Lukupiiri

Kiitos. Kyllä tuosta joitakin nimiä laitoin ylös.

Nykyään hankalaa, kun ei muista, mitä on aiemmin jo lainannut. Ennen, kun kirjastoissa oli ne laput takana ja niistä näki lainausnumeronsa, oli helppo tsekata, että tuon olen jo lukenut, etsitään muuta. Nyt pitäis lukea kirjan eka kpl että muistais onko tuttua tekstiä.

No Emo, eihän se haittaa jos lukee uudestaan kun ei kerran muista ;D

Jos on hyvä kirja, ja on jo jonkun aikaa kulunut sen lukemisesta, niin voihan sen tosiaan uudestaan lukea. Kaikki Christien kirjat olen lukenut ainakin viisi kertaa, monet vielä useammin. Ei mua niissä haittaa, vaikka muistaisin lopputuloksen, se on oikeastaan hauska lukea niinkin, ja seurata sen juonen kehittymistä.

Christiet minäkin olen lukenut noin viiden vuoden välein. Ja monta muutakin hyvää kirjaa ihan tarkoituksella uudestaan. Mutta joskus harmittaa, kun parin kappaleen jälkeen tajuaa, että täähän oli tää eikä edes mikään hyvä.

Havina Vares kirjat on minusta hyviä ja onhan se sinullekin oman alueen kirjoittaja Siikaisista kotoisin nyt asu jos muistan oikein niin Turussa.

Tällä hetkellä sen mitä luen on eläimiä koskevaa eli eläin kertomukset kiinnosta niitä on aika vähän kirjastossa.

Minunkin täytys kirjahylly siivota on liikaa kirjoja mutta mitä laitta pois on aika vaikea valinta

Totta Emo, kaikki kirjat vaan eivät oo niin hyviä, että niitä viitsisi moneen kertaan lukea. Kaikkia ei voi lukea edes yhtä kertaa. Kyllä minä ainakin jätän kirjan kesken, jos olen siihen jo monta kertaa tarttunut, mutta ei vaan herätä mielenkiintoa.

Mumimyy, kun nyt sain yhden Vareksen luettua, niin varmasti luen muutkin, kun olikin erilainen kuin olin kuvitellut. Mun pitäisi kanssa pistää varmaan kirjoista osa pois. Niitä on kertynyt aika lailla, oikeastaan ihan ovat turhaan pölyä keräämässä, kun kirjastosta kuitenkin saa mitä tarvitsee. Omista suosikeistani en kyllä varmaan luovu, mutta jospa laittaisi pois kaikki, mitä arvelee ettei tule enää luettua.

Mulla on semmonen ongelma just noiden Christien dekkareiden kanssa, että tiedän varmasti, että en ole lukenut kaikkia…mutta koska kaikki kirjojen nimet kuulostavat tutuilta, niin en oikein muista mitkä ois lukematta. Jotkut muistan varmasti lukeneeni, mutta sitten joskus tulee lainattua kirja ja kun on lukenut joku 30-40 sivua alkaa olla ihan varma että juu tää on luettu :smiley: Jotenkin kuitenkin olen niin pahvi etten muista mikä EI ois luettu…kun kaikkien takakansitekstit kuulostaa tutuilta kun olen lukenut ne takaosat moneen kertaan kun olen valkannut kirjastossa että mitäs sitä ottaisi.

Muinoin opiskeluaikana piti aina tentin jälkeen palkita itseään ja ostaa Akateemisesta englanninkielinen Agatha Christie -pokkari. Vuosien mittaan niitä kertyikin hyllyyn pitkä rivi.

Hihii, jos oliskin ollut kaukaa viisas, niin olisi silloin joskus alkanut pitää lukupäiväkirjaa, sieltähän sitä sitten olisi hyvää tarkistaa, mitä on tullut luettua, ja voisihan sitä laitta vaikka lyhyen arvostelun vielä perään, niin olisi helpompi vielä suositella muillekin.

Tuli noista Christien kirjoista mieleeni vielä yksi hauska juttu. Meillä oli ensimmäisen lapsen ristiäiset, ja paikallinen kirkkoherra kastamassa. Mulla oli jo silloin hyvä kokoelma Christien kirjoja (mikä mistäkin haalittu). Kirkkoherra niitä siinä katseli, ja tuumasi, ai sullakin on noita Christieitä, hänellä on ne kaikki.

