Marraskuunkaktus, Schlumbergera truncata

Ihania marraskuita, tosi ihania sydän

Kiitän marraskuun kaktukseni saamista kehuistakieli ulkoa ja välitän ne sille. On se kyllä mukava, kun on niin helppohoitoinenkin ja on samassa pienessä ruukussaan asunut vaikka miten monta vuotta. Ehkä se nyt ansaitsee jo kukinnan jälkeen uudet mullat ennen ulos (tai kuistille siis) pääsyä.

Marraskuunkaktukset ovat tosiaan mukavia kaktuksia. Ne tyytyvät vähään hoitoon ja kukkivat komeasti. :) Toisinaan on hyvä lisätä vähän uutta multaa ja lannoitettakin on hyvä antaa, jotta kasvi saa riittävästi ravinteita.

tervehdys!oisiko kellään antaa/myydä pistokasta
haluua tuollaisen komea kaktus

Mun keväällä saadut Marraskuunkaktus pistokkaat tekevät nuppuja, jos hyvin menee niin kukkii tässä kuussa .

Toivottavasti kukinta onnistuu hyvin. :)

Luonnollisesti :) pittää vaa kattoo että saa tarpeeksi ravinteita ettei kuki itseään hengiltä.

Lannoittaminen on tosiaan tärkeätä kukinnan aikana, jotta kasvi saa voimaa.

Marraskuunkaktus ei yleensä kuki itseään hengiltä, joten siitä ei ole vaaraa. :)

Jatkoa...

Lisään vielä sen verran, että olen kerran päässyt todistamaan marraskuunkaktuksen kuoleman kukinnan johdosta. Kaktus kukki niin voimakkaasti ja niin pitkään, että siltä loppuivat voimat, vaikka lannoitin sitä riittävästi ja oikealla tavalla. Kukinnan jälkeen kasvi nääntyi ja kuoli, vaikka yritin elvyttää sitä. Onneksi sain otettua siitä pistokkaat, jotka jäivät henkiin.

Tämä on aika erikoinen ilmiö, eikä sitä näe ihan joka päivä.

Jokos kannattais viedä näitä Marraskuunkaktuksia ja Kevätkaktuksia ulos? Ajattelin jo viedä..

Niitä ei kannata viedä ulos vielä tähän aikaan. Jos päivisin on lämmintä, eikä ole kylmää tuulta, niin silloin niitä voi ehkä viedä pieneksi hetkeksi ulos.

Minä laitoin marraskuunkaktukset parvekkeen kattoon roikkumaan viikonloppuna 20.5. Aamun lämpätilat on ollut siinä +11, tuuli ei sinne käy. Siellä ne saa olla tuonne lokakuulle saakka.

Eijanita, sulla on hyvä paikka kaktuksille. :)

Mun kaktukset (Schlumbergerat ja epit) ovat kesän ajan puolivarjoisassa paikassa pöydän päällä tai ne roikkuvat puista (amppeleissa olevat menevät puuhun). Siirrän kaktukset ulos varmaan kesäkuun puolessä välissä, kun ei ole enää yöpakkasia.

Parvekkeelle ei nuo yöpakkaset enää nouse niin voi tosiaan viedä aiemmin kuin taivasalle. Voi jos minullakin olisi oma pihaniin. Siskon takapihalla on iso koivu jonka alaoksille on viritettynä amppeleita. Kesät siellä roikkuu kaikki hänen lehtikaktuksensa. Tyttären pihassa taasen vanha tammi kannattelee alaoksillaan marraskuunkaktuksia.

Nyt on kyllä minulle kertynyt noita pistokkaita ihan yllinkyllin, mihinköhän niitten kanssa vielä joutuu. Nämä pienet kasvit saavat kyllä jäädä sisälle kesäksi.

Tunnustan että minäkin kyllä vein jo viikko sitten lehtikaktukseni ulkoilemaan...pari schlumbbaria on vielä sisällä mutta muut on jo kuistilla. Meillä kuisti on 2.kerroksessa ja yölämpötilat olleet n. 10 asteen paikkeilla.
Eivät oo ainakaan vielä tykänneet kyttyrää...oho

ohoMinulla on yli kuukauden olleet jo kaktukset kasvarissa...  

Mulla ei valitettavasti ole (vielä) kasvihuonetta, eikä viherhuonetta, joten olen pitänyt kaktukset sisätiloissa. Vain tuoksulehtikaktus on käynyt parina päivänä ulkona.

Parvekkeella ja kasvihuoneessa on tosiaan hyvä pitää kaktuksia, kun ne ovat suojassa pakkaselta. :)

Pieniä kasveja on ehkä syytä pitää sisällä ainakin yhden kesän ajan, jotta ne juurtuvat hyvin ja uusia jaokkeita kasvaa riittävästi. Jos pienet kasvit pääsevät kuivumaan kesän aikana liian paljon, ne saattavat kärsiä siitä.

Mulla on tapana ripustaa amppelissa olevat Schlumbergerat ja muut epi-kaktukset jalopähkinöihin, pihlajaan, vaahteroihin, päärynäpuihin ja luumupuihin kesän ajaksi. Jalopähkinät ovat siitä hyviä puita, että niiden alla on sopivan varjoista, kun niissä on isot lehdet. (Joinakin vuosina olen saanut kaktukset jalopähkinöihin vasta kesäkuun puolen välin jälkeen, koska ensimmäiset lehdet ovat mustuneet yöpakkasten takia.)

Miksi minun marraskuunkaktus tekee ruskeita "kraatereita" lehtiin ja pudottelee lehtiään?? Kaktukseni on ollut ulkona aurinkoisella paikalla, siihen paahata aurinko, olisiko aurinko syy? Siirsin nuo pois tuosta varjoiseen paikkaan johon käy vain ehkä tunnin verran ilta-aurinko!

Kuulostaa siltä, että kaktuksesi on tainnut käristyä auringossa. Marraskuunkaktukset (kuten muutkin lehtikaktukset) kannattaa laittaa kesäksi ulos puolivarjoisaan paikkaan, jotta ne eivät ole täydessä paahteessa.

Minä laitan marraskuun kaktuksen kesäksi aina kesämökin viileälle kuistille, jonne paistaa aurinko vain aamulla ja illalla myöhään. Pidän kaktusta kuivana niin kauan että siihen ilmestyy kukannuppuja ja sen jälkeen alan kastella. Näin saan sen kukkimaan joka kesä. Marraskuussa se ei enää kuki.