Lukupiiri

Oon nyt lukenut 70 sivua tuota Neljäntienristeystä ja tähän mennessä mun mielestä aivan mahtava. Menee varmaan myöhäälle kun haluan lukea tuota niin kovasti.

Kurppa kuunteli tämän kirjan äänikirjana ja mua ihan kiinnostaisi miten ihmeessä ne on toteuttaneet äänityksessä sen, että ainakin tää kirjan alkupuoli on ollut semmosta, että kappaleissa lomittain kulkee tapahtumienkulku/juoni ja sitten aika tiheästi lomittain on kursiivilla kirjoitettuja henkilön ajatuksia/muistoja/kirjeen pätkiä. Toimii hyvin tekstissä, mutta luulisi äänitteenä menevän ihan sekaisin. Lukija näkee tekstin kursiivista että jahas, nyt tulee kirjeen pätkä tms., mutta mistä kuuntelija tietää, että kerrontamuoto vaihtuu?

Luin tänään alkuillasta John Steinbeckin Helmen. Oli kyllä hyvä tarina. Kertoi tyynenmeren intiaaneista, rikastumisesta ja sen seurauksista (ahneus, kateus). Steinbeckilla on kyllä todella ihmistuntemusta ja taitoa kuvailla ihmisen käyttäytymistä. Kannattaa lukaista, ei ole kuin 120 sivua, joten lukeminenkin kestää aika hetken.

Tänään sain tosi mielenkiintosta iltalukemista

kuva

Nämäki bongasin nassun roskalava- ryhmästä

PikkuPioni, äänikirjassa oli jaettu osiin eri henkilöiden elämä, en muista että tuollaista kirjeosiota olisi ollut, tai sitten en muista.

Siinä alussa vaan oli kirjassa. Ehkä ekat 30(?) sivua semmosta. Eli ei sitten jatkunut kovin pitkään. Oli vain sen Marian osiossa ja siinäkin siis alkupuoli. Nyt mulla on enää joku 80 sivua jäljellä kirjasta (sen viimeisen henkilön osuus tarinasta) ja luen sen varmaan tänä iltana. Olen kyllä tykännyt. Harvoin luen yhdellä rykäisyllä samaa kirjaa lähes 250s putkeen. Yleensä mun lukemismäärä liikkuu 80-150 haarukassa.

Viiminen osio oli paras. Siinä päästiin lähemmäs henkilöä. Johtuu varmaan että on miehen kirjoittama?

Olen lukenut Maeve Binchylta kaikki, mitä on suomennettu. Tykkään kovasti. Melkein kaikki nuo minulla ovatkin. Myös tuo PikkuPionin mainitsema “Ei aina käy niin”.

Olen lukenut Karen Thompson Walkerin esikoiskirjan “En tid för mirakel” ja oli kyllä vähän puistattava kirja. Kertoo kun maapallon pyörimisliike hidastuu, mitä sitten tapahtuu. Hui…sentään…enpä kerro enempää. Jos on suomennettu niin kannattaa lukea!

Menkää ihmiset ja hankkikaa käsiinne Neljäntienristeys (Tommi Kinnunen) jos ette ole vielä lukeneet! Mä olen ihan pää pyörällä niin mahtavasta lukukokemuksesta! Aikamoiselta ihmistuntijalta vaikuttaa Kinnunen. Pienillä käyttäytymisen eleillä tuli niin selkeä kuva kirjan ihmisistä, että harvoin saa lukea tämmöstä. Ja kerrankin kirjassa on yhdessä hyvä kirjoittaminen JA mahtava tarina. Sen lisäksi kerrontatapa on niin kutkuttava, kun pikkuhiljaa lukijalle alkaa valjeta, että mitä tässä perheessä on oikein vuosien saatossa tapahtunut. Eikä sitä valkenemista odoteta turhaan…eli loppuun saakka on mielenkiintoa ja lopussa paljastuu vielä kaikenlaista twistiä.

Wau…ei huvita lukea mitään. Kun kuitenkin seuraava kirja on huonompi kuin tämä. Tuli lukukrapula näin suuresta lukujuhlasta!

