Lukupiiri

Puhdistin sieluani Lotte Möllerin Ajatuksia puutarhasta -kirjalla. Hauska ja viisas kirja.

Mä tarvitsisin nyt sellaista hereilläpysymiskirjaa, ettei varmasti nukuta, kun pitäisi valvoa, eli pitäisi olla reipas juoni, joku seikkailu, eikä pelkkää pohdintaa, eikä varsinkaan mitään ahdistavaa. Mieluiten jotain fantasiaa tai historiallista tai muuta sellaista, joka ei niin ole tämän hetken todellisuudessa kiiinni, kun tuntuu, etten nyt osaa lainkaan eläytyä mihinkään, mikä liittyy mun tuntemaani ympäristöön.
Utriot on aika hyvin jo luettu, uusin niistä vaan on aina näköjään lainassa, kaikki pitemmät Christiet luin viime vuonna ja sen Ajan pyörä -sarjan sain myös loppuun, vaika ne ensimmäiset kirjat ovat tainneet kirjastosta kadota kokonaan, pitäisi varmaan niistä kysyä.

Oletko jo Igguldenin Julius Caesarista kertovan sarjan lukenut?

Ihan oudolta kuulostaa, pitääpä laittaa ylös. Niin, mitä suurempi sarja, sen parempi, ettei heti lopu. Luen kyllä joskus novellejakin, mutta yleensä tiiliskiviluokka on mun alaani. 

Tatjana de Rosnayn Viimeinen kesä oli varsin mukaansatempaava.

Kaikki Pat Conroyn kirjat.

Hienoa, nyt on oikein valinnanvaraakin, kiitoksia! Nyt klappu käsiveskaan huomista varten valmiiksi, vaikka kyllä siinä lapussa vielä tilaa on :slight_smile:

Mikähän siinä onkin, ettei enää itse osaa sieltä kirjaston hyllyistä ottaa mitään luettavaa. Onko vain niin, ettei ole enää aikaa tai jaksamista haahuilla hyllyjen välissä tarpeeksi kauan.

No ne Igguldenit on ainakin tiiliskiviä :smiley: Sitten on se missä ne rakentaa keskiajalla sitä katedraalia mutta en ikinä muista nimeä enkä kirjoittajaa :frowning:

Ken Follett, Taivaan pilarit.

Oletko lukenut Robin Hobb´ìn kirjoja, Näkijän taru ym. Itse tykkäsin kovasti.

Katselin tämän ketjun alkupäätä ja näytti siltä, että fantasian ystäviä oli aika paljon.Iskekää kiinni Martinin Valtaistuinpeliin joka tulee tällä hetkellä myös telkkarista. Hyvin kirjoitettua, tarkkaa kuvausta niin paikallisesta kulttuurista kuin ihmismielestäkin. Ja ne tv-sarjan näyttelijät! AH

Kirjastossa oli vähän tyhjää nyt, oli nämä suositellut hyvin lainassa, jos niitä tuosta pienestä kirjastosta nyt muutenkaan olisi ollut, mutta pari osaa Igguldenin Keisaria sain kuitenkin mukaani, mutta nyt pitää vähän pidätellä lukuhaluja hetken aikaa. Sitä Näkijän tarua olen osan lukenut ja olen loppuja kytännyt jo jonkin aikaa, pitänee varata, jos ei kohta osu.

Mä olen tutustunut Janssonin teoksiin äidinkielen tutkielmaa/työtä varten. Olen lukenut kaikki Janssonin Muumikirjat läpi, kun olin kymmenen. Silloin en kuitenkaan ymmärtänyt vielä niiden elämänfilosofiaa ja vertauskuvia. Nyt nimenomaan pohdin juuri niitä asioita kirjoja lukiesani.

Nyt olen lukenut Nukkekaappi -novellin, sekä Näkymättömän lapsen, Mummipappa ja Meri ja Muumipeikko ja pyrstötähti. Olen lueskellut myös Boel Westinin kirjoittamaa Tove Janssonin elämäkertaa.

Tarkoituksena olisi kertoa työssä lyhyesti Tove Janssonista, sekä erityisesti hänen muumikirjoistaan ja verrata novelleja ja muumikirjoja keskenään.

Muumit on kyllä todellista korkeakirjallisuutta :slight_smile: Usein lastenkirjailijoiksi luokitellut kirjoittajat katsotaan semmosiksi “semikirjailijoiksi”, mitä Jansson ei todellakaan ole…joten aikuisellekin noi muumit on kyllä todella viihdyttäviä ja syvällisiä. Eihän Jansson niitä suoranaisesti ole vain lapsille kirjoittanutkaan.

Mulla on ollut vähän kirjataukoa tuon kertomakirjallisuuden puolella. On tullut lueskeltua kaikennäköistä tietokirjaa tai dokumentääristä tavaraa. Tällä hetkellä kesken Tolstoin ‘Ivan Iljitsin kuolema’ ja ‘läheskioski’-osastolta Christian Jacqin Valon Kivi-sarjan ‘Nefer Vaitelias’.

Olikos tuon Game of thrones tv-sarjan kirja(sarja?) Jään ja tulen laulu suomeksi, vai muistanko ihan mettään? Olen seurannu sarjaa ja kiinostaisi myös lukea :slight_smile:

Itse tilasin vaihteeksi vähän romantiikkaa :slight_smile:

Jane Austenin Emma ja Persuasion ja Elizabet Cleghorn Gaskellin North & South.

Tarkoitus on ollut hankkia nuo jo aikaa sitten, mutta nyt sain aikaiseksi ja nuo ovat sitten englanniksi, mikä ei ole ongelma muuten, paitsi että saatan alkaa myös puhumaan lontoota, kun jää kieli päälle :smiley:

et metsään vähän vain pusikkoon:-)
"Se perustuu George R. R. Martinin Tulen ja jään laulu -fantasiakirjasarjaan"

Aah, nuin päin :slight_smile:

Kiitos mai-lee, pistän ylös!

Paapelo, mun mielestä ne Muumikirjat sopii yhtä hyvin aikuisillekin, siinä on eri sanoma kaikille, tai siis kaikki ikäluokat tulkitsee sitä laajemmin ja syvällisemmin, mitä korkeammalle mennään.

Mun aivot ei joskus tajua viestissä kielen vaihtuvan ja tavasin tuota Paapelon viestiä moneen kertaan, että mitä ihmeen “Persu-asioita” se Jane Austin on kirjoittanut!? >D Ja joo…englanti hirttää pahasti joskus kiinni, kun lukee tarpeeksi sillä kielellä. Etenkin jos joutuu keskustelemaan siitä ko. aiheesta (jos lukee vaikka artikkeleita jostakin tietystä ilmiöstä englanniksi) mistä on lukenut niin kertominen saattaa muuttua semmoseksi finglish-kieleksi että voi voi. Ja kuulija ajattelee, että ollaanpa sitä nyt NIIN ameriikkaa NIIN ameriikkaa että :smiley:

Mulla tällä hetkellä yöpöydällä “Härmän aukeilta” (Paula Harju)…kertomuksia kuvineen pohjalaisesta elämänmenosta 100-200 vuotta takaperin.

Minä luin juuri sellaiset kirjat kuin Iranilainen tytär (Jasmin Darznik),

Purppuranpunainen hibiskus (Chimamanda Ngozi Adichie), Siilin eleganssi (Muriel Barbery) ja nyt luen Katherina Hagenan kirjaa Omenansiementen maku.

Ihan mielenkiintoisia pikku kirjoja.