Lukupiiri

Onko joku lukenut sellaista kirjaa kuin ‘Riadin tytöt’? En muista kirjoittaja-naisen nimeä… Kertoo kaupunkilaistyttöjen elämästä Saudi-Arabiassa. Suosittelen erittäin lämpimästi. Kun pääsee kirjassa vauhtiin, niin vaikea laskea käsistään. Kirjalisesti ei mikään mestariteos, mutta todella mielenkiintoista kurkistaa suljetun kulttuurin sisään…ja nimenomaan naisnäkökulmasta.

Luin juuri loppuun Linda Olssonin: Kaikki hyvä sinussa. Voi että tykkäsin, kirja täynnä tunnetta. Suosittelen.

Minäkin olen joitain Linda Olssoneita lukenut ja tykännyt. Tuota en kyllä vielä ole lukenut, pitääkin laittaa se listalle. Nyt viimeksi luin kirjan Hämärän hetki (Johan Theorin). Hyvä kirja sekin.

Sain juuri loppuun Patrick Rothfussin The Wise Man’s Fear, jatko-osa jo suomennetulle Tuulen Nimelle. Aivan upea oli tämä toinenkin osa! Suosittelen kaikille Tolkienin ystäville, loistava kerronta,mielenkiintoinen tarina. Ja seuraavaksi Kristen Britainin Green Rider sarjasta kolmannen osan, joka juuri tuli postitse. Olin unohtanut koko sarjan, mutta sattui toinen osa käteen siivotessa ja se oli siinä:) Tilasin kolmannen ja neljännen Amazonilta. En tiedä onko suomennettu, mutta suosittelen englantia lukeville, toivottavasti suomentavat myös, hyvää kieltä ja hyvä tarina.

Tuli otettua mukaan tänne maalle vain 5 jenkkikirjailijan teosta (joista nyt jo 2,5 luettu). Kun olen tuon Updiken Juokse Jänis lukenut olisi kiva hakea kirjastosta joku suomalaisen kirjailijan kirja. Jotenkin täällä aina lässähtää tuo into lukea ulkomaista kirjallisuutta ja alkaa tuntea pakottavaa tarvetta lukea jotain ihanaa suomi-kuvausta. Osaako joku ehdottaa jotain ihanaa pikku-maalaiskaupunkiin tai kyläyhteisöön sijoittuvaa tarinaa? Ei tarvitsisi olla mikään väkivallassa ja ankeudessa rypevä…on tullut luettua nyt masentavaa kirjallisuutta ihan mittari täyteen.

Luin muuten joku aika sitten kovan suosion maailmalla saaneen Nälkäpelin. Nuorten kirjallisuttahan se aikalailla on, mutta tulee luettua lasten ja nuorten juttuja silloin tällöin…pitäähän sitä tietää mistä puhutaan kun kerrotaan Pottereista ja Katnisseista. Oli ihan mielenkiintoinen…Kärpästen herra-tyyppinen tarina. Sen verran kiinnosti, että kai se on pakko lukea sitten ne seuraavatkin 2 kirjaa ko. sarjasta.

Suunnittelin myös lukevani tuon Nälkäpelin, koskapa näkyy 12v likan lattialla makailevan. Elokuviin en päästänyt, tai siis kehotin harkitsemaan huolella, eikä hän sitten ole mennyt. Nuorten kirjoja on tullut luettua enemmänkin, varsinkin fantasiapuolta, josta löytyy myös suomalaista, olikohan se nyt Tuula Vierto, jolla on sarja, jossa on joku sen tyyppinen kirja kuin Mosaiikkilintu, harmi kun nimet unohtuu niin äkkiä. Olen noita aloittanut lukemaan ääneeni, mutta ei ole kuulijakuntaa kiinnostanut, mutta mun piti saada tietää loputkin tarinasta :slight_smile:

Jos maalaisromantiikkaa kaipaat, Enni Mustosella on ihan luettavia kirjoja, ei liian lapsellisia eikä imeliä.

Just olen tuota Mustosta vähän netin palstoilta kiikaroinutkin. En tosiaan vain saanut hahmotettua minkä tyyppistä kirjaa häneltä voisi odottaa. Pitää lainata yksi kirjastoreissulla.

Mitä mieltä olette Laila Hietamiehestä (vai olikohan se Hirvisaari…?)? Tosi kova myyntimenestyjä ko. nainen…melki joka vuosi Suomen enitenmyydyin. Mutta aina kun otan kirjan kirjastossa käteen tutkittavaksi niin tulee mieleen, että en mä jaksa lukea tätä :smiley:

Minä olen monia vuosia sitten lukenut noita Hietamiehen (silloin kirjoitti vielä Hietamiehen nimellä) kirjoja. Ihan hyvin ne jaksoi lukea, mutta ei mulla niihin mitään himoa tullut.

lisäys: Just noin, kun Emokin sanoi, vähän pitkäveteisiä. Minä tykkään, kun tarina etenee.

