Lilja: Tiikerililja, Lilium lancifolium

Pienet sipulit matalammalle. Kolme kertaa sipulin mitta multaa päälle kuten tulppaaneilla, oli minulla mielessä kun niitä itusilmuja ja pikkusipuleita siirtelin paikasta toiseen, eli mutu tuntumalla istuttelin. (olisi siten mutu, hetu ja vatu: musta tuntuu, heistä tuntuu ja vaimosta tuntuusilmän isku)

oikeasta tiikerinliljasta on olemassa ainoastaa hyvin harvinaisena valkoinen muoto…

aitouden merkkinäkö on se, että tekee itusilmuja? voinko muusta tunnistaa?

Minulla on keltaista ja valkoista tiikerinliljaa, mutta eivät ole toistaiseksi tehneet itusilmuja.

bluedreams sanoo tuossa edellä "käväisin juuri kesämökillä ja 3 vuotta sitten laittamani kerrattu kukkaiset tiikerinliljat olivat vahvistuneet niin, että tuottavat itusilmuja"

olen edelleen huolissani ja kiinnostunut tietämään valkoisen tiikerini aitoudesta (fiini tukholmasta tuotu). itusilmuja se ei vielä ole tehnyt mutta josko nyt vanhemmiten. yhtä vanha nyt kuin nuo kerrattukukkaiset. jos ei vieläkään näy itusia, joudunko tyytymään siihen, että feikki on?

edelliseen juttuun - tai oikeastaan juttuihini - viitaten: oli feikki tai ei teki itusilmuja tai ei, mutta nyt valkopenkissäni kukkii valkoinen tiikerinlilja neljän varren voimin. ei loisteliaasti (vain pari kukkaa niissä uusissa varsissa kussakin) mutta kukkivat. itusilmuja en ole koskaan nähnyt, tietoisesti en ole alkuperäistä sipulia jakanut mutta nähtävästi olen jossakin vaiheessa kolhinut sitä niin, että irronneita suomuja on joutunut pitkin penkkiä emostaan erilleen.

jo vain sen valkoisen tiikerinliljan pitäisi tehdä itusilmuja, mutta kuten jo itsekin kirjoitat niin älä sinä huoli jos se ei niitä tee. Sinähän voit sitä kaunista liljaa lisätä niistä sipulin kynsistä… :O)…

Surullisena joudun omalta osaltani toteamaan, että nyt näyttää siltä että voin itse unohtaa oman kerrattu kukkaisen tiikerinliljani… viime talvena kuolleet käytännössä kaikkai… =O(((( Melkein itkettää… toivottavasti täällä näkee joku teistä tämän , joille laitoin menemään itusilmuja tästä jumalaisesta kukkasesta!! Nyt olisi minulla kovasti kaipuu niihin itusilmuihin…

Kukas osaa sanoa onko tämä tiikerililja? Kolme vuotta sitten itusesta laitettu ja kukki tänä kesänä eka kerran. Itusia on tehnyt aiempinakin vuosina varsiin vaikkei kukkinutkaan.

Keräsin talteen tiikerililja itusilmuja, nyt ne pukkaa jonkinlaista itua tuolla pussissa. Pitäisikö ne lykätä multiin samantien nyt sitten vai jäikö niiltä joku talvilepokausi väliin?

multaan heti, alkavat samantien tekemään juurentynkää

menossa jo…

Sain tiikerin sipuleita vaan kertokaapa viisaammat voiko niitä vielä istuttaa kun pakkasöitä ollut jo ? Nytkin aloitti lumisateen. Ja mitä ne tykkäisi valeistutuksesta ? Varsinaiselle paikalleen kun ajattelin istuttaa vasta keväällä ?( huom ! minulla on jopa suunnitelma…)Jos ei enää voi istuttaa, miten saa säilymään talven yli ?

Kaiva vaan maahan nyt lumisateesta huolimatta, kuivuvat takkuuvarmasti jos muuten säilyttelet talven yli. Haravointilehtiä päälle kerros ja muutama havu tai muita oksia päälle jarruksi ettei tuuli vie, siellä peiton alla voivat hyvin talven yli ja keväällä voit siirtojuoksuttaa kasvupaikalleen.... kai se istutussyvyys 3x sipulin koko pätee noihinkin

Kiitos Valtsu ! Karvalakki päähän ja hommiin.

22.8. viestiin: kyllä tuon keltatiikerinä ostaisi, sen verran se muistuttaa var. flaviflorumia (haalea keltainen, viininpunaiset pilkut, tekee itusilmuja), Mutta onko se aito lajike vai joku lukuisista valikoiduista tai hybrideistä … Wikissä kuitenkin hyvä kukkakuva: File:Lilium lancifolium var flaviflorum1.jpg - Wikimedia Commons

Hei tuosta citronellasta kysyisin,kellä sitä oli,että tuoksuuko se “sitruunaiselta” vai tuleeko tuo nimi ihan vain väristä?Tyhmä kysymys,mutta kun näin Korpikankaalla noita niin ihastuin ja jäi vaivaamaan tuo tuoksu-ajatus :slight_smile:

Tämä on ilon ja onnen päivä! Ostin varjoliljoilleni kaveriksi tällaisen kaunokaisen.
tiikerinlilja

valkoinen tiikerinlilja, ei tee itusilmuja
valkoinen tiikerinlilja, ei tee itusilmuja

Tiikeri

Onko sama? Tämäkään ei tee itusilmuja. Tiikerinä ostettu, mutten näistä mitään tiedä. Nimi oli sweet surrender. Aika ihana.