Mehut, soseet, hillot ja vastaavat

Minä en ole tehnyt kun ei ole kriikunoita. Voisi olla hyvää. Eikö se ole vähän saman makuinen kuin luumu, luumusta olen tehnyt hilloa. Ei mikään herkkuhillo mutta syötävän makuista. Aroniat ja vesi ja kirsikan lehdet on kattilassa, pussin kyljessä on ohje ja siinä on vain vähän sitruuna happoa. Taidan laittaa tuon yllä olevan ohjeen mukaan… Tänä vuonna on aroniat paremman makuisia mitä ennen. Olen syönyt niitä vähän puskasta suoraan. Ennen piti ne syljeskellä pois suusta jos maistoi.

1 tykkäys

Olen tehnyt mehumaijalla kriikunamehua ilman sokeria ja säilyy kylmiössä hyvin. Olen myös pakasttanut. Sokeria voi lisätä juodessa, en lisää.

Mehusta tehty kriikunahyytelö on herkkua ja upean väristä.

Jos jaksaa pehmittää kriikunoita kattilassa ja jauhaa käsin sosemyllyllä sekä siivilöidä reikämallin metalliläviköllä ja nyppiä lusikalla kaikki kivet pois, saa kriikunasosetta pakastimeen. Maistuu autuaan tuoreelta talvella ja on upean väristä. En tiedä mitään :muscle:noin työlästä.

2 tykkäystä

Tein tupla-annoksen, 10 purkillista paholaisen hilloa. Söin jo mozzarellan, riisin ja broilerin kanssa maistiaoset. Chilejä seuraaviin satseihin menossa pakastimeen.

3 tykkäystä

Onko kukaan tehny marmelaadia, koetin tehdä appelsiinistä mutta taisi tulla hilloa. En saanut varmaan kunnolla sitä valkoista pois kun tulee sellainen jälkimaku mutta kyllä sitä hyvin voi käyttää. Pitää koettaa tehdä uudestaan pelkästä mehusta mutta näyttää vähän vaikealta se loppu keitto että saa jähmettymään. Kuivatan appelsiinin ja sitruunankuori kun ovat halpoja ja pakastanut niitten mehuja.

Onko näille asioille oma ketju, en löytänyt.

Jatkoin opiskelua ja luin että hillosokerista saa tehtyä marmelaadia, onkohan sitten yhtä hyvää kun tavallisesta tehty?

Perusohje

1 kg marjoja ja/tai hedelmiä
750 g – 1 kg (9-12 dl) sokeria

1. Hienonna kovakuoriset marjat ja hedelmät monitoimikoneessa tai tehosekoittimessa.
  2. Pane marja/hedelmäsose ja sokeri paksupohjaiseen kattilaan. Lisää tilkka vettä, jos se on pohjaanpalamisen estämisek­si tarpeellista.
  3. Keitä hiljalleen ilman kantta niin kauan, että massa alkaa saostua, noin 45 minuuttia.
    Sekoita välillä.
  4. Tee marmela­dikoe. Kasta kuiva lusikka marmeladiin ja nosta se kattilan yläpuo­lelle. Jos viimeiset pisarat tippuvat hitaasti ja ne ovat suuria, marmeladi on valmista.
  5. Jos marmeladi on löysää, voit lisätä siihen vähän pektiiniä. Sekoita marmeladikiloa kohti 3/4 tl pektiiniä, saman verran sit­ruunahappoa ja 2 tl sokeria. Kuumenna marmeladi ja lisää seos joukkoon. Keitä pari minuuttia.
  6. Tölkitä marmeladi välittömästi.
    Martat
1 tykkäys

Kiitos Pepino, hyvä ohje. YouTubessa ohjeistettiin keittämään 105 asteessa niin pitkään että saostuu. Pektiiniä en meinaa käyttää.
Huomenna kokeilen uudestaan.

1 tykkäys

Olen tehnyt omenamarmeladia hillosokerilla. Paljon kanelia. Muistaakseni olen maustanut muillakin mausteilla. Kellaristahan niitä purkkeja löytyy.

On niin kiinteä ja marmeladimaista kuin kohtuudella voi tehdä ja haluan.

2 tykkäystä

Jokseenkin varma, että kuorineen keitetyistä omenista saa helpommin marmeladia kuin marjoista.
Mustaherukkahyytelöä kun tekee niin pitää tehdä ei ylikypsistä marjoista että hyytyy.

Omenoissa on pektiini.

