Mikä on kuikka ja mihin siinä reseptissä viinaa käytetään?
Voi pahus sentään!!!
Tein ananaskakun tattarijauhosta.
Kun tein sen massan, niin ihmettelin kuinka raskas siitä tulee.
Paistoin ja odotin, jotta se viilenee.
Päätin vihdoin ottaa sen kakun vuuasta, mutta eihän se irtonutkaa, vaan se meni rikki.
Se oli kyllä kypsä, sillä mittari näytti +97°C
Vuokaan suihkutin rasvan ja gluteeniton korppujauhoja laitoin.
Leikkasin palan, mutta sekin meni rikki, joten pistin sen kakun biopussiin.
Yleensä aina olen saanut kakun hyvin vuuasta. Ei ole mennyt rikki.
Saaristolaisleipää. Muokkasin vähän reseptiä. Ei ollut leseitä, joten käytin chian siemeniä. Ei ollut piimää, käytin omenamehua. Hyvää tuli.
Kasvispasteijat, kevytversio. Meillä kun ei voita käytetä, tein taikinan rasvattomasta maitorahkasta ja Kaurakeijusta tykötarpeineen.
Täytteeseen laitoin raastettua porkkanaa, raastettua kesäkurpitsaa, valkosipulia, purjoa, chiliä, suolaa, mustapippuria, juustoraastetta ja kananmunaa. Tuli kyllä mieleisen makuisia.
Teitkö taikinankin ite?
Tottakai.
Joo, minäkin teen taikinan ite.
Iltalehden sivuilla oli mainio resepti “joulutortut 2.0”. Lyhyt video näyttää yhdellä silmäyksellä homman.
Joulutorttu 2.0
-
Kauli taikinalevy ohueksi ja pitkäksi. Levitä taikinalevylle kerros marmeladia ja rullaa se pötköksi.
-
Leikkaa pötkö pätkiksi ja voitele pätkät munalla. Kaada laakeaan astiaan pohjalle sokeria ja kierittele pätkät sokerissa ennen paistoa.
-
paista 8-10 minuuttia 220 asteessa.
- Tortut ovat pinnalta rapeita ja sisältä pehmeitä. Syö jäähtyneenä.
Tuota aion kokeilla.
Näin myös tuon ja tietenkin ajattelin tehdä just noin. Olis kyllä mukava jos meillä sais sellaisia isoja levyjä taikinaa mutta niitä saa varmaan vain tukusta. Kaupassa ei myydä.
Voitaikinan voi myös itse tehdä, mutta yksi ongelma on, ettei kaupassa myydä kaulintavoita.
Kaulintavoi on kaikista paras, koska se ei mee niin pehmeeksi kuin normaali voi.
Mä olen tehnyt suolaisia voitaikinarullia ihan vaan kaulimalla niitä levyjä yhteen. Toki lehtevyys voi siinä kärsiä.
Minä teen melkein aina tortut rahkavoitaikinasta.
Se on helppo ja aika nopeakin tehdä ja todella hyvän makuinen.
Saattaisi sopia hyvin tuohon tyyliinkin, se ei ole yhtä rapeaa kuin torttu-tai voitaikina.
Olen kovasti miettinyt teenkö normaalista voista torttutaikinan vai ostanko kaupasta gluteeniton taikinan.
En halua tehdä rahkasta, koska ei välttämättä kerroksia saa siitä.
Muutaman kerran pitää kaulita ja taittaa lisäksi pistää kylmään. Yleensä puolituntia jääkaapissa 3-4 kertaa.
Liian iso työ tuon taikinan teko, valmiina ostan.
Juu ei saa rahkataikinasta yhtä lehtevää.
Vaan meillä tykätäänkin sen mausta, on ihan eri juttu kuin tavalliset taikinat.
Oon monasti tehnyt voitaikinaa ja lehtitaikinaa, kaulintamargariinin kanssa.
Työpaikalta sitä sain.
Viinereitäkin tein siitä välillä.
Lapsuuskodissa tehtiin tietty kaikki taikinat itse, en muista mahtoiko kaupasta edes saada valmistaikinoita.
Yllätys yllätys, täällä on paljon leipovia ihmisiä, ja osa varmaan ihan taitaviakin siinä, vaikka eivät olekaan siihen kouluja käyneet.
Myös äidit ja kokeilu opettavat taitoja.
Kyllä meillä ainakin tehtiin monenmoista ässää, lusikkaleipää, herrasväenpipareita, pipareita, viinereitä, kakkoleipää, limppuja jne jne
Ja äitini tekee niitä edelleen jatkuvasti, vaikka aika vanha jo onkin.
Mulla oli täti, joka kans leipoi vaikka mitä. Lapsena ja vielä aikuisenakin oli mukava mennä äidin ja isän kanssa sinne kylään, kun kahvipöytä oli täynnä kaikenlaisia herkkuja. Oma äiti ei osannu leipoa muuta kuin pullaa ja leipää. Ehkä jonkun sokerikakun silloin tällöin
Ja rehellisesti kyllä kaulintamargariini on hyvin epäterveellistä, voikin on varmaan terveellisempi tai ainakin maistuu paremmalle.
Kaulintamargariinissa on valtavasti kovia kasvirasvoja ja kovetettuja kasvirasvoja, eli hyvin verisuonistoa tukkivaa jöötiä.
Jollain se täytyy saada pysymään jähmeenä lämpimässä ja kaulinnassa.