9-10€ megaman maksaa meillä päin ja siinä on tavallinen kenta, käy normi lamppuihin.
Weikko, Meinaatko siis Megamanin 15 W Energiansäästölamppua, vai 23.8. viestisi kuvan Megaman plant-lamppua ?
Siis mulla on käytössä sen aiemman viestini mukaiset plant-energiansäästölamput. Siinä on siis optimaalinen valon jakauma kasvien yhteyttämiselle (spektrin äärilaidat) ja kukittamiselle on se keltaisen valon piikki (spektrin keskellä) ja se on energiansäästölamppu kuten Hoyabellan kuvastakin näkyy. Kun tarkkaan kattoo Hoyabellan kuvaa, niin siinä lukee Plantlamp. Tollanen poltin, maksaa RobinHoodissa 8 e ja Tarjoustalossa 9 e. Kanta on E27 eli normaali kierrekanta.
Nyt tulee tyhmä kysymys...
Näin harrastelijalle ja köyhälle opiskelijalle olisi tarkoitus hommata jonkinlainen valaisin, jotta aikaiset kylvöt onnistuisivat. Mitään järeitä valaisimia ei pysty asentamaan, koska mies ei niihin suostu. Eli koko tulisi olla hehkulampun luokkaa. Onko kenelläkään ehdotuksia mikä olisi paras ratkaisu??
Ja sitten vielä... Noista loisteputkista. Onko olemassa jotain erillisiä loisteputkia kasveille vai onko normaali loisteputki sama asia? Tyhmä kysymys ainakin jonkun mielestä, mut missään ei siihen vastata...
Kaupoissa on tietty myynnissä sellaisia hehkulamppuja, joissa lukee et tarkoitettu kasveille, mut onko niistä mihinkään?
Toivottavasti joku vaivautuu vastaamaan edes! En siis aio hommata mitään elohopealamppuja ja suurnatriumeja vaan jotain tavallisempaa. Lisäksi tietty kiinnostais, et kuinka lähelle kylvöstä valaisimet pitäisi sijoittaa. Kiitos jollekin fiksulle jo näin etukäteen.
halpa kohdevalaisin ja siihen kasveille tarkoitettu energiansäästölamppu. 15w mutta teho 75w, ei kuumene.
Kelaas Puisto pari sivua taaksepäin tätä keskustelua. Aiheesta on keskusteltu viime päivinä. Saat vastauksen kysymykseesi nopeasti.
Puisto, luin myös viestisi ja totesin että mietit just niitä asioita joita tässä on vähän ajan sisään puitu niinkuin Horsma sanoikin. Kaikkiin kysymyksiisi on vastaus löydettävissä tosiaan ihan lähisivuilta, mutta varmaan sinun kannattaa lukea tämä ketju sivulta 1 alkaen. Ja sitten jos vielä mietityttää joku asia niin laita kysymys siitä uudelleen. Itsekin tässä olen lamppukauppaan lähdössä ja mietin noita samoja juttuja. Tähän saakka olen tavallisella loisteputkivalaisimella (vanha keittiön lamppu) hyvin pärjännyt, mutta pitää miettiä kun nys lisävalaisimia tarvitsen, otanko niitä lisää vai mitä teen
Kysele Nuu noiden kelvineiden (K) perusteella sitä lamppua. Eli kaikki yli 4500K ja alle 7000K käy tarkoitukseen.
honkkarista megaman 7,5€ ja sen ruuvaa vanhaan valaisimeen. Opiskelijankin budjettiin sopiva ratkaisu!
Tällaisella olen yrittänyt pitää muutaman kasvin hengissä.. Siihen meni mun suurennuslasivalaisin. Nyt jännään, löysikö isännyys töistään noita megaman-lamppuja vai pitäisikö lähteä honkkariin minunkin, ellei Tipilintu ostanut kaikkia..