Minäkään en tykkää kovin Hirvisaaren kirjoista. Jotenkin ne on - vaikea selittää - simppelisti kerrottuja, ja pitkäveteisiä. Ihan kuin lapselle kirjoitettuja.

Autoa ajaessa on hyvä valita äänikirjat…

Emon ja Havinan kommentit vahvistivat ennakkokäsityksiäni noista kirjoista. Jotenkin vaikuttavat ulospäin semmosilta hieman liian simppeleiltä. Vaikea yleensäkin kysellä ihmisiltä vinkkejä viihdelukemistoon. Kun välillä haluaisi lukea oikein kevyttä kirjallisuutta, niin niitä teoksia on vaikea löytää, sillä minua ei saa lukemaan kuitenkaan LIIAN kevyttä kirjallisuutta :smiley: Esim. kioskikirjat, sairaanhoitaja-sarjat, himoshoppaajat ja semmoset jäis mulla kesken ensimmäisen 10 sivun aikana, sillä en vain ole kiinnostunut niistä asioista, mistä sen tyyppisessä kirjassa pitäisi olla kiinnostunut. Siksi ajaudun aina vanhojen dekkareiden, nuorten/lasten klassikoiden ja historiallisten tarinoiden pariin kun haluan lukea kevyttä easy read-tavaraa.

Joitakin kirjoja tosin on tullut luettua vain kiinnostavan aihepiirin takia (kuten varhaishistoria), vaikka itse juoni tai kirjoitustyyli on ollut aivan jotain muuta kuin sellaista josta pidän (esim. Paula Havasteen ja Jean Untinen-Auel kirjat) tosin noista sarjoista ei sitten jaksa lukea kuin 1-2 kirjaa…ei koko sarjaa, sillä sitten pitäisi olla kiinnostunut jo juonestakin.

Tuija Lehtisella on kanssa sellaista kevyttä kenttälukemista, ei nyt ihan aivot narikkaa, mutta ihan sujuvaa luettavaa:)

Olisiko penttiläisillä näin kevätkiireen keskellä intoa lukupiiriin…eli siis ei pelkästään tähän keskusteluketjuun vaan siihen, että valittaisiin joku kirja nyt ja luettaisiin se esim. toukokuun 15pv:n mennessä tms? Jos jotakuta kiinnostaa tai on yhteinen mielenkiinto jotain kirjaa kohtaan niin minä olen mukana :smiley:

Minä myös!

Mun mielipide Hietamiehestä / Hirvisaaresta on, että se on hirvittävän pitkästyttävää diipadaapaa ja lisäksi juonellista haparointia. Luin kyllä joskus ehkä 12-vuotiaana jokusen Hietamiehen kirjan ja tykkäsin niistä, mutta myöhemmällä iällä en ole onnistunut lukemaan niitä kirjoja loppuun.

PikkuPioni, en tiedä mitä mieltä olet fantasiasta, mutta jos fantasia-elementit ei ole ongelma, suosittelen tuohon Suomi-kaihoon Pasi Ilmari Jääskeläistä. Suomalainen kirjailija, kirjoittaa leimallisen suomalaista spekulatiivista fiktiota. Olen lukenut Lumikko ja yhdeksän muuta, jossa skene on jokin suomalainen pikkupaikkakunta ja Harjukaupungin salakäytävät, joka sijoittuu Jyväskylään, kuten nimestä voi päätelläkin. Tuohon jälkimmäiseen sisältyy yksi huima yllätys.

Voisitko kuvitella, että Jyväskylästä saa aikaan fantasiaromaanin? :slight_smile: Ja vieläpä hyvän sellaisen!

Ja tietty aivan loistavia suomalaisia, suomalaisista kirjoittavia kirjailijoita ovat Kjell Westö ja Virpi Hämeen-Anttila. En tiedä ketään, joka olisi näitä lukenut ja EI olisi tykännyt. Viihdettä toki, mutta hyvin korkeatasoista sellaista.

Minäkin voisin lähteä lukupiiriin, aina sitä nyt yhden mielenkiintoisen kirjan ehtii hotkaisemaan kiireiden keskelläkin:)

Pirjo Tuomisen joistain kirjoista olen tykännyt. Viimeisimmät jo vähän tahmeampia, mutta kokemäenjokiseutulaista mielenmaailmaa on minusta kuvannut hyvin historiallisissa kirjoissaan.

Hirvisaari ei kovin kiinnosta - tämä kirjailijakaan.