Niin, ja lisäksi huuuutava vääryys, ettei tämä Neljäntienristeys voittanut 2014 Finlandiaa! He eivät tiedä mitä tekevät oli “ihan jees” kirja…jossa oli kaikenlaista mielenkiintoista teemaa, mutta kirja ei oikein keskittynyt mihinkään. Mihin tästä voi valittaa?! :tired_face:

Pitäis kyllä palata arvosteluraatiin niin kuin Man Booker- ja Pulitzer-palkinnoillakin on. Aika arvalla menee kun yks yksittäinen poliitikko tai julkkis…kuka milloinkin, saa valita voittajan. Alkaa painaa liikaa omat mielipiteet ja maailmankuvat semmosessa.

En ole vielä lukenut Neljäntienristeystä, mutta nyt on ihan pakko laittaa hakuun ja varata kirjastosta :)

Olen kyllä ihmetellyt tuota että yksi ihminen valitsee voittajan, mutta kaipa se on niin että kaikki valitut ehdokkaat Finlandia-palkintoon ovat jo kaikki voittajia.

Mutta ihmislaumat menee ihan hikuna marraskuun jälkeen jouluostoksille kun Finlandia-palkinto on julkistettu ja ostavat ihan sokkona sen voittajakirjan lahjaksi niille, joille eivät lahjaa keksi. Se kun tuntuu fiksulta lahjalta - onhan se sentään Finlandia-voittaja! Eli myyntihän noilla aina pamahtaa ihan kattoon joulukuuksi. Ja sen lisäksi jaetaan kirjailijan tuloissa massiivinen rahasumma…ja se kirjailija saa sen Finlandia-voittaja tittelin, jolla niitä seuraaviakin kirjoja myydään. Niin kyllä se vähän varmaan kirjailijoita harmittaa…luulen.

Niin totta tuo on, PikkuPioni.

Varasin juuri kirjastosta viime vuoden voittajan äänikirjana. Kun sen olen kuunnellut voin arvostella;)

Ei minusta tuo neljäntien risteys ihan voittaja ainesta ollut. Makuasioitahan nämä ovat:/

Kuka sen viime vuonna voitti?

Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät

Saattaisin tykätä kun scifistä on kyse :) Sen verran googlettelin.

En yleensä piittaa palkinnoista ja luen vähän mitä sattuu. Mutta kyllä se palkintojen mainitseminen vaikuttaa jonkin verran lukemishalukkuuteen, pakko myöntää (kuten Valontuojissa, jota en lukenut loppuun). Ja jos joku erityisesti jotain kirjaa hehkuttaa hyväksi niin silloin pitää lukea ja kokea mitä mieltä itse on.

Juu ei ole yhtä totuutta kirja-asioissakaan.

He eivät tiedä mitä tekevät oli mun mielestä ihan hyvä kirja…paljon mielenkiintoisia teemoja ja paikoin tosi osuvaa kuvausta yliopistomaailmasta ja ihmisistä. Ja kirjoittaja osasi kuvata hyvin ihmisiä, joilla oli ihan päinvastaisia mielipiteitä ja eläytyä kunkin maailmaan vakuuttavasti siitä huolimatta. Oli kuutenkin vähän tylsempiäkin kohtia…ja se, että tosiaan oli hirveästi niitä teemoja, niin että niitä kaikkia on vaikea käsitellä hyvin yhden kirjan puitteissa. Tuntui, että kirjoittaja oli laittanut kaikki, mitä on ikinä halunnut kirjoittamalla käsitellä, yhteen kirjaan.

Enpä tiedä Jussi Valtosen kirjasta, kummallisen kuvan antoi Suomesta ja varsinkin yliopistomaailmasta? Sofi Oksasen Norma jäi kesken, en jaksanut loppuun asti.

Mie vielä sitkoilen tuon Norman kanssa. Ei uskoisi Sofin kirjoittamaksi, toivon mukaan viimeiset levyt selvittävät vähän tarinaa:/

Kitikat, yritin etsiä tuota Walkerin En tid för miricalia, mutta ei löytynyt suomennettuna. Harmi kun tykkään juuri tuommoisista dystopioista. Ja kun en osaa tarpeeks hyvin enkkua enkä ruottia niin täytyy vaan toivoa että sen joku suomentaisi :)

(Hehh, miricalia...)