Marraskuunkatkus on tehnyt näitä nuppuja.
Uusi väri minulle, hieno.
Minulla kaktukset vasta nupuilla.
Minulla oli pari vuotta sitten marraskuussa tuon vaaleanpunaiset väriset kukat, mutta ei se kestänyt kukkien jälkeen vaan kuoli.
Lomalaiset
Marraskuunkaktus on parvekkeella joulukaktuksien kanssa. Ne tarvitsee viileää yötä.
Kunhan syksy menee eteenpäin, niin saavat kunnolla lepoa.
Edistääkö pieni kylmäkäsittely kukintaa? Mietin, pitäisikö tuo omakin siirtää hetkeksi ulos…
Kyllä ne tarvitsee viileää lepoa ja sitten palkitsee kukkasilla.
Jostain syystä joulukaktus ei kukkinut viimeeksi, mutta marraskuun kukki.
Minä pidän omat ulkona siihen asti, että yölämpö alkaa olla 5 paikkeilla, silloin otan lomalaiset sisälle.
Ei kestä montaa viikkoa siitä kun kukinta alkaa.
Lehtikaktukset tuntuu muutenkin rakastavan kosteaa ulkoilmaa, ovat paljon virkeemmät kuin talvisin.
Laitoin ne kesälle kuistille, varjosaan paikkaan, onneksi huomasin ajoissa että osa lehdistä oli valkoisena. Ei niitä voi ulkona pitää vaikka olivat ihan varjossa.
Mulla myös ulkona osa lehdistä paloi valkoiseksi, kun jokunen kesä sitten kokeilin kesättää ulkona. Sen koommin en ole uskaltanut.
Minullakin meni valkoiseksi, osa, kun oli liian paljon aurinkoa, siirsin varjoisampaan ja siellä vihtyvät oikein hyvin.
Tässä minun lomalaiset. Välillä nostan ne sateeseen tuosta katon alta, tai roiskasen kastelukannulla lehdetkin märäksi.
Minulla on joulu- ja marraskuunkaktukset pohjoisen puoleisella verannaalla. Lehdet ovat upeita ja kiiltäviä. Ihan samassa paikassa ja samalla hoitamattomuudella on myös kevätkaktus, sen lehdet on hyvin aneemisen näköiset. Olen monta pohtinut mistä moinen johtuu, tämä on tuttu ilmiö vuosien varrelta.
Minulla on tuossa kuvassa pääsiäsiskaktus toiseksi viimeisenä, missä näkyy oranssi purkki.
Se nuupahtaa aina sisällä, mutta ulkona voi hyvin.
Mielestäni se haluaa enemmän kosteutta kuin marraskuun - ja joulukaktukset, ryytyy aina syksyllä, kun joutuu syyskosteudesta sisälle.
Ja keväällä kirvoja saanut hovineidonkaktus kukki kauan alkukesällä, aloitti vähän aikaa sitten uuden kukinnan ja kasvattaa hulluna uusia vuosikasvuja.
Minun marraskuunkaktuksessa menee versot punertavasti jos aurinko paistaa siihen.
Tosin jostain luin, että punertava kertoo kuivasta alusta.