Arggghhh…Enhän minä nyt katteellinen oo…
Voi miten onkin kaunis tuo amppelissa oleva maljaköynnos.Minäkin olisin ostanut vaaleanpunaisen ,mutta hinta oli 40€ joten tyssäsi siihen olihan se tosi isokin.
Miten tuosta kasvista otetaan pistokkaita ja kannattaako koko kasvi leikata jossain vaiheessa ‘alas’? Se on nyt niin iso että se valtaa puoli terassia. Sen amppelissa on vielä 30-senttinen koukku joka on kiinni poikkiparrussa on niin täynnä mutkittelevia kiemurtavia vaeltelivia varsia että kasvia ei saa irti ellei leikkaa niitä pois. Siinä on noin kaksi-kolmimetrisiä kiemurtelevia oksia ja alaspäin se on tehnyt saman verran kukkivia oksia joita olen leikellyt välillä maljakkoon, onneksi on kaunis kestävä kukka. Mietin miten voin hyödyntää sitä pakkokatkomista. Miten sitä voi lisätä?
Nostan tämän uudelleen esiin, sitä on pian pakko katkoa kun se alkaa tungetella itseään muiden päälle ja sekaan. Sitä ei saa sisälle talveksi kuin leikkaamalla hurjasti mutta miten saan leikatuista oksista uusia alkuja? Vesilasissa juurruttamalla? Suoraan multaan juurrutushormoonin kanssa? Muita ideoita tai kokemuksia?
Keväällä juurtui multaan tökkäämällä ilman hormoneja tai muita kommerverkkeja.
Kiitos juti. Taidan kokeilla ensin sitä, ja varoiksi vertailevaa tutkimusta noilla muillakin konsteilla. On sitten ehkä mahdollista saada varakopioita. Testiaineistoa ainakin riittää.
Nyt on varmaan käsillä aika jolloin tämä pitäisi tuoda sisälle. Täytyy varmaan tehdä pesuvatiin reiät että saa sen amppeliin ikkunalle. Siinä on valtavasti katkottavaa kun se on kasvanut solmuun koukkunsa ohi liki puolen metrin matkan ja kukkii sielläkin. Alapäätä olen leikannut että pelakuut pääsee kasvamaan. Onko halukkaita kokeilijoita joille voisin lähettää juurrutuskokeilimateriaalia vaikka ensi viikolla? Hölöä, hölöä…
Moi pitkästä aikaa. Olen huhkinut pihassa itseni aivan näännyksiin ilmeisesti saamatta aikaan mitään minkä joku toinen huomaisi, mutta asiaan: törmäsin maljaköynnökseen viime viikonloppuna (hinnasta en halua puhua, oli kalliimmanpuoleinen) mutta nyt aionkin ruveta harrastamaan niitä, ottamaan pistokkaita ja kasvattamaan ympäri pihaa ja talvettamaan luonnollisesti. On meinaan upea kasvi. Olispa kiva jos tämä maljaköynnöskeskustelu ei hiipuisi.
Aattelin antaa maljaköynnökseni olla verannalla siihen asti kun lämpötila yöllä laskee 15 asteeseen ja siirrän sitten viileään huoneeseen sisälle. Suihkuttelen ja kastelen niukemmin, nostelen purkkia ja arvioin siten kastelun riittävyyttä.
Kerron senkin, että maljaköynnös aiheutti mulle verannan siivouksen ja uusien tyynynpäällisten ompelun. Ompelin myös rumalle kevelevyruukulle kankaasta kauniin suojuksen. Aah. Kasvi kukkii tummanpunaisin kukin. Laitan kuvan ensi tilassa.
Vinkkinä muillekin. Leikkasin maljaköynnöksen viime lauantaina ja laitoin leikatut oksat veteen akvaarion päälle. Nyt niissä oli jo juuret ja syksyllä en saanut pistokkaita millään juurtumaan
kyselkää noita maljaköynnöksen juurrutettuja pistokkaita keväämmällä.ainakin viime vuonna niitä jäi ylimääräsiä aika paljon.en ole kysynyt puutarhurilta onko tilannu,mutta luulis.ilmoittelen pörssissä muistakin kukista,mitkä jää ylimääräiseksi.poiketkaa kattomassa!
Täytyypä laittaa korvan taakse, kiitos vinkistä.
Kovasti on hempee tämäkin
Juurikin tänään taimitarhalta ostin Cream Pinkin <3
Eilen Tampereen messuilta meinasin ostaa maljaköynnöksen,mutta niinhän siinä kävi nopiat syö hitahat
Pitääpäs muistaa vilkuilla pörssiä, jos Iesterin kautta onnistuisi hommaamaan tuon maljaköynnöksen. Lieneekö uusia kasveja tulossa puutarhalle? Olen niin kovin vähän seurannut nyt viime aikoina tätä penttiä.
Ei tästä ainakaan tämän kesän perusteella tule minun lempparikukkaani. Hyvin kituliaasti kasvaa, jatkuvasti mustia kirvoja riesana ja eipä tämä kukkarunsauskaan päätä huimaa, pöh. Ainut hyvä on tuo väri.
Sain lahjaksi maljaköynnöksen kun osais nyt hoitaa.
Myskis, mun tädillä kasvoi ja kukki tosi hulppeasti patiolla koko viime kesän - no, viime kesä oli aika paljon parempi kuin tämä…
Hieno kasvi mun mielestä, kyllä se siitä lähtee!
nyt vasta huomasin tuon maljaköynnöskeskustelun.ei riittänyt köynnökset pörssiin.kaikki meni,eikä piisannutkaan!minusta ei ole vaikea kasvatettava,tosin herkkä kirvoille!