Jaa. Minä tarvii ennemminkin suurennuslasin noihin "kukkien" ihailuun. Ees nuppuja oo näkyvissä
Minun kolmimetriset artisokka kasvustot joissa nuppuja paljon raottumassa, kaatui pariviikkoa sitten myrskyssä. Kaatuessaan oli kaatunut juurakon kanssa kuten puu kaatuu juurineen. Katkoin maanpäälliset kasvustot ja laitoin juurakon takaisin ja lisäsin multaa päälle. Mukuloita en raaskinut kaivella enkä katsoa.
rea, olisit vaan kaivellut ja katsonut mitä siellä on sekä ottanut vähän keittotarpeiksi. Yhden mukulan kun jättää sinne maahan, pienenkin, niin ensi syksynä siitä saa jo ihan hyvän sadon.
Melkein ämpärillien kuorittu ja kiehumassa. Harvinaisen aikaa vievää puuhaa, mutta se on niin suurta herkkua, että kannattaa.
Oon miettinyt, että olisko helpompi kuoria kypsänä ja jäähdytettynä?
mää tapaan harjaten pestä juuret heti maasta noston jälkeen oikein puhtaiksi, sen jälken pehmitys ja sosemyllyyn.
Kyllä riemu repesi, kun viikonloppuna kaivelin omia maa-artisokka “viljelmiäni”. Keväällä piillotin multaan muutaman saamani mukulan ja nyt satoa tuli ämpärillinen ilman mitään hoitoa. No, ruohosilppua laitoin pariin kertaan katteeksi. Lauantaina syötiin samettista keittoa ja eilen risottoa, johon tuli paahdettua maa-artisokkapyrettä ja päälle vielä maa-artisokkasipsejä. Ensi vuodeksi kyllä tarttee istuttaa ne mukulat aitan taakse, kun kasvavat sellaisiksi kolmimetrisiksi rotjakkeiksi.
Millä keinoin sen ikävän sivuefektin eli runsaan suolistokaasun muodostuksen saa eliminoitua? Joku konsti siihen oli mutta en yhtään muista, mikä.
Mulla on varmaan niin pavuilla ja linsseillä kovetettu kasvissyöjän suolisto, etten saanut mitään vatsanpuruja maa-artisokasta
Minusta ovat nopeampia kuoria puolikypsinä. Meillä käytetään kyllä myös kuorineen, kun vaan pestään oikein hyvin.
Minä keittelen kypsäksi ja sitten puristan kuoret irti (kuten punajuuresta).
Miulla oli niin muhkuraisia, ettei olisi varmaan onnistunut.
Kyllä siinä tulee aika paljon haaskiota, muhkuraisia minullakin.
Ollaan kanssa tultu siihen tulokseen, että helpompi on viljellä maa-artisokkaa sen verran enemmän, että voi haaskaavasti kuoria muhkurat pois.
Eikä taida mikään olla sen helpompi kasvatettava:)
Haulla en tähän maa-artisokka pulmaan löytänyt ratkaisua eli kuinka säilyttää satoa talven yli? Kasvupenkissä tietysti, mutta sieltä et talvella syötävää kaivelekaan…
Vanha puutarhakirjani neuvoo varastoimaan noin nollan pinnassa, mutta ei meidän kellaria voi niin kylmäksi laskea (vesiputket jäätyy)! Eli säilyykö noin +5-7 asteessa?
Keväällä voisi loppuja nostaa kellarista jääkaappiin ennen kuin ulkoa saa. Koko sato ei vihanneslokeroon kuitenkaan mahdu.
Pitääkö kehitellä joku kuiva turveauma lumen alle?
Osan varmaan voisi laittaa pakkaseen tyyliin keittovihanneksiksi.
Joku ehdotteli tuohon pituuskasvuun latvomaan taimet. En suosittele. Sivuhaarat vain katkeavat kaatuessaan. Tukevammin pysyvät pystyssä, kun saavat kasvaa vapaasti.
Mulla ehti IV-vyöhykkeellä kukkimaankin tänä syksynä! (Meillä on kyllä tässä mäellä vähän lämpöisempää) Eikä vain maljakossa sisällä. Ei noista ulkona paljon iloa kyllä ollut, kun kasvulaatikossa huitelevat latvat kolmessa metrissä…
Minun parin vuoden takaiset pikkurillin pään kokoiset mukulat riittivät syönnin jälkeen kahden metrin penkkiin! (Leveyttä puolisen metriä.) Ihana kasvi!
Jos saan satoa talvikäyttöönkin, niin teen maa-artisokka pellon! (Sillä ruokkii sitten sukulaisetkin.)
me ollaan laitettu aina varmuuden vuoksi mukuloita ämpäriin/hiekkaan ja se maakellariin ihan vain sen takia, että myyrät juhlii penkkiin jääneellä sadolla. Voi sen ämpärin kaivaa varmaan aumaankin? Pääasia ettei ole liian korkea lämpötila, jäätyä kyllä saa vähäsen, muuten alkavat kasvaa. Osan voi jättää tosiaan nostamatta tai haudata sinne penkkiin kevättä varten. Pysyvät ihan hyvinä, ja senhän myyrätkin tietävät…
Itse nostan myöhään syksyllä talvella käytettävän sadon, pesen mukulat nopeasti harjalla tarkasti puhtaaksi, keitän (ihan kuorineen) ja soseutan sosemyllyllä ilman nestettä. Sen kun pakastaa, niin onpa sieltä ottaa talvella herkullista keitonpohjaa kylmien päivien ruoaksi.
Ne kukat muuten pysyy pitkään hyvänä maljakossa! Kuten muutkin auringonkukat.
Tässä tulosta Tagetes ja kiitos
Nostin ylös pari vartta ja näin paljon sain satoa. Isomat minun kättäni isompia pienet tökiin takaisin maahan.
Kuhmuraisa ne ovat mutta kuorinen onnistu. Keittoa tein ja sitä on nyt maisteltu hyvää tuli. Mitähän seuraavaksi kokeilee. Niitä on vielä vaikka kuinka monta vartta maasa. Muuten mulla ei pakkanen vienyt varsia vielä yhtään vaikka meillä oli 3 astetta pakkasta tässä pari yötä sitten
Mä nään tossa jotain toukan naamoja. Näkeekö muut?