuustoa. Petollisen herkullisia
Lohesta tullee kans hyviä kierteitä
Noiden karvarin kierteiden paistolämpötilaa haeskelin itekin täältä muttei sitä ollut. 200-asteessa ehkä ?
Noi näytti pysyneen tosi hyvin kasassa, useinhan noi taikinat pyrkii uunissa vähän levähtämään siitä saumakohdastaan. Onks tuohon ongelmaan joku onnistumisen avain kellään ? Oma ratkaisuni on ollut laittaa leikatut kierteet muffinivuokiin ja kypsentää niissä.
Luulisin 225 asteessa ja varmaanki 10-15 minsaa
Noita aurajuustokierteitä olen paistanut 225 asteessa n. 20 min. Hyvin pysyy kasassa, mutta jos epäilee sauman pitävyyttä, voihan siihen sipaista vettä tai kananmunaa.
Kivinalle ja muut,225 astetta ja 15 minuuttia(tai riippuu uunista)
Ei ole ongelmaa aukeamisen kans ollu juuri ollenkaan.Nipistä kiinni kunnolla ja tee tiukka rulla.Joskus keskikohta nousee liian korkeaksi,täpsyttele se matalaksi ennen uuniin laittoa.
Liha on ollu kypsää leikkelettä.Toinen pää savuporolla ja toinen palvikinkulla.
Kyllä kantsi opiskella 4 vuotta kokiksi ku aste ja aika meni nappihin
Sallapäivien Mastertorttu-kisan voittajareseptit
Pirkko Suvistolan torttuohje, sokerillisten voittaja1 kg margariinia
2 kananmunaa
2 dl sokeria
4 tl leivinjauhetta
3 tl soodaa
2 kg vehnäjauhoja
4 dl viiliä
Leivotaan tavalliseen tapaan. Paistetaan
250 asteessa.
Eija Poikelan torttuohje, sokerittomien voittaja500 g jääkaappikylmää voita tai margariiniä
9,5 kkp (minulla Teema-kuppi) puolikarkeita vehnäjauhoja
1 tl soodaa nypitään
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa (paitsi jos leivot suolaiseen voihin)
Nopea nyppiminen.
Heti kun seos on rakeista, lisää siihen kaksi purkillista
3,5 % kermaviiliä. Älä vaivaa taikinaa, vaan puristele kermaviili seokseen.
Jaa taikina kahteen osaan ja leivo tortut nopeasti.
Paista keskilämmöllä n. 275 - 300 asteessa, kunnes ne ovat komean ruskeita. Taikinasta
tulee kaksi pellillistä isohkoja torttuja.
Tämä tortun teko ei ole hitaitten hommaa.
Laita uuni ajoitetusti päälle, kun alat nyppimään taikinaa, niin pääset tortunpaistoon
heti kun eka pelti on valmiina.
Et voi epäonnistua!
Anneli Kunnarin torttuohje,kunniamaininta, gluteeniton ja laktoositon
250 g laktoositonta, huoneenlämpöistä voita
n. 1 kkp sokeria (voi tehdä myös ilman
sokeria)
1 tl suolaa
1 tl leivinjauhetta
Sekoitetaan keskenään.
1 prk laktoositonta kermaviiliä
¼ tl soodaa
Anna soodan kuohahtaa viilissä. Yhdistä
aineet keskenään. Lisää lopuksi
1 kkp maissijauhoja
5 kkp gluteenitonta jauhoseosta
Älä vaivaa taikinaa kauan, jottei se sitkisty.
Tee tortut joko viisi- tai nelisakaraisiksi.
Paista noin 10 minuuttia uunin keskitasolla
250 asteessa. Osan jauhoista voi korvata
soijajauhoilla.Ohjeet oli "KotoSalla" lehdessä 7/2011
Kiitos kovasti Ania ohjeista.
Nää on kyllä niin hyviä.
Tykkään ottaa aina retkille evääksi nisuja.
Itse tykkään kyllä sokerillisista, koska ei ne liian makeita silti ole.
Tuo ylimmäinen on aika lailla sellainen kuin viimeksi tein, oliskohan minullakin ollut siinä kuitenkin viiliä, eikä piimää?
Viiliä minulla meinaan on lähes aina jääkaapissa ja piimää hyvin harvoin.
Ja minulla tahtoo nuo leivontapuuskat iskeä yleensä aika yllättäen.
Sen ainakin tiedän, että voita laitoin, teen melkein kaikki leivonnaiset voilla.
Ania,onko nämä kampanisujen vai joulutorttujen ohjeet?
Tässäpä tulee kampanisuohje:
TORTUT
750 g voita
500 g margariinia
5 tl leivinjauhetta
1/2 tl ruokasoodaa
2 kg vehnäjauhoja
n. 7 dl kylmää vettä
- siivilöi leivinjauhe ja sooda vehnäjauhoihin ja sekoita
- nypi voi ja margariini sekaan ja lisää vesi
- taikina alustetaan nopeasti käsin, vain senverran että saa ainekset sekaisin
- yön yli jääkaapissa kannen alla (tai ainakin kolme tuntia)
- paista 250-275 asteessa kauniin ruskehtavaksi, reunaan saa tulla vähän
tummemmanruskeanrapsakkaa
Minä leivon taikinasta pöydälle kaksi pitkää pötköä, n. 7 cm halkaisjaltaan.
Litistän ne noin kahden sentin paksusuisiksi ja pätkin noin 4 cm levyisiksi viipaleiksi. Viipaleisiin teen viisi sakaraa.
Sain ohjeen naapurin emännältä, hänen äitinsä (vanhasta Sallasta) on opettanut näin. Minusta tämä on paras ohje ja takuuvarmasti onnistuu. Pinta kuuluu olla vähän jauhoinen karhea ja sisus pehmeä.
Tuosta tulee aika paljon!
Kerro sitten miten kävi!
Löytyi kuvakin
Yks sakara liikaa