Lisävalaistus

Megamanin metsästys alkakoon

Täällä harkinnassa myös - pitää vertailla vähäsen tavallisen loisteputken kanssa. mm. hintaa ja valaisualuetta, eli hankintojen määrää. Hintahan se kummiskin on ratkaiseva tekijä tällaisella tyhjätaskulla jos lopputulos kasvun suhteen on lähestulkoonkin sama.

Komppaan Horsmaa, hommasin viikko sitten tuollaisen Megamanin lampun ja laitoin sen yhdelle chilille jota yritän talvettaa. Chilin lehdet olivat vaaleanvihreät ja ruskealaitaiset. Jo 3 päivän jälkeen chilin lehdet olivat selvästi vihreämmät, ja nyt kun viikko on nyt mennyt niin kasvi on piristynyt kovasti. En ihmettelisi vaikka kohta alkaisi kukkimaan. (Kuulostaapa ihan ostos-tv:n mainokselle :-))))

Minulla taimimäärät on todella pieniä, kasvatan vain muutaman laatikollisen chilejä. Mutta tuo lamppu onkin kooltaan mitoitettu pienelle määrälle :slight_smile: Taimista on tahtonut tulla honteloita, joten uskon että tuosta valosta on siihen suhteen apua. Toki verhot ovat olleet auki mutta ei lisävalosta haittaakaan ole. Ja näin keskitalvella tuo valo piristää riutuvia huonekasveja.

Onko noilla muuten minkä verran hintaa, noin suurinpiirtein?

Mulla on chilit talvehtineet oikein hyvin muiden kasvien joukossa, ihan terhakanvihreinä, kypsyttävät satoa koko ajan, ihan tavallisten loisteputkien alla.

Megaman K-rau…22,30 €

Pelkkä lamppu n. 9-10 e, riippuvalaisin lampulla 25-30 e.

Tämä Megaman, sen valon riittävyys on siis…? kuinka isolle alueelle? Oulunseudulta puhui että käytti yhdelle taimelle. Aika hintava on mielestäni jos valon riittävyys on noin pieni.

Valaisin löytyy jo ennestään ihan vaan lampun tarttis. Ei paha hinta, jos sillä tosiaan on niin suuri vaikutus.

Mun tarttis valaista sillä n. 5 taimea.

En käyttänyt sitä yhdelle taimelle vaan yhdelle isolle, täysikasvuiselle kasville :wink: Tarkoitan tuolla ‘pienelle määrälle’ sitä ettei se taida huoneelliselle kasveja riittää. Horsmaa, kuinka laajalle alueelle tuon yhden lampun teho riittää?

Muoks: chilin vierelle laitoin muutamia muita kasveja, sitruspuun taimen, pari orkideaa ym. ja kyllä niille kaikille valoa riittää.

Mulla on neljä dynovuokaa alla (n.50 cm x70 cm) per lamppu, ja lamput n.40 cm korkealla. On riittänyt. Lamppuja on käytössä kolme kappaletta nyt,ja maalis-huhtikuussa niitä ei enää tarvi jos on luonnonvaloa saatavissa.

Tuo Hoyabellan mainitsema lamppu taitaa olla juuri se lamppu mistä Horsma tässä ketjuss aiemmin mainitsi, eli ei kasvilamppu vaan sisustuslamppu?

‘Oikean’ kasvilampun valo on käsittääkseni violetti.

Mikä se tuon sivun lampuista mahtoi olla?

Muodosta päätellen se on oikea, myös väri täsmää. Hinta viittaisi halpistuotteeseen, jotka toimivat ihan yhtä hyvin, mutta tuppaavat kestämään usein vain hetken aikaa. Suositeltu etäisyys näillä pyörii tehon mukaan 0-70 cm välillä. Olen pitänyt nyrkkisääntönä, että alle metrin, mutta niin lähelle kuin mahdollista.

Täh… en minä ainakaan tuossa näe muuta kuin juuri tuon hehkulampun jonka minäkin menin tietämättömyyttäni ostamaan. Hoyabellan kuvassa taas on energiansäästölamppu. Oonko näin sokea vai…?

Eikun nyt huomasin. Liikkeessä ovat varmaan tietämättömyyttään hinnoitelleet väärin. Tuo neodymium maksaa vähemmän, mutta Airamin ESL-kasvislamppu on samaa hintaluokkaa halvimmillaankin kuin tuo ESL-Megaman. Todennäköisesti kallimpikin. Sä olet Hoyabella ollut kerrankin oikeaan aikaan oikeassa paikassa =)

No niin näyttää Hoyabellan lamppu oikealle, pahoittelen sekoiluani. Muutaman kerran yritin ostaa kasvilamppua mutta paketin tarkempi tutkiskelu paljasti ettei kyseessä olekaan kasvilamppu vaikka niin annettiin ymmärtää. Siitä tämä suuri epäluulo :wink:

Tuo lamppukauppa on melko viidakko. Elinikäinen oppimäärä, eikä sittenkään ehdi kaikkea ...

Samalta näyttää H:n lamppu. Hinta on vain eri planeetalta. Jos tilattais laatikollinen silmän isku

Lamppujen kimppatilaus :smiley: :smiley:

Valitkaa kasvilamppu tän mukaan. Yläosa kuvaa on Trigonan linkistä ja on kasvien tarve ja alaosa kuvaa on Megamanin energianaäästölampun paketista. Toimiva, halpa ja natikkaa parempi ratkaisu.