Mänty / Yleistä, Pinus

Tuli sellainen hurja idea, että jos ko. mänty tosiaan pysyy melko pienenä, mitä jos sen laittaisi terassille kasvamaan?! Olisi ainakin aurinkoinen ja hyvin vettä läpäisevä paikka. Upottaisi terassiin esim. kaivonrenkaan, jonka sitten täyttäisi mullalla ja maisemoisi luonnonkivillä ja reunan yli roikkuvilla maanpeitekasveilla. 

Suurin ongelma on se, että terassimme on 35 cm maanpinnan yläpuolella, eli rengas jäisi näin reilusti maanpinnan yläpuolelle, eikä edes lumi pääsisi satamaan sinne terassin alle eristeeksi. Kääpiömustamännyn talvenkestävyys huolestuttaa. Tietysti renkaan voi aina eristää jollain, kun piiloonhaan se jää sinne terassin alle. Kuinka paksu kerros esim. solukumia tarvittaisiin tuohon tarkoitukseen?

Nyt tarvitsisin pikaisesti teidän apuanne.Onko kenelläkään tietoa kääpiömustamännyn talvenkestävyydestä ja/tai sen lopullisesta koosta? Kuten edellä jo mainitsin, netistä löytyy todella huonosti tietoa ko. puusta. Puu olisi varmasti hyvä saada istutettua mahdollisimman pian.

Mulla on Taimistoviljelijät ry:n vihkonen “Kotipihan havukasvit - 140 ainavihantaa lajiketta”. Siinäkään ei ollut mitään mainintaa Pinus nigrasta :confused:

Blomqvistin taimistolla on tällaiset tiedot.

Tarkemmat tiedot tulee esille kun klikkaa nimen vieressä olevaa i nappulaa

Minun havukirjassani (ruotsalainen) löytyi maininta Pinus nigrasta, että sietää suolaa… Ei muuta. Suomenkielinen nimi siinä on Euroopanmustamänty. Sillä nimellä löytyykin netistä jotain, esim. Metsäntutkimuslaitoksen tutkimus, jossa euroopanmustamäntyjen kaikki yksilöt olivat menehtyneet…  Wikipedia kertoo, että Suomen eteläisimmissä osissa noita kasvaa puistopuina. Oletan, että kääpiömuoto on talvenkestävyydeltään samaa luokkaa. Eli ei taida olla ihan paras mahdollinen puu tänne meidän oloihin. Voi harmi.

Johonkin tuo kuitenkin pitää istuttaa, ja toivoa parasta. Olisiko noin epävarmalle kasville kuitenkin parempi istuttaa se maahan kuin kaivonrenkaaseen…?

Kiitos Miikos! :slight_smile: Tuota en löytänytkään, ehkä sen vuoksi, että on suomennettu kääpiömustakuuseksi! Se taas on Picea mariana ‘nana’. Tarkoitettiin kuitenkin mäntyä? Menestymisvyöhyke on sentään hieman lohduttavampi. Ja sietäisi puolivarjoakin tuon mukaan –> enemmän vaihtoehtoja istutuspaikan suhteen.

Joo aika kummallinen suomennos tai sitten on mennyt lattarit sekaisin :confused:

Pikaisen googlauksen perusteella kääpiömustakuusi ei kasva läheskään kaksimetriseksi ja sietää myös varjoa, eli todennäköisesti on mennyt havupuiden suomenkieliset nimet sekaisin. :wink:

Picea mariana on mustakuusi. Se on Suomessa hyvin menestyvä puu, kasvaa jopa ikiroudan päällä pensasmaisena. Kotoisin se on Pohjois-Amerikasta.

Sinisointu, ota yhteyttä tuonne Blomqvistin taimistolle ja kysy mustamännyn kestävyydestä. Kuvittelisin heidän siitä jotain tietävän, kun sitä myyvät (ja samalla saat paremmin tietää, mitä he myyvät, kun nimissä näyttää olevan epäselvyyttä).

Hyvä idea, Tuomipihlaja!

Mulla on kaksi Euroopan mustam äntyä ja olen sanut ne viiden sentin pätkinä. Nyt ne on noin 30 senttisiä.

Valkokuusia oli kaksi mutta toinen karisti keväällä neulasensa eikä ole tehnyt mitään. Tää ei tähän kuulu mutta niin sopivasti tuli mieleeni.

Jalomarja, minkälaisessa paikassa sinun mustamäntysi kasvavat? Kuinka vanhoja ovat? Oletko suojannut niitä talvisin jotenkin?

Minä kiikutin äsken tuota meidän kääpiömustamäntyä (120 cm) pihalla eestaas. Mallasin eri paikoille ja kuvittelin sen mielessäni parimetriseksi. Kaipa sitä voi sitten leikelläkin samaan tyyliin kuin vuorimäntyjä? Eikös noista tehdä sellaisia bonsai-versioitakin?

Tein päätöksen olla rikkomatta terassia (vaikka isäntä oli jo suurinpiirtein saha kädessä ) ja istuttaa männyn ihan normaalisti maahan. Autotallin nurkalta voisi löytyä sille hyvä, aurinkoinen paikka, kun vähän järjestelee kasveja uusiksi… Lisäksi huomenna voisi soittaa Blomqvistille ja kysellä kääpiömustamännyn talvenkestävyydestä ja hyvistä talvisuojausvinkeistä.

