Minäkin tulen lukupiiriin. Viime aikoina on tullut luettua äärimmäisen vähän - nyt voisi ryhdistäytyä. Kuka valitsee kirjat vai kukin jäsen vuorollaan?
Niin Hirvisaaren/Hietamiehen teksteissä on aina jotain epäloogisuutta juonenkulussa tai muussa, joka ärsyttää. Virheitä suorastaan.
Luin kolme kuukautta sitä Hirvisaaren "Katariinaa", oli se aika junnaavaa ja kuiteskin luin parissa päivässä Rosa Liksomin "Hytti numero kuutosen".
Mitäs ehdotuksia teillä olisi huhti-touko-kirjaa varten? Minä olen niin kaikkiruokainen kirjojen suhteen, että aika laaja skaala käy mulle. Vain tuo ihan imelin romantiikka jää lukematta…ja jos on oikein teknisiin yksityiskohtiin takertuvaa sotakirjallisuutta, niin sitten pitää laittaa lukueräpäivä kesän jälkeen Ehdtelkaas kirjaa!
Laitan tähän listan semmosista, mitä olen funtsinut lainata, mutta siis ihan vaan ideaksi…ehdottakaa tekin niin valitaan joku kirja.
Jodi Picoult: Sisareni Puolesta
Niffenegger Audrey: Aikamatkustajan vaimo
Onkeli Kreetta: Iloinen talo
Shafter Mary Anne & Barrows Annie: Kirjallinen piiri perunankuoripaistoksen ystäville
Sammalkorpi Virve: Metsän keskellä maja
Korkea-Aho Kaj: Katso minuun pienehen
Sitten yksi tunnustus…en ole lukenut vielä Sofi Oksasen kirjoja, joten olen lainaamassa Puhdistuksen (sisko sai sen joululahjaksi pari vuotta sitten, mutta on ilmeisesti hukannut kirjan - piti mun olla ekana lainavuorossa…mutta olen heittänyt toivoni siltä lainaamiseen…pitää mennä kirjastoon :D) …kaikki on kuitenkin jo Oksasensa lukeneet, joten ei varmaan sitä.
Minun hyllyssäni odottaa seuraavina:
Riikka Pulkkinen: Totta
Lidia Ravera: Peilikuvaleikki
Paolo Giordano: Alkulukujen yksinäisyys
Sarah Waters: Vieras kartanossa
Kiinnostaako joku näistä? Olisiko Pulkkisen Totta hyvä?
(En muuten ole minäkään Puhdistusta lukenut. Aukko sisvityksessä. Aloitin ja lopetin. Okasen aiemmat teokset on niin huonoja, että minulla oli ennakkoluuloja ja luin sitä valtavan kriittisesti. Mutta pakkoan sen hyvä on olla.)
Minua kiinnostaa tuo Pulkkisen ‘Totta’. Lukisin oikein mielelläni suomalaista kirjallisuutta, kuten tuossa edellä jo mainitsinkin ja kyselin vinkkejä. Olisiko lisää ehdotuksia/mieltymyksiä penttiläisillä? Kuinkas me kirja päätetään? Odotellaanko ehdotuksia huominen päivä ja sitten huutoäänestys?
Älä tunne syyllisyyttä ‘sivistysaukostasi’ Pihanlaittaja…minä tunnen monta ihan korkeakirjallisuuden ystävää jotka ei vaan ole saaneet mitään irti Puhdistuksesta. Etenkin miehille ilmeisesti jää aika tyhjäksi. Mun pitää lukasta tuo kevään/kesän aikana. Olen aika brutaalin rehellinen mielipiteissäni…oli sitten arvostettu kirja tai ei. Arvostettuja kirjoja, joista en ole yhtään tykännyt on esim. Olemisen sietämätön keveys (en tykkää että kirjailija eka briljeeraa sivistyksellään ja sitten käyttää joka toisen kappaleen selittääkseen omaa tekstiään, koska lukijahan tietenkin on niin tyhmä ettei tajua hänen helmiään) ja Sieppari ruispellossa (voi johtua järkyttävän huonosta suomennoksestakin). Kun myöntää ääneen ettei ole noista tykännyt, niin saa tietyissä piireissä pitkiä katseita
Lisään vielä yhden minua kiinnostavan kirjan…jonka toki paljon lukevat on jo kahlanneet läpi mutta anyways:
Rimminen Mikko: Nenäpäivä
Minäkään en ole lukenut vielä Sofi Oksasta yhtään, ja siitä olen saanut kummastuneita kommentteja ystäviltäni.
