Tuoksuuko maahumalanne mintulta kun sitä käsittelette ja revitte? Huomasin ominaisuuden kun ajoin nurmenleikkurilla sankan maahumalakohdan yli nurmikolla jo vuosia sitten. Maistoinkin pikkaraisen mutta maku ei ollut sitä mitä tuoksu lupasi.
Revonhäntä, se punainen apila on piha- tai tarhakäenkaali (en nyt muista kumpiko), kutsutaan myös nimellä ''naapurin kiusa''. Leviämisintonsa takia.
Mahumala tuoksuu mintulta. Anoppilassa sitä kasvaa paljon nurmikossa ja kun nurtsilla kävelee tai sit leikkaa tuoksahtaa se mukavasti. Aikoinaan sitä kutsuttiinkin mintuksi.
En ole omaa maahumalaani maistanut, mutta lukenut olen, että sitä voi syödä pinaatin tapaan. (Maistamatta on myös vuohenputki, joka on nuorena kuulemani mukaan hyvänmakuinen). Joku viisas onkin neuvonut, että jos et pääse rikoista eroon, syö ne.
^ Maahumala tuoksuu hyvälle. Kirjava tuoksuu vielä paremmalta, lähinnä eukalyptus/sitruuna tulee mieleen. Kirjavassa voimakas tuoksu, ei tarvi kuin lehtiä pidellä niin alkaa tuoksumaan.
Kirjavalehtistä maahumalaa olen minäkin ostanut torilta muutamana kesänä amppeleihini vivahdetta tuomaan, minun pitäisi laittaa tavallista maahumalaa sitomaan erään rinnealueen multia mutta en ole vielä puutarhamyymälöissä täällä päin Savoa törmännyt tavalliseen maahumalaan, ihmeellistä. Sitä on kai sitten lähdettävä etsimään merta edempää, toivottavasti ei seitsemän meren taa.
Kiiltomato, täällä foorumilla on varmaan läjittäin sellaisia ihmisiä, jotka haluavat maahumalasta eroon Pistä hakuun
Josko joku sellainen laittaisi hölöä, kaipa niitä humalanpätkiä mahtuisi aika monta kirjeeseenkin, jutuista päätellen, ne ei pienestä litistymisestä hätkähdä.
Kyllä maahumala tuoksuu ja aika voimakkaasti. Olen myös kuulut "huhuja" että se karkottaisi hyttysiä. Vaikka mikäs niitä inisijöitä nyt pelottaisi =)
No niin, saan maahumalaa yllättävän läheltä, yllätys-yllätys omalta siskoltani, jotenka älkää laittako hölöä enää maahumalasta. En saanut juuri äsken viesti-palvelua toimimaankaan, yhden viestivastauksen sain lähetettyä ja sitten palvelu meni jumiin., hidas tää laajakaista muutenkin tänään, huokaus. Kiitos hirrrrrrrveästi hölöistä koskien maahumalaa kaikille
Kyllä ainakin kirjavalehtinen Maahumala on kaunis, pehmentää kivasti kukkaistutuksia ja peittää kalsean muoviruukun.
Siementääkö maahumala? Minulla on sitä tavallista maahumalaa yhdessä ruukussa ja yhdessä korotetussa muurinkivipenkissä josta se ei taatusti karkuun pääse, ja eilen löysin toiselta puolelta pihaa olevasta kukkapenkistä ihan kuin pieniä maahumalan siementaimia, ja tosi paljon. Eikä maahumala ole käynyt siellä päinkään.
Anteeksi välikommentti, mutta löytyisikö keneltäkään ylimääräistä maahumalaa Oulun seudulta? Tarvetta olisi ainakin roskasäkilliselle Osa tontista vielä istuttamatta ja niistä puskee rikkaruohoa. Nurmialueet on tehty ja osa alueista olisi tarkoitus kattaa maanpeittokasveilla. Voidaan tarvittaessa sopia hinnasta. Noudan luonnollisesta paikan päältä.
Tarhailija, laitoin sulle privaattiviestin eilen.
Ootteko testannu maahumalan kestävyyttä kukka-asetelmissa ja kimpuissa? Minua kiinnostaisi ensi kesän juhliin laitella jotain valuvaa köynnöstä pöytäasetelmiin ja mietin maahumalaa. Kommentoikaa, jos joku on testannu. Pysyykö yön yli freesinä, jos tunkee oasikseen pätkiä?
Plumeria, hyvä idea! Aion kokeilla heti ja raportoin, mutta ehdit sitä vielä itsekin kokeilla, jollei jollakulla olekin jo asiasta parempaa tietoa. Meillä on kestit ensi viikonloppuna ja maahumalainen olisi oiva lisä pöytäkoristuksiin
Eiköhän tämä hirmu kestä mitä vain. Tässä tosin juurineen istutettuna rappuruukkuun valloittamaan laatoitusta.
Eipä kestäneet freesinä maljakossa ainakaan semmoiset pätkät, jotka otin maasta - siinä on niitä juuria aika tiheässä, joten jouduin niitä nyppimään pois ja latvalehdet kyllä nuupahtivat heti. Tuommoisesta roikkuvasta mallista napsitut varmaan kestäisivät paremmin.
Viihtyykö maahumala (tavallinen, täysin vihreä lehtinen) auringossa? Meinasin, että jos laittaisin sitä omenapuun alle aurinkoiseen paikkaan.
Mieti tarkkaan, ennenkuin laitat maahumalaa mihinkään. Se kyllä viihtyy, ihan missä vaan....