Täällä yksi joka haluaa tulla isoksi ja kauniiksi ![]()
Kuinka suuri ruukku teillä on noille ja onko muovi- vai saviruukku. Minulla on viisi erilaista, ovat vielä pienissä muovisissa ostoruukuissa ja tosi vähän niissä on multaa. Pitäisi varmaan antaa vähän lisää kasvualustaa![]()
Anopin marraskuut,tuo valakia minun aluista.
Sekaisen näköinen tämä. Rättikukaksi kutsun sitä mutta tykkään siitä silti. On tosi innokas kukkija.
Nyt on kukkiminen ohitse ja odotan, jotta multa kuivuisi ja vien sen makkarin ikkunalle toisien kaktuksien seuraan.
Vähän iloa tähän kaamokseen
Hiukan vino tuli kuvasta.
Lehdet kun oli punertavat silloin kun kannoin kaktukset sisälle, niin nyt ne lehdet on taas vihreät.![]()
Kyllä marraskuunkaktukset nyt kukkii komiasti !:rolleyes:
Täälläkin aloittelevat kukintaansa.
Minullakn on tällainen.
Kiitos, Bobbie!
Mukavaa, kun joku muukin tykkää, kun itse tykkään marraskuustani kovasti. Sain aikoinaan yhden marraskuunkaktuksen oksan työtoverilta ja hän oli saanut omansa vuosia aikaisemmin joltain vanhalta sukulaistädiltä. Eli kaktuksella jo aika pitkä historia takanaan.
Täydessä kukassa.
Vanhakaktus ja toinen jonka ostin viikko sitten Liiteristä- Ostin myös valkoisen joka on nupuilla.
Liiterin valkoinenkin alkaa availla kukkiaan.
Oranssi kaktus enää kukassa. On ne vaan kauniita.
S marketissa oli valkeat marraskuunkaktuksia ja niissä oli pitkät nuput. Mietin vain, että nuput irtoilee kuitenkin kun matkaan kotiin. No ostin pari hajusinttiä, mutta väristä ei ole tietoa muuta kuin, että ruukkujen värit on pinkki ja valkea.
Ensimmäinen viestini tälle foorumille, täällä näyttäisi olevan paljon tietoutta, niin tällainen kasvijuniorikin uskaltanee täältä kysyä muutamaa mieltä askarruttavaa asiaa.
1. Sain äidiltäni muutamia pistokkaita kaktuksista(kuva alla) ja ovatkohan nämä kaikki kuitenkin marraskuunkaktuksia, vaikka ovat kovin erinäköisiä keskenään? Nuo oikealla olevat ovat kuulemma todella vanhasta emokasvista, kuulemma isäni äidin äidin peruja, eikä sen aikaisempaa historiaa enää kukaan tiedä. Emokasvi itsessään on suuri ja osittain jo puuvartinenkin. Vähän pelottaa, että saanko nämä nyt pidettyä sitten hengissä.
2. Toisessa kuvassa olen istuttanut pistokkaat multaan, eiväthän ne ole liian tiiviisti, haaveissa olisi iso ja tuuhea “puska”. Lyhensin pistokkaita hieman ennen istutusta, niin että niissä oli n. 2-4 “lehteä”. Pistokkaiden lisäksi ruukussa kasvaa minun 2 pientä eri väristä marraskuunkaktustani. Ei kai siitä voi olla mitään haittaa että yhdessä ruukussa kasvaa useampaa eri väriä ja osa on jo valmiita kasveja ja osa vielä pistokkaita?
3. Viimeiseen kuvaan ei liity sen kummempaa kysymystä, se on viime joulun alla ensimmäistä kertaa minulla kukkinut kaktus, ostin sen jo kukkineena raasuna alennuksesta puoli-ilmaisena, joten en tiennyt yhtään minkä värinen kukka siinä on, mutta yllätyin positiivisesti kuinka kaunis kelta-pinkki kukinto siihen sitten ilmestyikään. Ja kukkia oli paljon kun se pääsi täyteen vauhtiin, vaikka pieni kasvi vielä onkin. :)
Pahoittelut vielä näistä hyvin hölmöistä kysymyksistä, toivottavasti joku jaksaisi kuitenkin vastata.
- Nuo oikean puolimmaiset näyttävät joulukaktuksen pistokkailta ja tuo vasemman puoleinen marraskuun kaktukselta.
Hyvin sinä varmasti onnistut, kaktus on aika helppo juurrutettava, toki se voi välillä kestää aika kauan, eli 1-2 kuukauttakin voi mennä ennen kuin uutta kasvua näkyy.
2. Mielestäni tuo istutus näyttää jopa liian tiheältä.
Muutenhan sillä ei ole väliä, vaikka eri lajeja ja eri värejä olisi samassa.
Ehkä kannattaisi laittaa pistokkaat ihan erikseen omaan purkkiin juurtumaan, pystyy sitten vähän kasteluakin säätämään, juurtunut kasvi tarvitsee usein eri määrän kosteutta kuin pistokas.
Itse olen useimmiten laittanut 3-5 pistokasta samaan astiaan.
Onnea kasvatukseen.