Lyhtykasvit , Ceropegia

Kuis laskuvarjo, kukkiiko? Mulla se kukkii vähän väliä.

Viime vuona teki yhen kukan mut seki tippu ennen ku kerkes kunnolla auveta, tälle vuojelle ei oo vielä kukkinu

Kasvaakin se laskuvarjo niin julmetusti.

No sitä se kyllä tekkee jopa mulla :slight_smile:

Minä passitin kituliaan herttalyhtyni alkukesästä parvekkeelle ja aina joskus se on saanut vettä ja lannoitettakin juurilleen. Lauantaina kylmän yön edellä otin sen sisään - on kuin eri kasvi, kasvaa kovasti ja on alkanut taas kukkia. Mikään tuholainen ei ollut siihen iskenyt. Piristyminen tapahtui nimenomaan loppukesällä. Hyvin sopeutuu Suomen ilmastoon!

Minulla teki hillittömän suurua mukuloita. Pieni purkki oli ahtautunut täyteen parhaimmillaan kanamunankokoisia mukuloita ja monta pienemmpää rypästä. Huomasin asian kun aloin vaihtamaan vesiviljelyssä olevaa herttalyhtyäni isompaan ruukkuun ja ihmettelin miten kaikki lecasora oli suojaruukussa eikä kukkaruukussa. Ei muuten lähtenyt irti muoviruukusta kuin leikkaamalla purkki halki ja rikkomalla mehevät pallerot. …siihen se sitten kupsahtikin ja nyt on uusi vesiviljelyyn siirto meneillään uudella kasvilla.

Minun herttalyhtyni ostin Kauppilasta alkukesällä. Se on roikkunut talomme länsi-ikkunalla ja taisi pitää paikastaan kun niin ryöhähti kasvuun! En ole kieputtanut sitä mihinkään, ja langat ovat kohta lattialla.
Mutta jouduin siirtämään sen eteläikkunalle, kun sen "kotipaikkaan" ilmestyi rullakaihdin, eikä amppeli enää mahtunut sen alle roikkumaan. Mutta vaikuttaa siltä että eteläikkuna on sille liian paahteinen: ilman varjostusta lehdet ohentuvat nopeasti!

Joten on haettava sopivampi paikka. Millaisissa paikoissa teidän herttalyhtynne oleilevat?

Pakko todeta sivumennen, että kotona on usein tooosi vaikeaa keksiä paikkoja huonekasveille: ei paahteiseen ikkunaan, ei lämpöpatterien yläpuolelle, ei kulkureiteille, jne jne. Huh!
Meillä on pari alle kouluikäistä koheltajaakin haittaamassa kukkien kasvurauhaa…

Herttalyhty on yllättäny minut positiivisesti, sehän lähti melkein heti kasvamaan, kun sain sen pistokkaana. Tosi helppohoitoinen ja kaunis.

Minulla on herttalyhty eteläikkunalla, mutta ikkunan edessä on sisäänvedetty parveke, joten auringonpaahdetta ei ole kuin keväällä ja syksyllä. Siinä se näyttää viihtyvän, sen merkiksi imurointien välillä lattialle kertyy kuihtuneita kukkia. Parvekkeella se riippui kohdassa, johon ei paistanut aurinko, mutta valoa toki oli paljon.

Voi että te löydättekin kaikenlaisia kasveja. Tämä herttalyhtykin on minulle ihan outo. Eipä täällä korvessa tietysti kukkakauppojakaan ihan joka kuusen juurelta löydy. Jos joku taas joskus leikkelee “poninhäntää” ja jotain jää ylimääräiseksi, niin mielenkiinnolla kokeilisin minäkin tätä kasvia.

No ny on eka kukka kokonaan auki, son kaunis omalla tavallaan

Mulla toi on kukkinut koko kesän useammalla kukalla. Nyttenkin 6 kukkaa.

Oliko ihan pakko masentaa  Voisit joskus olla hipi hiljaa sun kukkijoista  ei sentis

siitä mukava kasvi että kukat kestää usemman päivän.

Laskuvarjo on varmaan kiitollisin kukkija. Siinä on aina muutama kukka näin talvellakin.

Ostin tiistaina plantsusta tämmösen herttalyhdyn. Ihana! En tosin tiedä kuinka kauan tuota voi kiertää tuohon kartioonsa… Pitää vielä käydä ostamassa joku päivä ikeasta valkoinen tai musta päälliruukku sille niin mätsää paremmin ympäristöönsä.

Äsken olin aikeissa laittaa herttalyhdyn pistokkaita multaan, kun entinen kasvi oli aikamoinen ruikku ja kalju ylhäältä. Ylätyksekseni huomasin, että ruukkuhan oli täynnänsä mukuloita. Pistin ne suurempaan ruukkuun ja laitan pistokkaat jakoon, jos joku haluaa.

Mun herttalyhty (ylempänä kuvassa) on kasvanut niin kohinalla, että sitä saa rullata tuohon kartioon melkein joka päivä…ja aina se on jo luikerrellut muiden kasvien joukkoon. Nyt on ollu rimpsut niin sotkussa, että en ole saanut niitä setvittyä edes kovin siististi tuohon kartioon…pitää ottaa se oikein asiakseen ja purkka noi sotkut. Harvemmin on mulla mikään kasvi ihan näin iloisesti kasvanut. Ja on kukkinut maalis-huhtikuun vaihteesta lähtien…

Sain myös herttalyhtyä kaksi jo juurtunutta oksaa. Ovat vielä vesilasissa. Pitääkin selvittää miten ne saa pysymään hengissä :slight_smile: