Leivonnaisia

Ainia kiitos ohjeista!

Vesi herahti kielelle,pitää huomenna aloittaa leivonnat.

Siirsin Anian pyynnöstä hänen galleriastaan tänne viestit (2 kpl) joissa on kampanisujen ohje ja kuva. Tuossa tän viestin yläpuolella ovat nyt :slight_smile:

Kiitos nuu, otin välistä pois viestini jonka jo hösäytin sinne.

Nämä on kampanisuohjeita, mutta näillä tulee makoisat joulutortutkin.

Ei Jadetsu, pitää olla viisi sakaraa.

Eipäs ku nelijä, koska viijes osottaa naapurin emännän vit.....höstyrään

Makuhan son pääasia, eikä sakarojen määrä

Viisi sakaraa minäkin teen kampanisuihin.

Miten nuo nisut kestää pakastamisen?

Olen aina tehnyt sen verran pienen satsin, että ovat tulleet nopsaan syödyksi, mutta olisihan se kivaa tehdä pakasteeseen herkkunälän varaksi, jos pysyvät hyvinä pakastaessa.

Netistä olen yleensä ohjeen etsinyt, siellä ainakin on monissa lukenut, että näistä tehdään usein joulutortut lapissa.

Ja myös, että kampanisuja tavataan kutsua tortuiksi siellä pohjoisessa.

Näissä on kyllä se rakenne ja maku niin erilainen kuin missään muissa leivonnaisissa, että minä olin ainakin ihan myyty heti ekalla maistamalla.

Eivät oo pakastamisesta moksiskaan

Karvarin herkuista inspiroituneena, menin heti kauppaan tänään kun ovet aukesi. Ei mennyt ihan suunnitelmien ja kauppalistan mukaan. Voitaikinaa oli vaan pieninä levyinä, noh, eipä siinä mitään, suunnitelma B, suolaisia erilaisia rullia. Täytteetkin sain suunnitella kaupassa uusiksi. Loppupäivä menikin sitten keittiössä. Oli kaksijalkainen ja nelijalkaisia kerjääjiä.

Ensimmäiseen rullaan tuli kylmäsavuporoa, persiljaa, purjoa, piparjuurta,valkopippuria, suolaa ja paprika-chili tuorejuustoa. Kananmuna sipaisu pintaan ja juustoraastetta. Uuni 225 astetta ja noin 20minuuttia. Olivat vähän avautuneet, mutta ei pahemmin. Maistui todella hyvältä. 

kuva

Toiseen rullaan tuli hienoksi hakattuja katkarapuja, kananmunia ja tilliä. Masteena vähän suolaa ja valkosipulijauhetta sekä katkarapu tuorejuusto. Sively myös kananmunalla ja juustoraastetta päälle. Tämä oli rullista paras.

kuva

Kolmas rulla oli vähän haastavampi, kylmäsavulohi viipaleet olivat aika paksuja. Tähän rullaan tuli kylmäsavulohta, tilliä, loppu katkarapumössöstä, hienoksi pilputtu kananmunaa, vähän suolaa ja sitruunapippuria sekä tuorejuusto yrttitarha+katkarapu. Pintaan kananmunaa ja juustoraastetta. Yhden rullan sauma vähäsen aukesi.

kuva

Maultaan kaikki kolme olivat erittäin hyviä. Kädet ei nyt tahdo toimia, niin visuaalinen vaikutelma rullista ei ole paras, mutta ihan ok. Kunhan nyt jäähtyy pakastan ne, ja on sitten taas arkihätään vähän valmista. Rullien kylkeen tuoresalaatti, niin se on siinä.

Siis ei tule suolaa ei sokeria? Mikä siinä sitte maistuu?

Suolaa saa vähän laittaa, voistahan sitä tulee. Tosiaankin pakastaminen ei vaikuta mitenkään, saattaa olla jopa parempaa. Noissa kilpailu tortuissa on näköjään sokeriakin, hyviä ovat kaikki. Minäkin jäin heti koukkuun. Anopin tortut olivat tosi hyviä, laittoi kermaviiliä ja teki näppituntumalla, paistoi leivinuunissa niin että oli osassa melkein palaneita sakaran kulmia.

Tallensin ohjeet koneelleni.

Leipominen taitaa jäädä ensi viikonlopulle, viikolla iltavuoroa, niin ei oikein aamuisin tahdo ehtiä/viitsiä.

Aikani kuluksi tehin herrasväen pikkuleipiä ja vissiin niistä syötäviä tuli ku ei isäntä moittinu, ainakhan ääneen

kuva

Tein 2 annosta taatelikakkua pakastimeen, samalla vaivalla tekee kaksi kun uuniin mahtuu  pyöreä kakkuvuoka ja suorakaiteen mallinen. Mulla on tapana laittaa taatelikakkuun mausteeksi piparkakkumaustetta, tulee ihanan joulun mausteinen kakku.

Aijai kuinka jalkoja särkee, kun puolilta päivin aloin leipomaan pipareita. Tuli kaikkiaan 194kpl. Sitten vielä jauhelihaa vähän kypsensin, jos huomenissa leivinuunia lämmittäisi ja tyrkkäisi sen “täyteen” ruokia tulemaan.

Tehit sitte kolomen joulun piparit kerralla :smiley:

Jade kun suureen on tottunut niin ei enää osaa pienentää.

Ah, leivinuuni täynnä ruokaa!

Kuten Jadelle kerroin ei enää osaa tehä mitään kohtuuvella, mutta onpahan sitten mistä ottaa pakasteesta ainakin perusruoka ja tekee sitten vain lisukkeet. “Pitäähän” kahden hengen talouvessa olla leivinuuni täynnä ruokaa. Siinä onkin sitten vahtaamista vyötärön ympäryksessä.

kuvaTässä tämän illan räpöstykset.Luumuwienerit ja mariannecrush keksit.

Mustikkakakku.

Tämä on aika mehukas rakenteeltaan, eli ei tyypillinen kuivakakun rakenne.

Toimii myös ilman kuorrutusta oikein hyvin.

Olen säilyttänyt jääkaapissa valmiin kakun.

MUSTIKKAKAKKU

150 g voita

1 1/2 dl sokeria

3 munaa

1 dl maustamatonta jugurttia

4 dl vehnäjauhoja

2 tl leivinjauhetta

2 tl vaniljasokeria

200 g mustikoita

Voi ja sokeria vaahdotetaan.

Munat lisätään yksitellen hyvin vatkaten.

Jauhoista pari rkl sekoitetaan jäisiin mustikoihin.

Jauhot ja jugurtti sekoitetaan ja lopuksi jauhotetut mustikat ihan jäisinä vaan niin taikina pysyy vaaleana.

Paistetaan rengasvuoassa 175 asteessa n.50 min, kokeile tikulla kypsyys.

Kun kakku on jäähtynyt kuorrutetaan sulalla valkosuklaalla.

Sulaan suklaaseen voi halutessaan lisätä hiukan kuohukermaa, niin kuorrutus ei tule jäähtyessä liian murenevaksi.

Olen kyllä laittanut suklaan välillä myös ilman kerma lisäystä ja kyllä se niinkin toimii.