Keittelin tänään pitkästä aikaa jalapenohyytelöä. Tuli niin hyvää, että piti rapsutella lusikalla kaikki jämät kattilan pohjasta suoraan suuhun. Sokeri miedontaa tulisuuden niin, että jouduin laittamaan lisäpotkua kuivista chileistä, kun mun jalapenot oli niin mietoja.

1000012045

5 tykkäystä

Genesee, tuon reseptin haluan ehdottomasti ! Voitko laittaa tänne ?

Vois varmaan käyttää pakastettujakin chilejä tuohon !

Tarkkaa ohjetta minulla ei ole antaa, koska tein tämän mukaellen amerikkalaisia “Jalapeno jelly” ohjeita.
Minulla oli vähän yli 300g siemenettömiksi putsattuja jalapenoja, jotka silppusin sellaisella narusta vedettävällä silppuripurkilla todella pieniksi paloiksi. Niiden kanssa kattilaan laitoin n. 2,5 dl omenaviinietikkaa ja 0,5dl sitruunamehua ja annoin kiehahtaa. Hillosokeria meni ehkä vajaa 5 dl, mikä minulla oli jäänyt edellisestä hillon keitosta ja keitin seosta kunnes se hyytyi lautasen pohjalle laitettuna. Lasipurkit steriloin keittämällä niitä ja purkitin hyytelön niihin kuumana ja suljin purkit. Poikkesin amerikkalaisista säilöntäohjeista enkä keittänyt täytettyjä purkkeja, koska hyytelösokerissa on säilöntäainetta, joten kuumana purkittamisen olettaisi riittävän takaamaan säilymisen.

2 tykkäystä

Kiitos Genesee, tuo on hyvä ohje.
Vähän tarkennan vielä että keititkö hillosokerin lisäämisen jälkeen siis vielä kauankin ? Mulla on päässä sellainen ajatus ettei hillosokeria sais keittää kauaa (ehkä 10 minuuttia ?) ettei säilöntävaikutus heikkene. Saatan olla tuon keksinyt omasta päästä ?

En katsonut kelloa, vaan tein hyytymiskokeita lautaselle. En löytänyt mistään että liian pitkä keittäminen vaikuttaisi säilyvyyteen. Dansukkerin sivuilla luki vaan että hillosokerin kanssa ei tarvitse yhtä pitkää keittoaikaa kuin tavallisen sokerin eli kai siksi että siinä on niin paljon pektiiniä, että hyytyminen ei ole pelkästään marjojen oman pektiinin varassa. Keitän ennemmin pidempään, että hyytelö varmasti hyytyy.

1 tykkäys

Tein Geneseen ohjeen mukaan chilimarmeladia ja täytyy sanoa ettei hän yhtään liioitellut makua :yum:. Aivan ihanaa vaikka olikin mun chiliaineksilla pikkuisen liikaa poltetta. Vai oliko :thinking: koska suunnilleen nuolin kattilan pohjan - no en nuollut, jos oisin tehnyt sen niin kulkisin tällä hetkellä täällä pää kattilaan juuttuneena :smile:

IMG_20241120_160152

Nyt tiiän mihin ens vuoden sato pääosin käytetään. Ja mikä ihaninta, voi kasvattaa useita chilejä kun ei tartte miettiä mihin kaiken sadon saa menemään :wink:

3 tykkäystä

Miten sitä käytetään? En voi chiliä käyttää joten en tarvitse tuota tehdä. Appelsiinin ja mandariinin mehusta tein marmelaadia, ei oo sivumakua mutta ihan kunnolla ei jähmettynyt mutta hyvää tuli ja käyttää voi monenlaiseen.

Geneseeltä varmaan hyviä käyttövinkkejä tulee?
Nuo menee yhtä lukuunottamatta joulumuistamisiin mukaan, olis kiva laittaa vinkkiä saajille.

Hyytymistesti lautasella näytti hyvältä, mutta vielä se purkitettu massa hiukan liikkuu kun purkkia kallistelee.
Toivottavasti hyytyy kylmetessään vielä. Aikasemmin oon käyttänyt hyytelöinti-säilöntäainetta kun oon joskus harvoin tehnyt marmeladia, tämä tapa on nyt ihan uusi mulle.

Nähtäväksi jää millanen koostumus tuli :thinking:

Luulisin, että liha ja broileriruokien kanssa hyvää.

Joo, ikäänkuin paholaisen hillo. Mutta kun on enemmän tai vähemmän tulinen marmeladi niin jotenkin ajatus vie juustojen ja keksien pariin.

Mielenkiinnolla odotan että Genesee kertoo miten heillä tuota käytetään.

Varmasti sopii juustojenkin kanssa.
Ehkä pateenkin?

2 tykkäystä