Löytyisikö huonekasville nimeä?

se voi olla, et se vaan on niin vanha. lehdet on kyllä enemmänkin jättiliuskiksen.

Mikä tässä kuvassa mahtaa olla tuo vasemmassa reunassa kohoava piikikäs varsi? Sen päässä on ilmeisesti "tavallisia" lehtiä?

Eli mikä kasvi, millaiset olosuhteet/hoidon vaatii ja saako jostain hankittua?

Tuollainen aloe myös kiinnostaisi... harmittavaisen pieniä ovat vain kukkakaupoissa!

Eikös tuo ole paksujalka, toiselta nimeltään Madagasgarin palmu?

Joo, tuo kasvi, josta pilkkakirves kyselit ja jonka Poppius ehti jo tunnistaa, on paksujalka... toiselta nimeltään madagaskarin palmu. Oikeastaan se ei ole nimestään huolimatta mikään palmu, vaan sukua oleanterille.

Kokemuksesta voin sanoa, että madagaskarin palmu on helppo huonekasvi. Tykkää valosta, viihtyy eteläpuoleisen ikkunan paahteessa. Jostakin olen lukenut, että madagaskarin palmun voi tappaa vain liikakastelulla. Omani on eteläikkunalla, kastelen tarpeen mukaan (annan pintamullan kuivahtaa), lannotan kasvukaudella satunnaisesti pari kertaa kuukaudessa. Multaakaan ei tarvitse vaihtaa joka vuosi. Minulla taitaa kasvaa pääasiassa kaktusmullassa.

Omani ostin pari vuotta sitten muistaakseni Prismasta. Eli hyvällä onnella madagaskarin palmun löytää ihan supermarketista.

Ehhehehhe... minä olen saanut paksujalan kuolemaan... no-jaa varren alaosa pehmeni. Kastelin varmaan liikaa...

(hmm, sepä olisikin mulle nyt sopiva kasvi, kun kasvit ovat saaneet tottua tooosi pitkiin kastelutaukoihin, ja eteläikkunan kasvit onkin valikoituneet sen mukaan... anopinkieli, kirjohuisku, limoviikuna altakasteluruukussa, jukkapalmuja, pullojukka, piikkikruunu, lehtikaktus, raatokukka, kirjotähti, joku aaloe... heehee)

OHO!  Hämmästykseni oli suuri, kun huomasin oman kuvani tuossa kysymyksessä. Ilmeisesti se on löytynyt vanha Pentin puolelta  Mutta hyvä kun se on inspiroinut Pilkkakirvestä ja ehkä muitakin.

Vien oman paksujalkani, kuten lähestulkoon kaikki muutkin huonekasvini ulos kesäksi. Myös tuo etualalla oleva Aloe camperi on kesät ulkona. Sen aluan olen ostanut Ruissalosta. Siellä on joskus suuriakin oksia myytävänä, kun ovat penentäneet kasvejaan.

Sain Nokialla sunnuntaina joltain tämän, jonka nimeä ei antajakaan tiennyt. Anteeksi nyt kaikille taimenvaihtajille, en muista kuka oli kukakin, paitsi ihan jokusen, pirjoh, Tolkku, sajoha, Liisukka, jutita, paulastiina ja tietty Ihaa mutta muiden nimiä ja kasvoja en osaa yhdistää.no-jaa

Tämä taas tarttui käteen paikassa jossa ei saa varastaa. Emo oli kuution kokoinen pehko, joka oli tolpan päällä ikkunalla.

Tuota ensimäistä sanottiin ennen Värinokkoseksi ja toinen on lehtikaktus, varmaan jompi kumpi hovikaktuksista. Kunhan kukkii niin sitten varmistuu.

Onko se värinokkonen vai pilkkulehti, Hypoestes ??!! Näyttäsi vähän molemmilta.Kaunis jokatapauksessa, kyllä entinen omistaja pian ilmestyy kertomaan silmän isku

Mielestäni näin pilkkulehden siellä jonkun kädessä. Väri oli ehkä vaaleampi kuin kuvassa.

Jutita, näit sen ainakin minun kädessäni. Nostin sen tähän putken viereen, ja se on samanvärinen kuin kuvassakin. Minäkin muistin se vaaleampana, mutta olisiko saanut punaa poskiinsa kun piilotin sen mullan alle pikku-pikku nokareen paulastiinan herkkua (älkää ampuko, ainakaan kovaa)naurua.

Sen lehdet on aika kovat, ei sellaiset pehmeät koivunlehtimäiset kun värinokkosella (on sitäkin joskus testattu). Reunapitsit on melkein terävän sahalaitaiset.

En muista enää kuka sen käteeni laittoi, mutta kertoi ettei itsekään tiennyt sen nimeä. Tykkään siitä, onhan se punainen.

Pitsilehti tuo on, minulla on samanlainen, viimevuonna ostettu nimen kera

Löytyisikö nimeä tälle, kuva on vähän huono kun tuulee ja vettäkin ripeksii.

onkohan tämä nyt mikä? joku nukku alkuinen mut onko matti, leena, maija? ja kuten kuvasta huomaa jonkin ihmeen takia se kuivattaa ja kellastaa lehtiä.. hyviä hoito-ohjeitakin olisi kiva saada..

meidän pikku riiviökin siellä taka-alalla naurua

Otin uuden kuvan, eikö kukaan tunnistaoho

Suikale, googletapa hakusanoilla Stromanthe amabilis.

Voisko tuo veronican kasvi olla jokin tyräkki?

Suikale se on nukkumaija, vaatii tasaisen kosteuden, kuivahtaminen johtaa helposti lehdenreunojen ruskettumiseen, talvella kastella varovaisesti, sillä juuret ovat herkkiä liialliselle kosteudelle, lannoita huhti-elokuussa kerran viikossa, valoisa mutta ei suoraa auringonpaistetta, itä-länsi-ikkuna paras.

Veronikan kukka voi olla myös Karamellikukka, etippä netistä josko löytyis tietoo

en vieläkään ole ihan varma tämän kukan nimestä minkä olen laittanut tähän ketjuun, sunnuntai, 17.

kesäkuuta
2007 - klo 18.
48… netistäkin löytyy eri nimiä sille… olisin kiitollinen jos joku/jotkut vielä avittaisi… hirveästi netissä puhutaan että olisi raitamatti tai nukkuleena tai nukkulasse…

Vaikian kasvin on suikale valinnut tunnistettavaksi. Ne nukkumaijat ja -matit ja -leenat kun ovat niin pahuksen paljon samannäköisiä. Kokeilepa ottaa kuvaa myös lehden alapinnasta, josko se jotakuta auttaisi.