Lyhtykasvit , Ceropegia

No kiitos kuitenki yrityksestä! Minkälaisessa mullassa oot muuten herttalyhtyä kasvattanu? Pitäs nimittäin varmaan vaihtaa isompaan purkkiinki tuo kaveri.

Herttalyhty viihtyy sellaisessa hiekansekaisessa mullassa. Minun herttaan ei ole niitä mukuloita tullut =(

Taitaa vaatia ikää ennenku mukuloita syntyy, koska en itte ainakaan ole mielestäni nähnyt niitä kun isoilla, vanhoilla kasveilla. Itelläkin on vasta viime kesänä saatu pistokas.

Lähtee kasvamaan ihan pistokkaistakin. Itse leikkaan säännöllisesti herttaköynnöksiäni lyhyemmiksi kun kasvavat niin nopeasti pituutta. Otan yleensä koko köynnösnipun käteeni ja pätkäisen saksilla poikki, vähän niinkuin ottaisi poninhännästä kiinni leikkaisi kerralla poninhäntää lyhyemmäksi. Laitan sitten koko pistokasnipun suoraan kosteaan multaan sellaisenaan ja pidän kosteana niin kauan että ovat juurtuneet. Tavallista kukkamultaa olen käyttänyt ja hyvin ovat kasvaneet. Helppo kasvi eikä hätkähdä vaikka välillä unohtaa kastellakin :slight_smile:

No hyvä että mullekki on löytyny helppo kasvi ja ihan vahingossa.silmän isku Nyt siis kukkaa "päästä" kiinni ja "tukkaa" leikkaamaan.

Herttalyhtyä mullakin keittiössa ja juurtuu nopeasti mullassa pussi päällä(jossa ilmareikä). Olen todennut, ettei oikein tykkää juurtua vedessä, mieluummin mullassa. On vähän enempi varjossa viihtyvä myös.

Katselin omaa, kärsinyttä herttalyhtyä. Lähteekö se kasvamaan varren pätkästä, vai vaan latvapistokkaasta?

Kuinka syvään ne mukulat kuuluu laittaa?

mukulat vaan mullan pintaan ja kasvaa pistokkaistakin. Valoa vaatii ja kukkii ahkerasti( lue koko ajan tiputtaa lyhtyjä)!!

Kiitos PirjoA.

Innoissani jo "räjäytin" purkin. Siellä oli pienien perunoiden kokoisia juurimukuloita ihmetys. Purkki oli koskematta ainakin 8 vuotta...

Laitoin ne samaan syvyyteen, lisäksi laitoin pistokkaita, ja niitä varren pallukoita multaan. Nyt minulla on kolme purkkia herttalyhdyn alkuja, toivottavasti selviytyvät.

Varmasti selviytyvät, on helppo kasvi. Minulla on kasvanut vuosia etelän ikkunalla, aina välillä uusin.

Näin eilen kukkakaupassa herttalyhdyn, joka oli ohjattu kasvamaan rautalanka ympyrään. Oli ihan kivan näköinen. Voisin itsekkin kokeilla välillä näin.

Mulla kasvaa kans hertta tälläisessä vanteessa, itse olen sen kyhännyt, siksi se on niin vinkkura,ja anteeksi epäselvä kuva

sei mikkään vinkura oo. Ja sopii niin hyvin ton retrohenkisen suojaruukun kans.

Jop, tuo suojaruukku on äitiltä kehvelletty =D

Liitin Herttalyhty (Ceropegia woodii) -keskustelun tähän Lyhtykasvit (Ceropegia) -ketjuun jatkoksi muiden joukkoon :slight_smile:

Minulla tosi pitkä herttalyhty ja tytöt vähän moitti sen pituutta.kun se oli keittiön pöydän yläpuolella.
Leikattiin niinkuin poninhäntää ja ja niistähän tippui nestettä pöydälle.
Mitä se noin tekee tytöt uteli,mä keroin että kukka itkee,kun siihen sattui kun leikkasin.
Tämän jälkeen tätä kasvia ei oo saanut katkaista.Olkkarissa roikkuu melkein lattiaaan asti.

Meillä on töissä herttalyhty. Työkaveri yritti tappaa sen. Minä tulin ja pelastin. Oli aika kehnossa mullassa ja silti jaksoi kasvaa. Nyt kun se sai uutta multaa se villiintyi oikein. Joka raosta tulee uutta kasvustoa.

Ruukutin tänään vaihdossa tulleed herttalyhdyn pätkät.

Minunkin pitäisi laittaa isompaa ruukkua herttalyhdylle ja samalla leikata ja tuuheuttaa taas niillä pätkillä tuota omaani, ettei kasvaisi tuolleen vaan muutamaa "lankaa" alaspäin.
Nyt olen tänä keväänä muuten päässyt siihen vaiheeseen että latvoihin on alkanut tulla niitä vesivarasto-pampuloita.

Ei ole herttalyhyssä hääppöset kukat