Havina, mäkin olen aina suunnitellut pitäväni tuota lukupäiväkirjaa. ja joskus olen semmosta aloitellutkin. Mutta sitten niinä hetkinä kun tulee luettua yhteen syssyyn monta kirjaa niin ei jaksakaan kauheammin merkitä mitään ylös. Facebookissa on semmonen “kirjahylly”-ominaisuus ja olen sinne merkinnyt joitain lukemiani kirjoja…siihen saa myös kirjoittaa lyhyen arvion kirjasta. Tulee katseltua välillä siellä (fb:ssä) kavereiden kirjahyllyjä ja heidän arvioitaan.

Mitä mitä??! Heti menin sitten katsomaan fb:iin että pitääpä katsoa pitkästä aikaa sitä kirjahyllyä. No…sitä sovellusta ei löytynyt enää mistään! :frowning: Tosi kiva…tais mennä sen profiilipäivityksen myötä. Nyt mun ainoa sovellus on Hauva.com Rotuvalitsin :frowning: Sekin niistä ainokaisista sovelluksista joista tykkäsin tuolla on nyt veks. Tosi harmillista.

Ja siis se sovellus oli nimeltään "Bookshelf"…eli kaikkien kavereiden ympäri maailmaa lukukokemukset oli siellä :frowning:

Minuakin harmittaa kun ei ole tullut pidettyä lukupäiväkirjaa, millään ei muista aina onko jo kirjan joskus lukenut. Sitten on montakin kirjaa joista muistan jotain, ja sen että oli tosi hyvä ja haluaisin lukea uudelleen, mutta ei hajuakaan nimestä tai tekijästä. Tyttöä kehoitin semmoisen aloittamaan, ja hänellä onkin siihen nyt merkitty jokainen lukemansa kirja, ihan ensimmäisestä “oikeasta” kirjasta alkaen! (Joka muuten oli Kaukametsän pakolaiset)

Mikä helpotus, en olekaan ainoa puupää joka ei muista lukemiaan kirjoja

En minäkään kaikkia muista :stuck_out_tongue: Tuo lukupäivyri olisi kyllä kätevä.

Perinteisiä, vähemmän verisiä, dekkareita ovat kirjoittaneet mm. Dorothy L. Sayers, Quentin Patrick, John Dickson Carr (=Carter Dickson), Ellery Queen, P.D. James, Maria Lang. Tuoreempia kirjailijoita, joista olen tykännyt (jo täällä mainittujen lisäksi) mm. Helen Tursten, Åsa Nilsonne, Mari Jungstrdt, Åke Edwardson, Camilla Läckberg.

Martha Grimes kirjoittaa perinteisiä englantilaistyylisä dekkareita ja on nimennyt ne kaikki hassujen englantilaisten pubi-nimien mukaan. Iteltä löytyy hyllystä ‘‘Viisi kelloa ja lapaluu’’.
Ja jos inspiraatiokirjoista puhutaan, pidän yli kaiken Joanne Harrisin ‘‘Kesäviiniä’’ -kirjasta, siinä on myös paljon siemenjuttuja ja samoin kasviaihein Carol Shieldsin ‘‘Larryn juhlat’’ -kirjassa, joita lienen jo useaan otteeseen mainostanut. Eivät ole dekkareita, mutta ei pahinta ihmissuhdesoopaakaan.

Ei ole dekkari, mutta mielestäni aivan ihana kirja on Anna Gavaldan “Kimpassa”.

Olipa helppo kirjastossa käynti, kun listalta vaan luin ja otin hyllystä kirjoja :D. Lisänä vielä löytyi Kari Suomalaisen joskus 30-40 -luvuilla kirjoittamia dekkarinovelleja koottuna kirjaan Tarkastaja Wilson ja muita dekkareita.

Löysin kirjakaupan alesta “laulavan lintukirjan” eli Linnut Äänessä, siitä on iloa ja hyötyä koko perheelle. Selvitin sen avulla heti pari arvoitusta viime kesältä… : )

Nyt olen aloitellut Titcmarshin When I Was A Nipper-kirjaa, siinä kerrottiin jotta mistä erottaa pubissa myyräntuhoojan, eli siis miehen, joka kulkee tiloilla hävittämässä noita tihulaisia… no tietysti myyrännahkatakista… : P

Nyt sitten jos pahoja myyrävuosia on tulossa, niin eikun nahkurinorsille vaan…