Maljaköynnös, Mandevilla

Meillä on kyllä kirvoja ollut vaikka muille jakaa, mutta maljaköynnöksessä en ole nähnyt yhtään. Tosi helppo kasvi.

Se onki heleppo

Mulla on n. metrin korkuinen vihreä maljaköynnös, kukkia vain muutama, mutta komeutta muuten kyllä. 

Syksy on tullut… Mitä sille nyt tehdään?

Nostetaan sisälle ja hoidetaan huonekasvina ikkunalla. Mulla vaan on aikas komia kooltaan tuo maljaköynnökseni ikkunalla kasvamaan. 

Ei mahdu ikkunalle minullakaan. Kaikki paikat on jo varattu…

Minä oon talvettanut pelargonien kanssa. Nyt on vielä niin paljon nuppuja, että pitää varmaan tuoda sisään johonkin roikkumaan.

Minulla maljaköynnös kukkinut huonosti,jo kesällä lopetti kukintansa.Oli ulkona auringossa ja lannoitettu on mutta ei kun vihertää vain.Isompaan ruukkuun kyllä vaihdoin ja lisäsin kukkamultaa.
Nyt ollut sisällä ikkunan edessä jo jonkin aikaa mutta ei kuki,nyt siirsin sen aika pimeään nurkkaan talvehtikoon siellä.

"Nurkkaan siitä häpeämään…"
Minun omani on sijoitettu lattialle. Se myöskin kukki huonosti kesällä ulkona. Olisiko ollut
liian kylmä kesä?
Nyt se kasvattaa pitkiä siimoja.
Taidan viedä sen talveksi alakerran vanhaan saunaan, jossa on loisteputkivalo.
Siellä  ovat kaktukset ja orkideatkin. Lämpöä n. 12 asettta.

En ole vielä ulkoa sisälle tuonut. Kukkikoon siellä vaan.

Laitan nyt tännekin tämän mun maljaköynnöksen kuvan, on myös mun kuvagalleriassani. 

Onpas teillä hienot maljat!  En viitsi pilata ihmisten mielikuvaa tästä hienosta kasvista, laittamalla omasta rääpiskästä kuvaa  

No alku sulla on varmaankin kuitenkin.

Alku joo, jota ei ehkä tällä hetkellä maljaköynnökseksi tunnistais. Leikkelin siitä ne lehdettömät ruikulat pois ja jätin vielä ulos. Josko se sinne kuolis, niin ei tarvis miettiä mihin talveks laittaa 

Älä nyt ulos jätä paleltumaan. Kyl se johonkin mahtuu. 

Mulla on kaksi isoa puskaa maljaköynnöstä suurissa ruukuissa (molemmissa kolme taimea). Toinen ruukullinen on tuo tumman punainen, mikä täälläkin monella näkyy kuvissa ja toinen on aniliinin punainen versio. Molemmat ruukut ovat pihalla, vaikka kukinta alkaa olla tällä erää ohi. Versot kasvavat edelleen. Eipä ole mitään toivoa, että saisin noita mihinkään viileään ja valoisaan talveksi. Ihan hyvää kompostinruokaa ne taitavat meilläkin olla kohtapuoleen.

Voi olla, että ensi kesänä en ota maljaköynnöstä meille ollenkaan. Ei se niin upea ollut kukkiessaankaan kuin olin ajatellut. Kyllä kärhöt ovat minusta monipuolisempia ja kauniimpia piharuukkujen köynnöksiä. Ja keijunmekko taas on vastaavaa tyyppiä amppelissa, mutta upeampi ja pidempiaikainen kukkija. Kärhöt ja keijunmekko ovat edelleenkin täydessä kukassa. Mutta eipä sitä taas tiedä mitä keväällä tulee hankkineeksi…

Nobile

Äsken pääsi maljaköynnös taivasalta kasvariin

Toin maljaköynnöksen nyt sisälle kun siinä ainakin 30 nuppua vielä. Nähtäväksi jää avaako ne vai pudottaako pois.

myskimalva,tarkista onko sinun maljaköynnöksessä juuripussi.en tiedä pelastaako sen poistaminen enää kasvia,mutta ensi kerran kun ostat,niin tarkista!

Olen ed talvena ottanut maljaköynnöksen sisään talvehtimaan…siinä sitten pudotti kaikki kukat ja nuput,kuivui vaan pois.Yhden sain ujutettua hoitoon viileään autotalliin,jossa säilyikin hengissä mutta kesti koko kesän vihertyä ja nyt olis sitten nuputkin.Eipä taida enää ehtiä kukkimaan.Jätän ulos seinustalle,yritän hieman suojata pakkaselta…se joko selviää tai sitten ei!Enempää vaivaa en sen eteen aio tehdä,plääh!!