Tarkkaa syytä on vaikea sanoa, koska kukintaan voivat vaikuttavat monet asiat (mm. valo, kasvupaikka, lämpö, kastelu). Yleensä ulkona olleet kaktukset kukkivat vasta sitten, kun ne viedään sisälle, mutta esim. valkoinen Schlumbergera voi kukkia ulkonakin.
Mie oon jo muutaman kesän ihmetellyt miksi marraskuunkaktuksen lehdet aina vaan muuttuu viininpunaisemmiksi? olisko ulkoilu kesällä syy? silloin kauan sitten kun ostin sen joulukaktuksen nimellä niin muistaakseni se oli ihan vihreä.. mutta eipä tuo haittaakkaan
Tuo ilmiö johtuu auringossa olemisesta. Se on täysin vaaratonta, eikä siitä kannata huolestua, koska marraskuunkaktus kestää auringonpaahdetta aika hyvin, kun se tottuu siihen. Sama ilmiö tapahtuu myös ikkunalaudalla, jos kaktus on aurinkoisessa paikassa.
Kannattaisikohan tuo kaktus kiikuttaa jo sisälle? Missäs vaiheessa nuppujen pitäsi ilmestyä? Minulla kun on anopilta saatu vanha kaktus, jonka tavoista ei ole haisuakaan... Ihan uusi laji minulle!
En ainakaan vielä nähnyt minkäänlaista nuppua, vaikka kovasti tiirailin.
Marraskuunkaktukset on nyt nostettu parvekkeelta sisälle ja suihkuteltu hämähäkinverkot ym pölyt pois.
Meillä viime yö oli jo aika kylmä +5 astetta ja päivälläkin vaan +12
joten katsoin viisaaksi tehdä tämän siirtohomman nyt kun
oli aikaa.
Nyt alkaa se vaikea järjestely, mihin mikäkin kukka mahtuu talvehtimaan. Moneen kertaan niitä vielä pyörittelen . Marraskuunkaktukset ensin keittiön ikkunalle esittämään kohta puhkeavaa kukkaloistoaan (toivossa eläen)
Nyt on tosiaan ollut aika kylmiä öitä. Täällä meidän suunnalla (Kotka) oli ekat pakkaset pari päivää sitten (yöllä oli -1 C), mutta tällä hetkellä on taas melko lämmintä ja ilma on kostea.
Kaktusten sijoittaminen voi tuottaa hieman ongelmia. Mullakin on vielä päättämättä mihin sijoitan muutamat kaktukset.
Tällään nyt kysymykseni vaikka tälle palstalle, vaikka se oikeastaan koskeekin kaikentyyppisiä lehtikaktuksia...eli onko päivän pituudella merkitystä lehtikaktusten kukintaan? Oma seurakuntani on nyt ollut jonkun aikaa sisällä kesäulkoilun jälkeen ja virittelin vähän lisävaloja. Keinotekoinen päiväni on vielä aika pitkä, ja tuli mieleeni että kaipaisivatko kaktuksetkin lyhyempää valoisaa aikaa kukkiakseen? Toisaalta, onhan täälläkin jo kuultu monta tarinaa siitä, miten itse kullakin kaktukset kukkii mitä kummallisimpiin aikoihin... no kysynpä nyt kuitenkin.
Kerronpa omasta marraskuun kaktuksestani, mutta luulen, että pätee muillekin. Olen laittanut ulkoilleen marraskuun kaktukseni sisälle tässä taannoin. Se pitää laittaa vähävaloiseen paikkaan ilman niitä lisävaloja. Joku on joskus sanonut, että jopa katulamppu saattaa siirtää kukintaa. Yleensä sitten lokakuulla lehtien päät alkavat pikkuhiljaa pukkaamaan nuppuja ja kukat alkavat aukeilla marraskuulla. Siispä sellainen pimeä käsittely, jotta alkaa kukkimaan. Sitten sitä kastelua voi lisätä varovasti. Minulla ainakin ulkoileva kaktus on ollut kastelematta heinä-elokuun ja sisälle lämpimään päästyään alkanut saamaan vettä.
Kuten törnrosa jo totesikin, marraskuunkaktus on lyhyen päivän kasvi ja se alkaa kukkimaan, kun valo vähenee. On kuitenkin olemassa lajikkeita, joihin tämä ei päde, koska esim. monet valkoiset S. truncata -hybridit kukkivat innokkaasti melkein mihin tahansa vuodenaikaan.
Aijai. Olipa hyvä että tuli tämäkin tarkistettua....sitä kuivaa aikaa en varsinaisesti tullut järjestäneeksi, vaan kaktukset saivat kyllä lorauksen vettä suunnilleen samaan tahtiin kuin muutkin ulkoilijat. Mutta täytyypä pistää valoviritykset pois...orkideoille ne alun perin oli tarkoitettukin mutta kaktukset valtasivat juuri sen hyllyn Täytyy varmaan kyllä miettiä paikankin vaihtoa, sillä samassa huoneessa palavat orkideakaapin tehovalot - katuvaloista ei sentään meilläpäin onneksi ole haittaa
Otin omat marraskuuni kuistilta (kylmä sellainen) sisään viikko sitten ja nyt kaikki viisi pukkaa nuppuja , valkoinen tietysti etunenässä. Lohen punainen tekee nyt ensikertaa kukkia sitten ostokukkimisen, hankin sen toissa talvena, odottelen innolla, oli niin ihastuttavan värinen.
Asustelevat pohjoisikkunalla ilman mitään lisävaloja ja kiire on kukkimaan, meillä ei olla niin "nimiuskollisia" .