Minullakin on noita kokemuksia, että jotain kirjaa ylistetään, ja itse en tykkää yhtään. Yksi tällainen on Kari Hotakaisen Juoksuhaudantie - kerrassaan vastenmielinen kirja minusta.
Ehdotuksia lukupiirikirjoiksi:
- Joku Sofi Oksasen kirja
- Rosa Liksomin se Finlandia-palkittu kirja, mikä sen nimi nyt olikaan
- Miika Nousiaisen Vadelmavenepakolainen (tämäkin mulla vielä lukematta)
Minusta Puhdistus oli vaikuttava teos, vertaan sitä jopa Vihan hedelmiin.
Uskon että Sofi saa vielä Nobelin kirjallisuuspalkinnon kunhan aikaa kuluu.
Minulle se oli ehkä vähän liian rankka lukukokemus.
PikkuPionille kotimaisia kirjavinkkejä:
Esa Sariola, varhainen tuotanto
Marja-Liisa Vartio: Se on sitten kevät, Mies kuin mies, tyttö kuin tyttö, Kaikki naiset näkevät unia, Hänen olivat linnut
Riikka Pulkkinen: Raja
Juha Seppälä: 90-luvun taitteen tuotanto esim. Silta, Super Market, Luru
Alpo Ruuth: Naimisiin, Kämppä
Oletko lukenut?
(Huomasin, että se olikin kotimaista maalaisromantiikkaa, mitä kaipailit. No, Vartio kelpaa kyllä siihen
Rosa Liksomin Finlandiapalkittu on se Hytti numero 6 . Todella hyvä.
Emo, minä kanssa olen ihmetellyt Hirvisaaren kirjojen epäloogisuutta (tai pitäisikö sanoa kirjan eikä kirjojen, koska siinä yhdessä ainoassa kirjassa, jota aikuisiällä ole yrittänyt Hirvisaarelta lukea, tämän huomasin). Ihmetyttää, etteikö kustannustoimittaja korjaa tuollaisia? Vai onko Hirvisaari niin suuri stara, ettei kustannustoimittajat saa koskea hänen teksteihinsä?
Minkäslaista epäloogisuutta niissä on? Olen lukenut aikoinaan vain ne hänen kolme ensimmäistä kirjaa.
Vadelmavenepakolainen on nopealukuinen. Ei mikään lempikirja mutta kyllä se lukea kannattaa. Tarinan idea on herkullinen ja tarinakin hulvaton. Enempää en sano etten pilaa lukuiloa keltään.
Kotimaisista itse tykkään Kaari Utrion teoksista. Näitä uudempia en ole lukenut mutta ne vanhat historialliset romaanit kyllä.
Lukupiiri on kiva idea. Itse en lähde nyt mukaan, sillä tähän aikaan vuodesta kykenen lukemaan vain puutarhajuttuja
Kevyttä luettavaa ovat ainakin Peter Maylen veijariromaanit.
Vuosi Provencessa, Provence nyt ja aina, Takaisin Provenceen, Mainio vuosi,
Piskinelämää, Suolaa tryffeleille, Hotelli Pastis, Saaliina Cesanne…
Torey Haydenin tuotanto. Ne on vaan aika rankkoja.
Sabine Kuegler: Viidakkolapsi, jatko-osakin Paluu viidakkoon kannattaa lukea vaikkei se ole niin hyvä. Tai se on kovin erilainen.