Nyt on mullakin megaman käytössä. Hintaa ei ollut kuin 6,90. Ja taimet tykkää
Muoks. vielä sen verran, että lamppu tosiaankin on "se oikea" kasvilamppu, ei mikä tahansa energiansäästölamppu
Heitetään vielä kuvakin kehiin. Taimia ei vielä montaa näytä olevan
Ostin viime talvena Megaman kasvilampun valaisimineen, maksoi parikymppiä. Lamppu ei kestänyt kauankaan, arvioisin sen ollen päällä noin 500 tuntia. Takuuta kestävyydestä en muista saaneeni, eikä minulla ole kuittikaan tallella.
Tavalliset energiansäästölamput ovat ainakin halvempia, sekä myös kestävämpiä.
Onkohan ollut kolhiintunut tai muuta… esitteen mukaan (megaman plant) polttoikä on 10 000h. Eli monta kertaa pitempään…
Kyllä sen tosiaan pitäisi kestää pidempään kuin tuon 500h. Minulla on ollut nyt kaksi talvea käytössä sama lamppu. Päällä on ollut 12h/vrk.
Mä ostin Megamanin ESLt olkkarin kattoon 6 kpl just ennen uutta vuotta. Eka on jo rikki eli ei kestänyt edes 100 tuntia. :-/
Megamanin kasvilamput palaa 12 tuntia päivässä ja niitten kanssa ei ole ollu ongelmia.
Megamaneilla on takuu, ja valaisimen kera tuo takuu on vuoden mittainen. Valaisin lamppuineen hopihopi takaisin liikkeeseen kuitin kera, jos vain on tallessa. Saat uuden tilalle. Minulla on samat valaisimet olleet jo kolmatta talvea käytössä ajastimen takana, ja hyvin toimii. Normaali hehkulamppukin on kestoiältään 1000 h, joten lamppusi on ollut viallinen. Muuten, valaisimen heikko kohta on se katkaisija, toinen vakiovika on sen pienen messinkisen kielekkeen painuminen siellä lampun kannassa. SItä voi pikkuisen nostaa meisselillä, mutta töpseli pois seinästä ennen lampun kantaan koskemista!
Minusta nuo energiansäästölamput ovat ihan humpuukia ja olenkin oppinut jo pitämään niin pakkaukset, kuin kuititkin tallessa. Olen jo aika monta lamppua saanut takuuna vaihdettua, kun eivät ole kestäneet vuotta enempää mikään. Johan niillä pitäisi olla vähintään kolmen vuoden takuu noilla tuntimäärillä, koska harva kuitenkaan niitä polttaa ympäri vuoden ja vuorokauden!
Nuita ESL on hyvälaatuisia ja huonolaatuisia. Huonot onkin todella huonoja. Periaatteessa ilmoitettu tuntimäärä pitäisi olla sen purkausputken elinikä. Mun kokemuksesta putkea ei saa kierrekantaisilla ESLampuilla koskaan poltettua loppuun, koska sytytyselektroniikka hajoaa ennen aikojaan. Toisilla aiemmin ja toisilla myöhemmin. Verkkojännitteen piikitkin voivat vaurioittaa sytytyselektroniikan. Loisteputket ei oo tästä moksiskaan, kun niissä ei oo tuota liian halvalla tehtyä elektroniikkaa.
Juu, niitähän myytiin joskus euron kappalehintaankin ja niiltä ei voi paljoa vaatiakaan. Nyt kuitenkin olen joihinkin valaisimiin ostanut ihan Airamin nimellä tavallisia energiansäästölamppuja kuuden - seitsemän euron hintaan eikä ne tunnu sen parempia olevan. Ne ovat puoli vuotta vanhoina aivan uuden näköisiä, mutta eivät vaan valaise, eli jotain siitä kuristinyksiköstä on hajonnut.
Sama suuntaus muuten näyttää olevan uusissa ohuissa loisteputkissakin, elektroniset sytytinsysteemit hajoavat kuulemma aika herkästi niissäkin. :(