Tuo kuulostaa hyvältä kukittamistavalta. :) Tuolla tavalla kaktuksen saa kukkimaan kesällä.
Jos kaktusta pitää kesän ajan ulkona, niin se kukkii vasta syksyllä, kun sen tuo sisälle (valkoinen S. truncata on poikkeus, koska se saattaa kukkia kesälläkin).
Tässä olisi kaksi kaktusta tunnistettavaksi. Ensimmäisen löysin taimimyymälästä, kun olin ostamassa kesäkukkia.
Toisen sain pistokkaana ystävältäni, eikä hänkään tiennyt, mikä kaktus se on. Luultavasti se on joku vanhempi lajike, koska emokasvin oksat olivat puutuneita ja kaktus oli suurikokoinen.
Kannoin tällä viikolla kaikki kaktukset ulos. Ne ovat suuren kuusen juurella varjoisassa paikassa. Muutaman oksan tiputtelusta huolimatta ne ovat viihtyneet hyvin ulkona.
Miten sen kastelun laita on, kun marraskuun kaktukset on ulkona puolivarjossa? Ihanko normaalisti niinkuin sisälläkin? Vai vähemmän? Entäs ne kevätkaktukset, onko niille samat hoito-ohjeet?
Olen itse kastellut marraskuunkaktuksia ihan samalla tavalla ulkona kuin sisällä. Kasteluun vaikuttavat mm. vesisateet, helle ja kaktusten kasvaminen (kasvukauden aikana on hyvä kastella säännöllisesti). Kevätkaktuksia voi hoitaa samalla tavalla.
Olen vähentänyt kastelua alkusyksyn aikana, jotta kaktukset saisivat lepokauden ja valmistautuisivat kukintaan.
Marraskuut pukkaa uutta kasvua kovaa vauhtia, taitavat viihtyä kasvarissa kun lämpötilat ovat sopivat ja valoisaa on vuorokauden ympäri. Tarkastelen valkoista aina että olisko siihen ilmestynyt nuppuja mutta ei ei väkisin!
Valkoinen marraskuunkaktus on yleensä kova kukkimaan, mutta joskus
sen kukintaa voi joutua odottamaan. En tiedä miten se suhtautuu
kasvihuoneessa olemiseen, mutta jos sitä pitää ulkona, niin siihen
tulee helposti nuppuja.
Ei se kukkiminen ole välttämätöntä, hyvä kun edes viihtyvät ja alkavat rehottamaan. Siinäkin riittää jo haastetta seuraavaksikin illaksi.
Hieman asian sivusta, mutta kuitenkin. Tein tässä yksi päivä sumutuksesta pitävien (lehtikaktukset, lihansyöjät) ja piikikkäiden kaktusten, mehikasvien sekä tyräkkien hyllyjen välille kelmusta seinämän kasvariin. Nyt voin sumutella lehtikaktushyllyä ilman, että liian korkeaa ilmankosteutta menee kaktushyllylle.
Seinämä on varmaan hyvä olla olemassa, jos on vaarana, että
piikikkäät kaktukset saavat liikaa vettä.
Piikikkäät kaktukset sietävät
kasvukaudella ja kesäisin aika paljon ilmankosteutta, mutta liika on
aina liikaa (liiallinen kosteus saattaa aiheuttaa runkovaurioita, laikkuja ja/tai mätänemistä).
Schlumbergerat ja muut lajit rehottavat varmaan aika komeasti, jos ne saavat olla kesän ajan kasvihuoneessa. Niitä voi pitää syksylläkin aika myöhään kasvihuoneessa, kun sinne ei pääse pakkasta.
Kun Schlumbergerat pääsevät nauttimaan sopivasta ilmankosteudesta, niin ne alkavat rehottamaan nopeasti. Ne kasvavat tuollaisessa paikassa paljon nopeammin kuin sisällä.
Laitan tämän viestin myös tälle palstalle, jos kaktusharrastajat eivät ole sitä toiselta palstalta huomanneet.
Minulla olisi marraskuunkaktuksen pistokkaita, jotka ovat nyt vesilasissa juurtumassa. Ovat noista minun kaktuksistani pudonneita oksia. Ainakin yhdelle olisi pistokkaita. Kukkien väriä en voi sanoa varmasti, kun on 9 erilaista marraskuunkaktusta, ja en muista, minkä värisillä kukilla mikäkin niistä kukkii. Kuva pistokkaista on annetaan/vaihdetaan/myydään palstalla. Voisin vaihtaa ne lehtikaktuksen tai posliinikukan oksaan, mutta myös muista kasveista voidaan neuvotella. :)
Marraskuunkaktukseni teki keväällä pari uutta lehteä, ajattelin että tähänkö jäi uusien lehtien tulo, kun viellä viime vuonna se puski älyttömästi lehtiä. Mutta nyt loppukesästä tuo on ruvennut puskemaan keväisten lehtien päähän uutta, sekä muuallekkin uutta lehteä.. Hyvä vain että tuuhentuu koko kasvi.
Marraskuunkaktukset kasvavat joskus hitaasti, mutta uusia jaokkeita
ilmestyy jonkin verran kesän aikana. Jotkut lajikkeet kasvavat nopeasti
ja ne saattavat kasvattaa jopa 4-5 jaoketta kesän aikana. Mulla on yksi valkoinen lajike, joka kasvattaa melkein aina 4-5 jaoketta kasvukauden aikana.
Missä vika, kun kasvarissa olevat punaiset ja vaaleanpunaiset sekä yksi valkoinen pukkaavat uutta, mutta luumupuun oksassa roikkuva valkoinen ei? Ulkona on tietysti viileämpi, mutta vaikuttaako se?