Maljaköynnös, Mandevilla

Herää kysymys: mikä on juuripussi?

zygo,pistokkaat kasvatetaan sellaisissa pienissä pusseissa koneellisen käsittelyn takia.sitten suuret kasvattajat eivät välttämättä poista sitä pussia ja kun se täyttyy jurista,niin kukan kasvaminen ja kukkiminen tyssää.pussien pitäisi olla lahoavia,mutta harvoin ne ehtii lahoamaan ensimmäisenä kesänä.jos aikaisin keväällä sen poistaa varovasti,niin se ei hirveesti haittaa,mutta myöhemmin se hidastaa kasvua liikaa.

Ahaa, nyt selvisi.
En ole katsonut omaa maljaköynnöstäni, mitä se sisällään pitää.
Laitoin sen vain hiukan suurempaan ruukkuun oston jälkeen.

Pitänee tarkistaa ensi keväänä jos se siihen asti selviää. 

Onko kukaan saanut maljaköynnöstä selviämään talven yli huonelämpötilassa. Juuri toin mökiltä maljaköynnökset kaupunkiin ja haluaisin niiden kukkivan vielä sisällä. Niissä on vielä paljon kukkia ja nuppuja. Viimeksi kun toin sisälle, tiputti kaikki nuput. Miten pitäis hoitaa?

Voi eiiiii! Maljaköynnös unohtui nurkan taakse ulos räntäsateeseen ja tuuli oli pyöräyttänyt amppelin ylösalaisin maahan ja koko kesän ylpeys oli tyvestä poikki. Hätäpäissäni nappasin muutaman pistokkaan.Onko kukaan saanut maljaköynnöksen pistokasta juurtumaan syksyllä? Onko vinkkejä?

Maljaköynnöksestä kysyisin mutta ei taida olla omaa otsikkoa sille? Kysyn kuitenkin mitä pitäisi tehdä tälle minun sisällä talvettamastani köynnökselle kun se on kavattanut tuommoista uuttakasvua.Leikkaanko vai annanko jatkaa kavua? Pituutta on jo yli puolitoista metriä.

Mulla on kans maljaköynnös ollut sisällä ja kaikki lehdet kuivuneet, pitää rapistella ne kerralla pois, vähän on vihreää alkua siinä näkyvillä siellä täällä. Ajattelin antaa sen olla vielä jonku aikaa ja sitten siivoan  kuivuneet  oksat pois ja ehkä typistän vihreitäkin ja alan paremman hoidon. Aikaisemmin yritin talvettaa maljaköynnöstä viileällä verannalla, jossa se kuukahti. (Tämän viestin voi siirtää sinne maljaköynnöksen otsikon alle. )

Oli maljaköynnöksille oma ketjunsa valmiina, se ei vaan ollut Köynnöskasvit-osiossa. Siirsin ketjun tänne, ja myös nuo pari aihetta koskevaa äskeistä viestiä :slight_smile:

Tuli samalla vähän tutustuttuakin maljaköynnökseen josta linkin takana kerrotaan mm. että se on näyttävin kukin kukkiva köynnöskasvi sisä-sekä ulkotiloihin. Maljaköynnös kietoutuu ja kasvaa tuensa ympärille ja sitä voi kasvattaa erinomaisesti seinää tai säleikköä pitkin.

Mulla maljaköynnös on vielä viileässä, mutta pikapuoliin se pitänee ottaa lämpimämpään.

Täytyy vissiin minunkin antaa Maljaköynnökseni vielä olla rauhassa ja leikata vähän myöhemmin keväällä sitä kun oikein alkaa kasvaa. On siinä jo aika hyvin lehtien alkuja, mutta vain pulesta välistä lähtien. Se on ollut ihan huoneen lämmössä koko talven kuitenkin vähän alle 20 asteisessa valoisassa.

Mulle kävi just niinku Viherpeukalollekin. Tosin ne vihertävätkin sitten aikanaan kuivi. Se on ihan ranka nyt, leikkasin kuivat oksat tyveen.

Vaihdoin mullat pari viikkoa sitten ja huomasin kauhukseni, että olen ilmeiseti hukuttanut Maljaköynnökseni (sekä sisällä talvehtimassa olleen Inkaliljani) liialla kastelulla ja altakasteluruukkuun soveltumattomalla mullalla. Että ottaa aivoon! Katotaan tuleeko tosta köynnöksestä enää mitään.

Periaatteesahan sen talvetus sisällä pitäisi onnistua, koska Maljaköynnös on entisaikaan ollut suosittu huonekasvi.

Huonosti näyttää käyvän minunkin Maljaköynnökselle. Leikkasin lyhyeksi ja vaihdoin mullan ihan tavalliseen kukkaruukkuun ja multaan. Kyllä siihen tuli muutamia vihreitä alkuja mut nyt näyttävät kuivavan. Pistokkaitakin laitoin multaan suoraan ei juurtuneet,heitin pois. Siinä meni viimekeväänä saamani äitienpäivä kukka.

Ei tuo munkaan karahka kovin hehkeältä näytä. Muutama vihreä alku on, muuten vaan kuollutta/kuivunutta ja ruskeaa. Toisaalta, yhtenä keväänä kyselin paikalliselta puutarhalta maljaköynnöstä, niin siellä sanoivat, että sen talvetus on tosi hankalaa, eli ei ollut onnistunut heilläkään. Miten ihmeessä se on voinut olla joku joka huushollin huonekasvi.

Joo ei ole täälläkään kuin muisto vain maljaköynnöksestä.Minulla alkoi syksyllä lehdet kuivumaan ja versotkin kun oli normaalissa huonelämmössä.Vein sen sitten kellariin ja siellä kuivui loputkin .

Kyllä sen varmaan saisi talvehtimaan jos olisi viileä ja valoisa tila.

Mulla oli viileä ja valoisa veranta, jonne se paleltui.

Se oli sitten varmaan liian kylmä.

Viskasin toissa viikolla syksyn alesta poimimani maljaköynnöksen biojätteeksi. Eli mulla idän suuntaisella ikkunalaudalla, mutta sai osansa taimien kasvivalosta. Köynnös pudotti jouluksi miltei kaikki lehtensä, mutta teki sitten tammikuun puolella hentoja uusia lehdenalkuja. Katkoin oksia juurrutusta varten, mutta suojana olleen pussin alla nuo oksat homehtuivat. Tiedä sitten, kastelinko liikaa vai mikä tuli, mutta nuo emokasvin lehdenalut kuivuivat pois. Otin pari viikkoa sitten oksista kiinni ja nostin juurakkoa, mikä näytti ruskettuneelta ja kuolleelta. Se siitä sitten…

Mun maljaköynnös alkanut reippaasti kasvaa, mutta enpä ole vaihdellut multia, paari kertaa jo lannoittanut. On koko talven ollut viileässä eteläikkunalla.

Mulla oli viime talven 10 asteessa talvehtimassa, ihan meni ruskeeksi ja kuolleen näköiseksi, mutta keväällä teki jo vihreää ja kukki kauniisti koko kesän. Nyt on samssa tilassa, kaikki lehdet tippuneet ja näyttää kuolleelle, mutta elättelen toivoa…ei kannata luovuttaa. Kastellut olen pikkusen talven aikana.

Uuteen kotiin hankin kyllä parvekeelle maljaköynnöksen. Se on niin kaunis!