Maanpeittoruusut

voisikohan maanpeiteruusuja vielä istuttaa täällä ykkösellä (Espoossa)? Uusi muurilla reunustettu kukkapenkki valmistui tuossa toissapäivänä ja siihen sopisi oivallisesti parit ruusut muun sekaan. Tarvitsevatko ne lannoitusta tavanomaisesti vai hirveesti? Kastelun muistan hyvin, mutta lannoittamisen kanssa olen huonompi…

Yleisesti ottaen ruusut rakastavat kunnon ravinteita Tähän aikaan vuodesta ei taida olla kovin järkevää heittää esim. lantaa istutuskuopan pohjalle.

Mitäs muut sanovat, uskaltaako tehdä mojovan kasvualustan vielä tähän aikaan?

Ruukkutaimien osalta sanoisin, että ok. Paljasjuuristen kohdalla olisin varovaisempi, mutta niilläkin juurten kunto vaikuttaa.

minä aion vielä pitkään istuttaa ruusuja, mutta istutusmultana käytän aroille lajikkeille kalkittua hiekkaa ja ripsautan PK-lannosta elokuussa. Kestävillä lajikkeilla ei ole mitään väliä, jos ovat ruukkutaimia.

kiitoksia ihanat :slight_smile: Koitan valita jonkun ei-kovin-aran, ilmeisesti the Fairy voisi olla hyvä? Ja sitten jonkun valkoisen… mites, ne istutetaan syvään, jalonnuskohta parikymmentä senttiä mullan alle, vaiko enemmänkin? Entä etäisyys muurikivestä, ne saisivat tulla tuon muurin reunaan, mutta ei tietenkään kiinni kiveen kuitenkaan. Riittääkö siinä suunnassa se parikymmentä? Multasyvyys on kaikkiaan noin 60 cm.

Maanpeittoruusu ‘‘Aspirin Rose’’ on hennon vaaleanpunainen auetessaan, mutta muuttuu sitten valkoiseksi.
On nyt ollut meillä pari talvea ja ihan hyvin menestynyt.

Ihan kuin muovia, ihana!  Kun katson tuota sinun vyöhykettäsi, niin saattaisi jopa menestyä mökillä. Tietää lisää kaivamista, PK lannoitteen levitystä ja hiekannostoa rannalta. Nuoriso vertaili kasvien kauneutta muoviin ja minua karmaisi, mutta upea kerrassaan!!!

Red Fairy

hitsi, hankalaa kun painaa vahingossa enteriä: mutta siis ihania kuvia maanpeiteruusuista. ostin joskus neljä vuotta sitten ruusun, jonka nimi oli fairy, maanpeiteruusu. se kasvaa aivan maanpinnan myötäisiä ryömiviä oksia ja kukkii lyhyen aikaa yksinkertaisin kukin – niinkuin olisi fairy yksinkertaisin kukin. mutta oksissa ei ole todellakaan mitään kokenemaa. onkohan minulla eri ruusu vai voiko hieman varjoinen paikka teettää tälläistä? (viime syksynä yritin uudelleen, ostin ruusun nimeltä “maanpeiteruusu” jossa oli selvästi yläspäinkohenevat oksat. tuleekohan siitä minun hoidossani rugosa.

Morons! Vielä kysyisin teiltä kokemuksia maanpeiteruusuista. Niistäkin on toki jotain keskustelua muissa ketjuissa, mutta en saanut muodostettua sen pohjalta selkeää kokonaiskuvaa. Eli: suositteletko jotain maanpeittoruusua (terveyden, talvenkestävyyden, hoidon perusteella)? Tai vain ihanuuden .

pikkinen, Fairy on tosi yleinen, mutta myös tosi ihana. Kukkii tosi runsaasti ja kauan, ja heti istuttamisen jälkeen. On myös tosi terve yleensä. Siitä löytyy joitain värimuunnoksia (tummemman punainen ja valkoinenkin??).

ne ei ainakaan peitä maata riittävästi, vaan rikkaruohot hyökkäävät niiden juurialueelle.

Totta, mutta maanpeittoruusuksi sitä kutsutaan. Riippuu mitä hakee! :slight_smile:

Siirsin tänne oman otsikkonsa alle muutaman viestin toisesta ketjusta

Täältä löytyi aiheesta: http://www.suomela.fi/piha-puutarha/Kukat-taimet/Peittoruusut-Rosa-peittoruusu–ryhma-50202. Kuvissa juuri Fairy.

Mutta siis, peittääkö MIKÄÄN maanpeittoruusu niitä rikkaruohoja? Fairy näyttää kyllä kauniilta! mutta ne rikkaruohot… Eikö edes katteella saa pidettyä poissa?

Ei peitä ruusut eikä ainakaan ‘Fairy’.

jos maanpeittoa haluaa, niin muut pensaat käyttöön ja siihen muutama ruusu sekaan kasvamaan: seppelvarpu, lamoherukka, tuivio, keijuangervo… tai sitten maanpeiteperennaa alle.

Hmm, tämäpä meni vaikeaksi… Mitähän sitä laittaisi…? Kävisikö jonkun maanpeittoruusun (esim. sen Fairyn) kanssa joku matala havu? Laakakataja? Tuivio??

Tuiviosta kasvaa ajan myötä valtavan leveä, sitä en laittaisi. Hieno havu kylläkin kunhan sillä on tilaa.