Minun mäntyni hakevat tuolla kasvatuslavassa edelleen paikkaansa ja ajattelin istuttaa ne ihan takapihalle kasvamaan lumisuojaksi muutaman metrin päästä taloa. Ne on vielä niin pieniä, etten ole uskaltanut niitä siirtää. Ikää on monta vuotta; en osaa tarkalleen sanoa mutta ei viisi vuotta piisaa. Tuntuu olevan hidaskasvuinen.

Soitin Blomqvistille. En viisastunut sen enempää kuin mitä heidän nettisivuillakaan lukee. Siellä kerrotaan kääpiömustamännyn (ja juu, mäntyä tarkoitetaan) menestymisvyöhykkeeksi II-III ja lopulliseksi korkeudeksi 2 m.

Blomqvistilla ko. puun myyntikoko on 30-40 cm, mikä pani minut miettimään, onko tämä minun mäntyni lainkaan mikään kääpiölaji (–> myyntikoko 120 cm ja vuosikasvutkin reilun kokoisia). On kuulemma ostettu Plantagenilta lavalta, jonka edessä oli lappu Kääpiömustamänty, Pinus nigra ‘Nana’. Ruukussa tai itse puussa ei ollut minkäänlaista lappua. Mennyt lappu väärän lavan eteen?

Aloin sitten kysellä lahjan antajalta lisätietoja (kuten että millä perusteella kassa oli osannut lyödä koneeseen tuon puun hinnan). Kävi ilmi, että neuvokas asiakas oli räpsäissyt kuvan lavan edessä olleesta kyltistä. Kun katsoin kuvaa tarkasti, huomasin, että siinä lukee: Kääpiömustamänty, Pinus nigra ‘Nana’ 40-50.

Siis 40-50 cm! Eli tämä meidän mänty on sitten ihan joku muu… Plantagenin sivuja selailtuani veikkaisin, että kyseessä voisi olla esim. Pinus sylvestris ‘Glauca’. Tai joku muu noista lukuisista hieman harmaasävyisistä männyistä. No, ei siinä muuten mitään, hieno puu, mutta kasvaa 15 m korkeaksi! (Jos kasvaa –> kasvuvyöhyke on I.)

Eli siis tämän sangen mielenkiintoisen sopan jatkeeksi kysyisinkin, pystyykö tuollaista suurikokoista mäntyä pitämään pienenä leikkaamalla vuorimäntyjen tapaan?

Sinisointu salapoliisina ;D

Ei se onneksi kuitenkaan ihan nopeasti voi 15 metriin yltää.

En nyt mene mitään vannomaan, mutta sanoisin, että voi leikata. Meidän ihan tavallista metsämäntyäkin voi leikata ja Japanissa ne leikkasivat kaikkia havuja ja etenkin männynnäköisiä.

Männystä leikataan vain uusinta vuosikasvainta, vanhemmista osistaan se ei enää uusiudu. Minä olen pitänyt vuorimäntyni (jotka eivät siis ole kääpiölajiketta) melko pieninä pitkään sillä, että hieman myöhästytän leikkausta suositellusta ajasta, jolloin vuosikasvain on ehtinyt jo pidemmäksi ja sitten leikkaan sitä enemmän kuin suositukset.

Eli olen leikannut heinäkuussa juhannuksen sijaan ja leikannut 2/3-3/4 vuosikasvaimesta pois 1/3-1/2 sijaan. Eivät samana kesänä enää kasva.

Mutta eikös teille mahtuisi yksi isokin mänty? Komeahan se olisi. Kivahan sitä olisi seurata, kuinka iso se olisi 20 v-hääpäivänä ja 30 v-hääpäivänä jne :slight_smile:

Tuomipihlaja, salapoliisinapa hyvinkin.  ;)

Minäkin saksin meidän (kääpiö?)vuorimäntyjä ihan ronskilla kädellä, vähintään sen 3/4 vuosikasvaimista. Tähtään juhannuksenalusviikolle, mutta kyllä neulaset ovat silti aina ihan pörhistyneet siinä vaiheessa, kun leikkaan.

Juu, mahtuisihan tuonne takapihalle isokin puu, mutta paikkaa on jotenkin vaikea keksiä. Ei haluaisi ainakaan keskelle poikien pelikenttää laittaa mitään. Eikä kyllä naapurin rajallekaan, kun nyt jo haluavat eroon noista koivuista, jotka ovat ilta-auringon tiellä. Istutin siis tuon männyn etupihalle, autotallin ja talon väliin. Siinä ei kyllä kovin suureksi mahdu kasvaa… :-/

Muoks. Salapoliisi-napa.

lllll

Tässä olis Laihian rahamänty, mitään faktaa ei löydy että olisi se setelin mänty mutta ihan hyvä tarina komialle puulle. Jos on tilaa ja valoa niin näitä sopii kartanolla kasvatella.

Wautsi mikä mänty ! Eipä näytä " Laihialaiselta " alkuunkaan :wink:

http://www.kirjastovirma.net/pudasjarvi/tarinoidensyote/rahamanty

Tarinat on kivoja mistähän ne tämän päivän tarinat tulee . Känny viesteistä?

"Rahamäntyjä" taitaa olla enemmänkin pitkin Suomea. Minun isäni vakuutti, että ne Kokemäellä Kuurolantien varressa olevat männyt ovat rahamäntyjä. Kieltämättä samaa on malli kuin rahassa niissä kaikissa, mutta tarina kuitenkin puuttuu, tai ainakaan isä ei sitä tunne, eikä sitä löydy kirjoistakaan. Joka tapauksessa männyt ovat varsin tyylikkäitä seisoessaan muutaman sadan metrin välein aukealla pellolla mutkittelevan tien vierellä. Ei ihme, jos niitä on alettu sanoa rahamännyiksi.