Lisävalaistus

Keväthän on jo alkanut! Ainakin miulla. En enää jaksaisi tätä lomailua:)

Mun kevät alkaa, kun on valoisaa vähän enemmän kuin kuusi tuntia päivässä. Ja tintit alkaa laulaa.

mutta jos kurpitsaa meinaa avomaalla kasvatella, ei sitä parane istuttaa ulos ennen kesäkuun alkua ainakaan. silloin on hyvä aloitella esikasvatus vapun aikaan korkeintaan. luojan luomaa valoa on silloin jo ylenpalttisesti, vaikka sitä nyt onkin vaikea uskoa. keinovalolähteitä on ihan turha ostaa, mot:-)

Meillä on huoneet aika pimeitä kesälläkin. Koivuja varjostamassa sitä ainoaa etelänpuoleista huonetta, jossa mahtuis esikasvattamaan.

Käykääpä katsomassa sivulla www.pavunvarsi.fi. Minusta ainakin nuo lamput ovat edullisia.

Kasvivalon virittelin. On tuossa yhdessä purkissa jo pikkuinen paprikan taimi.

Moonlight, laita valosi paljon lähemmäs kasveja!

Mulla on näin lähellä (viimevuotinen kuva)

Minusta tuo lamppu oli niin lämmin, että siksi en ihan viereen laittanut.

Pitääpä siirtää kippoja vähän lähemmäs.

Joo, sitten ei auta, jos siinä on hehkulamppu -en ajatellutkaan sitä vaihtoehtoa…

Joo, se on tommonen kasveille tarkoitettu hehkulamppu. Siirsin kuitenkin vähän lähemmäs. Viimme vuonna ei ollutkaan minkäänlaista, nyt ajattelin kokeilla.

Se ei itse asiassa ole kasveille tarkoitettu, vaan niin kutsuttu neodymiumlamppu, joka on oikeasti sisustuslamppu. Sen tehtävä on toistaa värit kirkkaina ja realistisina. Se toisin sanoen saa kasvit näyttämään syvemmän vihreiltä kuin päivänvalo tai keinovalo. Lämpötila siinä on ihan liian korkea kasveille, koska etäisyys lampun ja kasvin latvan välillä pitäisi olla n. 30 cm. Lisäksi valotehoa (luxeja) on ihan liian vähän. Heitä kuikkaa lampulla ainakin kasvien suhteen, tai laita se johonkin sisustusta tai tauluja varten asennettuun kohdevalaisimeen. Jos ostat siihen tilalle esim Megamanin kasveille tarkoitetun 15W energiansäästölampun, niin saat semmoisen josta on hyötyä. Ja se menee myös tuohon E27 kierrekantaan. Olen kiukutellut jo toistakymmentä vuotta siitä että noita edelleen myydään ihmisille kasvilampun nimellä, vaikka ovat kaukana siitä =(. Ja kauppa vaan käy …

Ei paikallisissa kaupoissa ollut muita kuin nuita, tarkaan katsoin useasta kaupasta valikoimat läpi. Siksi sen sitten ostin :frowning: Enpä ajatellut sen kummemmin kun paketissa luki vain kasvilamppu-kasvien parhaaksi.

Muoks. Katselin tuossa kooklella, niin netistä löytyikin joku verkkokauppa. Taidan tilata sieltä tommoisen lampun mistä horsma kertoili

En tiedä missäpäin viitosta asustelet, mutta jos Oulussa on käyntiä niin kaikissa isoissa marketeissa ja Kyösti Kakkosen puodissa ainakin löytyy. No onhan se kasvilamppu siinä mielessä, että kasvi näyttää terveemmälle, mutta eipä siitä juuri muuta iloa ole. Tosin tähän aikaan vuodesta kaikki pienetkin valonrippeet ovat eteenpäin =)

Sitä vielä, että entäs tavallinen energiansäästölamppu? Onko siitä hyötyä?

Ps. Ouluun on sen verran pitkästi, ettei viitsi lampun takia lähteä naurua

Moonlight, väärä valon aallonpituus kasveille. Kyllä ne tietty hengissä pysyy, mutta ei houkuttele kasvamaan. Pitäisi olla 4500 kelviniä tai yli tuo värilämpötila. 5500-6500K taitaa olla paras kasvilampuille. Tavallinen ESL on yleensä 2700K, eli liian lämminsävyinen.

Taimien lisävalaistusasiat olisi hienoa saada kerättyä tänne yhden otsakkeen alle. Tätä asiaa niin moni kuitenkin joka kevät pähkäilee ja etsii :slight_smile:

Pienet anteeksi pyynnöt paikallaan :slight_smile: Lähti tuo juttu luistamaan väärän otsikon alla.

Aloin tuossa miettimään, että liekköhän tuo kasvilamppu edes ihan pakollinen näihin minun taimimääriin. Viimme keväänäkin chilit olivat vain ikkunalaudalla ja kyllä niistä satoa ehti saamaan. Täytyy vielä käydä tutkimassa ja kyselemässä näistä paikallisista kaupoista josko jotain löytyisi.

Kävin muuten valmistajan sivuilta katsomassa noita neodym lamppuja. Ensin puhuttiin kasvien hyvinvoinnista ja lopulta käyttökohteet olivat käsityöt, lukeminen ja akvaarion valaistus. Joopa joo.

Toistaa siis vain värit kirkkaampina. Mutta on sillä oikealla kasvivalollakin merkitystä. Kerättiin joululomaksi koko osaston chilit huoneeseeni kasvilampun (Megaman 15W) alle. Kolmen viikon jälkeen kituvimmatkin olivat aloittaneet reippaan kasvun, ja muut piristyneet jopa kukintaan asti. Ihan selkeä ero alku ja lopputilanteessa kolmen viikon aikana. Kuvia ei huomattu ottaa.

Mulla megaman-kasvilamppu joka prismasta ostettu. Niitä on ainaki säästöpörsissä myös. Siis meillä päin ainaski…

Meillä on taimet ihan tavallisten loisteputkien alla, ja hyvin ovat voineet ja kasvaneet. Saavat tietysti keväämmällä myös päivänvaloa, kun hylly on asuinhuoneessa.