Mistä kurpitsa sait muutes pistokkaat? Siemeniä en ole nähnyt missään. Anoppi yritti talvettaa mutta huononlaisella menestyksellä… Kuollu oli koko puska kkun menin pistokkaita vonkumaan
Olen talvettanut itse yhden emokasvin. Ei ole helpoimpia talvetettavia.
Talvetin pari kesällä juurrutettua pistokasta. Menivät minusta yllättävän hyvin talven yli... lue: aloittelijan tuuria. Nyt olen sitten niitä latvonut ja juurrutellut pistokkaita. Tänään vain törmäsin kuvaan kerrottu kukkaisesta lumihiutaleesta. Pahus, sellaisenhan minä haluan... miksei kukaan kertonut, että lumihiutaleitakin saa kerrottuna .
Oliko kurpitsa ihan lehdessän vai ranka? Huoneenlämmössä?
Mua vähän naurattaa tuo Tipilinnun kysymys Tarkoitat tietysti sitä lumihiutaletta etkä puutarhuria itseään.
Tässä talvehtinut raasku (vähän jäljellä muutakin kun ranka, molemmissa:)
Huoneenlämmössä loisteputken valossa.
Tässä siitä otettuja, kerran latvottuja pistokkaita.
kurpitsa,miten toimit syksyllä siinä vaiheessa kun lumihiutale otetaan sisälle???mulla aina siinä vaiheessa alkaa kuolemaan ja parissa viikossa on kokonaan kuollut.olen ottanut sisälle lampun alle ja sitten viileeseen kanalaan ja vaikka miten!!!
Yritän ottaa ennen kylmiä öitä, niin ei järkyty muutoksesta.
ensi syksynä yritän muistaa kysellä tarkemmin!!!
Pitääkö tuossa lumihiutaleessa olla jotain elävää vai mahtaako lähteä kasvamaan jos kaikki mullan päällä olleet osat on kuolleeet? Mie oon sinnikkäästi säästelly pari lumihiutaletta ja toivonut että josko ne lähtee kasvamaan ihan itestään
Ei ole kokemusta. Lähteehän verenpisarakin?(olen yhden ruusuliisan rangan säästänyt samassa toivossa:)
Puutarhoille tulee nyt paljon pieniä taimia esimerkiksi lumihiutaletta Ostin tänään 10kpl lumihiutaleen alkuja ,kun omien talvetus epäonnistui.Maksoin niistä euron kappale eikä se minusta paha hinta ollut,Niitä kun vielä kerran latvoo,määrä tuplaantuu.Ja kuulemma Afrikasta saakka nä pikkutaimet tulee.
ostin neljä pikkutaimea tänään, ja kaipaisin nyt mahdollisimman selkeäsanaista apua; missä vaiheessa, minkä kokoisena, minkä kokoisia pistokkaita näistä uskallan latvoa?
Rasahukassa tässä vanha kuva.
1. Kasvupiste katkaistaan jonka jälkeen kasvi haaroo kaikista lehtihankojen kohdasta.
2. Toinen latvonta, kasvi haaroittuu myös uusista kasvustoista.
3. Sama juttu kun edellisten kanssa. Ainakin kolmesti kannattaa latvoa niin tulee hyvät taimet kesäksi.
Jos haluaa uusia pistokkaita, annetaan kasvaa vähän pidemmiksi, niin että pistokkaan ottamisen jälkeen jää kasviin ainakin kolme paria lehtiä.
Huom! Lumihiutaletta ei saa pitää koko ajan märkänä. Aina kannattaa kokeilla multaa ennenkun kastelee.
Selkeä kuva, kiitoksia… Noin pienet latvat lähtee siis juurtumaan? Siis mitä nuo nyt on, sentin, kaksi?
Pistokkaat vähintään kolmen lehtiparin mittaisia....
Kiitokset, enköhän näillä pääse jatkuun
Huomasin että Thompson&Morgan myy lumihiutaleen siemeniä,ehkä on pikkuisen myöhäistä kylvää tänä keväänä ,mutta varastoon vois ostaa.
Kurpitsalle tiedoksi: en ole onnistunut kastelemaan hengiltä ;D. Hyvin voivat. Suihkuttelen ahkerasti.
Kohta saat otettua pistokkaitakin:)