Lumihiutale, Sutera cordata

Mulla nämä taimet tämmöisiä rääpisköjä vielä. Vasemmalla sininen, oikealla valkoinen josta nuo nuput siis poistin.

Vaaleanpunaista lumihiutaletta

Nämä pistokkaat olivatkin ihan eri luokkaa kuin nuo toisesta liikkeestä ostetut. Vieläköhän näitä kannattaa latvoa? On jo latvottu aiemmin.

Lumihiutaleet kannattaa latvoa kolmasti.

Ekalla kerralla kun latvottuani laitoin multaan 7 "päätä", niin niistä juurtu 1 . Nyt vilkaisin toisen kerran satsia, niin kaikki 11 ovat juurtuneet! Jee. Ensimmäisellä kerralla laitoin aika pitkiä ja toisella lyhyitä (2 lehtiparia). Myös kaikki 8 miljoonakellon pistokasta juurtui ja yksi verenpisara. Oonkohan mä vihdoinkin oppinut jotain!

Pätee kaikkiin pistokastaimiin sama, ei liian pitkää latvusta jossa paljon lehtiä. Onneksi olkoon onnistumisista.

Eilen latvoin kaupasta ostamaani (jo aika rehevää) lumihiutaletta ja laitoin sitten pistokkaat suoraan multaan. Nyt iski pakokauhu, kai ne siitä juurtuu, vai olisiko pitänyt laittaa ekaks veteen tai jotain??? AIKAS surkeilta kyllä näyttävät, mutta luin tästä ketjusta, että niin ne aina aluksi... Sanokaa nyt joku että ne juurtuu?? hymy

Multaan miekin laitan. Muovi kevyesti päällä, ei umpeen. Älä kastele liikaa. Reilu viikko ja varmasti on jokaisessa juuret. Ei aurinkoon.

Huh!

Kiitos Kurpitsa! Olin jo melkein kaivamassa ne ylös mullasta , Hmh.. mikä on liikakastelu noille? Minulla on sillai, että siinä alusastiassa on koko ajan vettä ja multa sen mukaan märkää. Myös sumuttelen niitä ahkerasti...

Ei märkänä, vaan kosteana. Sumuttele mielumin kun uita kastelemalla.

kurpitsa jo ehtikin, mutta silti toisto. "alusastiassa on koko ajan vettä". ei minkään kastelussa - no, ehkä papyruskaislan - saa vettä seisottaa alusastiassa. juuret tukehtuu hapen puutteeseen sillä tavoin. korkeintaan puolituntia on sopiva nyrkkisääntöohje, sitten pitää kaataa ylimäärä pois.

Jo juurtuneenkin lumihiutaleen kanssa saa olla tosi varovainen, ettei kastele hengiltä.

Ilmeisesti uitan nuo hengiltä, on käynyt aika kehnosti noiden pistokasjuttujen kanssa. No, oppia ikä kaikki. Muovihuppua en ole älynnyt laittaa kun petunioiden kanssa on ollut todella helppoa tuo lisäys.

Minkälaisilla hinnoilla olette ostaneet lumihiutaletta? Tai millä hinnalla nähneet myynnissä?

Minulla kun on vaaleansininen lumihiutale, niin juurtuisikohan niistä latvoja vielä tähän vuodenaikaan?

Pitäisi juurtua, mutta varmempaa olisi jos jo juurtunut kasvi siirtää sisätiloihin.

Olinkin ajatellut ottaa emokasvin sisälle kunhan sille paikan keksin hmmm…On muuten aivan ihana kukka tuo sininen lumihiutale.

Vaikka kesällä kuivahtikin pariin kertaan niin siitä se vaan virkosi.

Pieniä oksia siitä olen jo ottanut, mutta ne ilmeisesti on liian isoja ja voisin ottaa vielä pienempiä juurtumaan niinkun noissa keskusteluissa on kehotettu.

Toivottavasti saan sen säilymään

Eipä noihin Lumihiutaleen pistokkaisiin kerkiä juuria tulla kun jo mätänevät parin viikon päästä leikkuusta mullassa ja vedessä. Onko kukaan pölyttäänyt Lumihiutaletta, tekeekö siemeniä ja onko ne itäneet ja kasvanee?

Huomaan todellakin nyt olevani hias Hämäläinen allapäin

Lumihiutaleet on nyt olleet viikon sisällä pelargonin kanssa samassa amppelissa. Sisälle tuotaessa olivat reiättömät amppeliruukut reunojaan myöten täynnä vettä, syysmyrsky kun oli. Valuttelin ylimääräiset vedet silloin pois. Reiättömät amppelit toimi kesällä ulkona hyvin, mutta sisälle tuotuina onkin eri juttu. Tänään annoin kuitenkin vähän vettä, kun vain kerran viikkoon kukkiani kastelen.

Kuinka kiire nyt on pistokkaitten ottamisella? En ole ennen yrittänyt lumihiutaletta talvettaa, saati tähän aikaan pistokkaista kasvattaa. Ihan itse nämä kyllä keväällä neljästä pienestä ostotaimesta kasvatin ja lisäsin latvapistokkaista tuplaten uusia taimia.

Nuttura- saitko nuo lumihiutaleen pistokkaat hyvin juurtumaan ?

Minä kun toin tuon sisälle alkoi vimmattu kukkiminen ja vikon päästä se oli ihan raasku. Ja vielä sitä raskua yritän kastella jospa pysyisi elossa…pitäisköhän ne oksat katkoa??