Katkoisin oksia, mutta en ihan lyhyiksi. Kastelun kanssa saa olla tarkkana.
kurpitsa,miten pitkiksi jätät oksat?joko olet leikannut?onko talveutuspaikka viileä valoisa vai pimeä?entä kastelu?kerran kahdessa viikossa vähän???
Seinäruusu, keväällä sain hyvin juurtumaan kun noudatin varmaankin Kurpitsan ohjeita Aina uusi pistokas latvasta johon jätin 2-3 lehtiparia näkyviin ja tökkäsin multaan, pidin kosteana.
Päällisin puolin nuo rehottaa täälläkin, mutta puskan sisällä on havaittavissa kellastumista. Parasta on kiiruusti varmistaa tuo pistokas lisäyksellä talvettaminen.
Taasen on pieniä pistokkaita mullassa viikonlopusta lähtien- pidetään nyt peukkuja, että saisin edes muutaman juurtumaan.
Vaikkakin tuo alun perin maksanut kun euron, niin oli niin ihanan värinen ja tuuheutui.Toivottavasti saisin ensi kesänäkin samaa kasvia.
Pistokkaiden lehdet menee ensin huonon näköisiksi, mutta silloin kun ne näyttää taas hyviltä on juuret tulleet esiin.
Niin leehdet, muttakun koko varsi mustuu ja kuihtuu…
Ostin tänään hienon lumihiutaleen. (Hinta oli aika kova, 13 euroa…) Innokkaana tätä ketjua luettuani laitoin multaan pistokkaita. Mutta nyt kun tarkemmin lueskelin, kaikki ovat ilmeisesti ottaneet pelkästään hentoja latvapistokkaita?? Itse pätkin hieman puumaisistakin oksista pari nivelväliä joissa alempi “nivel” tuli joko mullan sisään tai pinnan tuntumaan. Teinkö ihan väärin, pitääkö tehdä homma uusiksi latvapistokkailla? Entä poistatteko latvapistokkaista alimmat lehdet jotka tulevat mullan sisään?
Lumihiutaleen pistokkaat juurtuvat aika hitaasta, en ole kokeillut muuta kun uusista versoista. En ole alimpia lehtiä poistanut, mutta voihan ne poistaa. Alussa näyttävät nuutuvan, mutta pikkuhiljaa piristyvät ja silloin on jo melko varmasti juuria alla. Kovin isoja pistokkaita ei kannata laittaa juurtumaan.
Ensimmäiset vaaleanpunaiset kukat pienissä hiutaleissani
Piti laittaa heti todistusaineistoa, että kyllä ne lumihiutaleen siemenetkin itää
Lumihiutale on ihana! Mutta hintaa niille tulee, jos ostaa useamman yksilön. Ovat kuitenkin sen 4,5e kappale ellei jo enemmänkin. Tarttisin toistakymmentä kappaletta, ei raaski millään ostaa.
Eikö muuten talvettaminen loistelampun alla syö sähköä aika lailla, ajattelin vaan että hintaa niille tulee silläkin lailla…
Ennen kuin älysin täältä edes lukea, mietin itsekseni että jos ostais nyt keväällä heti kun tulevat tuonne puutarhalle, niin yhden alun ja ottas siitä noita pistokkaita ja yrittäs sitä kautta saada monta lumihiutaletta edullisesti. Luettuani tätä palstaa, huomasin sen tosiaan mahdolliseksi.
Kukkimisen odottaminen menee varmaan pitkälle loppukesään, mutta silloinhan se yleensäkin on vasta parhaimmillaan ja kukkii täysillä vielä lokakuussakin.
Yllätys oli tuo vaaleanpunainen väri, kaunis on sekin.
Siemeniä kannattaa näköjään metsästää
Kyllä varmasti menee turhempaankin rahaa kun yhden loisteputken palamiseen.
Yhden pistokkaan otin talveksi sisälle ja nyt on toistakymmentä tämän näköistä taimea tulossa ja jokaisesta saa ainakin kolme ellei enemmänkin pistokkaita ennen kevättä. Samassa vauhdissa on ruusuliisatkin, eli yhdestä taimesta ahkera latvoja saa ainakin sata kasvia kesäksi eli onko kallista
…taisinpa sohasta muurahaispesää…pitäis näköjään olla puuttumatta…
En mie sohaisuna sitä ottanut vaan yritin kertoa kuinka helpolla taimia saa itse kasvattaen. Anteeksi jos niin käsitit.
Ai että, ja niistä sadasta pistokkaasta löytyi kuvakin tämän ketjun alusta. Ja muitakin hienoja kuvia. Melkein jo innostuin hankkimaan lumihiutaleen kesäksi, mutta jos se kerran on tarkka kastelusta se ei taida kovin kauan mulla hengissä säilyä, tuskin edes koko kesää, jos ei siedä yhtään kuivumista. Jos se ei edes näytä selvästi, että vettä tarttis saada. Ai niin, eikä se tietysti siedä tuulista paikkaakaan?
Jotenkin tuli tuosta K-E:n viestistä omat kokemukset. Lumihiutale ON ihana…kunnes kuolee. Samoin minulla käy muuten verenpisaroiden kanssa…
Laittakaa lumihiutaleet isojen astioiden reunakasviksi, niin siinä ette saa niitä niin helposti hukutettua, ettekä kuivutetuksi, kun juuret pääsevät syvälle. On tosi helppo ja pitkään kukkiva kukka.
Minun mielestäni lumihiutale on yksi helpoimpia kukkia, edes minä en pysty tappamaan sitä! Viime kesänäkin yksi lumihiutaleista näytti jo melkein menetetyltä, kun oli vähän kastelu unohtunut, mutta sieltä se vaan elpyi uudestaan vettä saatuaan. Ja kukkii tosi pitkälle syksyyn. Tänä keväänä kävin Helteeltä ostamassa pikkutaimia, joista nyt toivon saavani muutaman lisääkin kunhan tulee aika latvoa.
En minäkään tiennyt että lumihiutale on ns. vaikea…olen varmaan maailman laiskin kastelija, mutta kyllä vaan lumpparit sinnitteli syysmyöhälle asti. Liekö hankala kasvattaa siemenistä kun pruukaavat olla aikas kalliita?
Tykkään tästä kovasti, se on tosi ihana melkein minkä tahansa muun kesäkukan kaverina. Tilasin nyt kokeeksi muutaman sikspäkin Kauppilasta, saas nähdä minkäkokoisia taimia tulee…
En ole ikinä missään nähnyt lumihiutaleen siemeniä myynnissä. Olen aina luullut, että sitä voi lisätä vaan pistokkaista. Kurppa? Sinä varmaan tiedät?