Alexander mcCall Smith: Naisten etsivätoimisto no.1 ( en muista niitä nyt suomeksi mutta sarjaa on useampi kirja)
Vaite Celestine: Tahitin kukka ja Tahitin tyttäret
Robert Mawson: Lasaruslapsi
Pirjo Manninen: Antonia ja irlantilainen kevät
Lisäys: Elizbeth Gilbert: Omaa Tietä etsimässä (alkuperäisteos Eat, Pray, Love) sekä sen jatko-osa: Tahdonko
(Eat,pray, love elokuva oli pieni olematon raapaisu tuosta kirjasta, eli ei kannata tuomita, jos on sattunut elokuvan näkemään-itse olin tyytyväinen etten nähnyt leffaa vasta kuin kirjan luettuani)
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Olisiko helpointa, jos PikkuPioni päättäisi ekan luettavan kirjan, kun oli idean äiti. Muuten tässä menee tosi kauan, jos vaan yritetään sopimalla selviytyä. Jatkettaisiin siitä sitten vaikka ihan, että PikkuPionista seuraava aakkosissa (tai jotain) päättäisi seuraavan. Mitä mieltä?
Sopii mulle, että PikkuPioni valitsee.
Hietamiehen / Hirvisaaren epäloogisuuksista: Kuten sanottua, en huomannut näitä silloin nuorena tyttönä lukiessani sitä varhaisempaa tuotantoa, mutta nyt jokunen vuosi sitten yritin aloittaa jotain näistä uudemmista sarjoista, mutta en kertakaikkiaan kyennyt lukemaan kirjaa loppuun. Siinä oli sellaista, että sama asia sanottiin ikään kuin kahteen kertaan: ensin yhden kerran yhdellä tavalla ja 10 sivun päästä uudelleen vähän eri tavalla. Jäi sellainen tunne, että eikö kirjailija muista, että kirjoitti tämän jo. Ja lisäksi syntyi sellainen puuduttava tunne, että sivuja on vain täytetty tekstillä ilman, että sillä tekstillä olisi mitään relevanssia tarinan edistymisen kannalta tai että se olisi poikkeuksellisen kaunista tai runollista.
Eihän aina kirjan tarvitse olla vauhdikasta tarinankerrontaa, vaan se voi olla tunnelmien, henkilöiden sielunelämän tai maisemien tai historiallisen miljöön tms. kuvausta, mutta kyllä silti pitäisi olla jotenkin kokonaisuutta eteenpäinvievä pointti sillä tekstillä.
Tämä siis minun subjektiivinen kokemukseni, joku muu voi kokea ihan eri tavalla.
Sopii hyvin, että jokainen lukupiiriläinen vuorollaan valitsee luettavan kirjan. Ja nyt PikkuPioni ekaksi. Sen verran täytyy varmaan keskustella, ettei tule valituksi kirjaa, jonka jo kaikki muut ovat lukeneet, tms.
No sehän sopii minulle että minä valitsen…heh heh heh Lähden tästä lenkille juuri, mutta käyn läpi ehdotuksianne ja katson pari kirjaa joita itse ehdotan…pari siksi, että jos ehdotan yhtä, jonka sitten kaikki melkein onkin jo lukeneet. Sanokaa siis sitten oletteko lukeneet ja oletteko mukana lukupiirissä. Lähtee vähän se lukupiirin idea jos olenkin ainoa joka ko. kirjan lukee
Voin alkaa myös piiriin. Kaikki kirjat passaa
Ou nou…kauhee paine valita kirja joka kiinnostaisi muita ihmisiä. Mitä jos valkkaan ihan super puisen/liian raskaan/masentavan/kevyen hötön? Tai semmosen, jonka kaikki on lukeneet.
Onkelin ‘Iloinen talo’ ja Pulkkisen ‘Totta’ kiinnostaisivat. Iloisen talon olenkin jo hakenut kirjastosta, mutta Totta-kirjaa en löytänyt…mutta saan minä sen kuitenkin käsiini ennen toukokuuta. Onkelin kirja on kyllä niin lyhyt (148s) että luen sen illassa…marginaalitkin sivussa niin leveet, että tekstiä on sivun keskellä joku 8cm leveydeltä! Mitäs olette mieltä? Onko kummatkin jo enimmäkseen luettu? Olisko Totta hyvä? Joku oli sen kyllä jo lukenut, joka halusi mukaan…muistaakseni.
Minä aion joka tapauksessa lukea ko. kirjat parin seuraavan viikon aikana, joten huikatkaapa kumpi ois kivempi/mitä ette ole vielä lukeneet…saan vähän osviittaa.