Löytyisikö huonekasville nimeä?

tässä olisi kyseisen kukan lehden takapuoli..

mikähän sillä sitten mahtaa olla kun se tekee lehdille näin?

mutta silti tulee uusiakin..

tulipas tästä kuvasta rakeinen.. hmm..

No nyt kyllä väittäisin Nukkumaijaksi sitä suikaleen rönttiä. En minä mikään ekspertti ole, joten saatan olla ihan hyvin väärässäkin. Luulen, että raitamatti on sama kuin tämä nukkumaija.

Kyllä se on Stromanthe amabilis eli nukkuleena, kuten sailasi jo kertoi. Minullakin on samanlainen.

Uteliaisuuttani kysyn: onkos Stromathe amabilis ja Calathea amabilis sitten sama kasvi? Meinaten tuolla enklannin saarella lukee näin:
Calathea amabilis tunnetaan myös nimillä Stromanthe tai Ctenanthe amabilis.

Ja suomeksi ne kai sitten on nukkumaija ja -leena ja raitamatti.

Eviran sivuilla taas sanotaan, että nukkumaija, nukkuleena, raitamatti ja nukkumatti olisivat kaikki Maranthia.

Olipa näitä tunnistus palstojakin reippaanlaisesti tämä nyt eniten käytetty kuitenkin, löytyykö nimeä tuttavani kasville, olen vuosia sitä huolimattomasti katsellut ja joksikin posliinikukaksi tuumannut mutta nyt oli kukassa ja joku muuhan se onkin.

Kaunis kasvi paksut sileän kiiltävät lehdet, pistokkaita tietty otin.

Kasvaa pylvään nokassa pituutta siinä metrin verran, kukkaan kuulema tulee jonkinlainen vaalea torvi kunhan tuosta eteenpäin aukeaa.

Kuvat heikkoja mutta ehkä niistä kuitenkin pystyy tunnistamaan

Taitaa olla: Pikkusoihtuköynnös, Aeschynanthus radicans

Kiitos Raakki, nyt vain pistokkaat multiin, kasvaa kuulema nopeasti.

Taas kerran olen tietämätön ja silti iloinen tällaisen minulle uuden pampulaisen köynnöskasvin omistaja. Kirkkoniemestä ruokakaupasta bongasin viikolla tämän ja ohi en päässyt. Nimeä ei ollut pakkauksessa ja kassaneitokainen ei tiennyt edes hintaa ... 78 Nrk selvisi huutelemalla...euroina se tekee vähän alle kympin.

Suomalaisen nimen haluaisin myös tälle helmiketjulle !
Olen nähnyt vastaavien jonkinverran isompihelmisten kukkasten kuvia "akkainlehdissä", mutta nimi ei ole tarttunut mieleen. Sitäkin mietin, että kun tuo kasvi on vyyhdetty noin tuon muovisen amppelin ympäri... kasvatetaanko näitä näin kietoen ??? Täyyisihän minun saada vaihdettua tämä kauniimpaan amppeliin ??? Olin jo päästellä ketjuja irti, mutta sitten iski epävarmuus ja päätin kysellä teiltä toimintaohjeita kasvatuksenkin osalta !

Huh !

Nyt tästä viestistä kait saa selvää, mutta jotain kummaa iloista viivoitusta syntyi kesken kirjoituksen oho

Tosi kylmää ja sateista täällä Pohjan perillä Inarissa, nytkin tulee vettä kun aisaa ärtynyt Sympatiaa kerjäten ja lohtua vastauksesta toivoen Kaisamaaria

Helmivillakko tuo kai on.

Pipu Kiitos ! sydäntällä varmaan hoito-ohjeetkin varmaan löytyvät! Sataaaaa ! ja on kylmää... mikään ei juurikaan kasva !

t. Kaisamaaria

ps. ensiviikonloppuna on yön yli kestävät Inarin uistelukisat !
sydän tervetuloa ! nähdään Inarin Kirkonkylän kalasatamassa !

<br/></p>

Kirpparilta tuli mukaani "tulilatva" tai siis niin luki siinä lapussa... Oma tuntemukseni sanoo, ettei tuo ole tulilatvaa nähnytkään, jollei sitten vieressä ole sellainen kasvanut. Näyttää aikas nuutuneelta vieläkin, mutta on vuorokaudessa piristynyt huomattavasti kun sai vettä ja valoa...

Mutta kukas tämä nyt sitten mahtaa olla?

Oiskohan isosoihtuköynnös.

Kaipaisin nimeä tälle kasville. Kasvin olen saanut serkultani joka oli saanut serkultaan joka oli saanut äidiltään ja hän edelleen äidiltään jne....

Kasvi on helppohoitoinen. Keväällä otetaan esille ja annetaan vettä. Lähtee kasvattamaan lehdet ja kasvaa kauniisti koko kesän. Syksyllä/talvella lehdet kuolevat ja kasvin voi siirtää sivummalle. (Kerrankin saa kasvin "tappaa" :) Purkki kuulemma kuuluu olla täysi noita mukuloita/sipuleita mitälie.... Lehdissä on tummempia laikkuja.

Drimiopsis maculata, suomenkielistä nimeä ei kai ole.

Minä en Drimiopsista "tapa" talveksi vaan on ikkunallani kesät/talvet. Kukinto on pieni ja mitättömän näköinen.

Kiitoksia kovasti nimestähymy.

On varmaan  minulla liian varjossa koska kun valon määrä vähenee syksyllä, lähtee kasvi kuivattamaan lehdet ihan itse. Kastelun unohtumisellahan ei asiaan ole mitään vaikutusta....;)

tän keskustelun sivulla 9 on suikaleen kuvassa (näyttää siinä liilaa kasvin lehteä) oikeessa yläkulmassa vihreä kasvi, minulla on samanlainen mutta pieni vauva vasta, mikähän kasvi kyseessä? hoito-ohjeitakin oisi kiva saada... hymy

kyllä kai joku sen nimen tietää ? puhetta

Raitavomppu, jos nyt oikein käsitin, mitä tarkoitit, niin se on nukkatyräkki,Euphorbia leuconeura.

Sillä on monta nimeä, vaeltava juutalainen, paha poika, siemensyöksy, tuhmapoika ym ym Eipä se mitään hoitamisia tarvi, joskus lorauttaa vettä multaan siinä se , helppo kuin mikä ja paukuttelee niitä siemeniään muihin ruukkuihin  silmän isku