Mehut, soseet, hillot ja vastaavat

Minä olen laittanut marjakiloa kohti 300grammaa sokeria kerroksittain mehumaijaan.Teräskattilassa mehustaminen on kyllä todella hidasta verrattuna vanhoihin alumiinimaijoihin mutta niitähän ei enään kannata käyttää.

300g laitan jos pullotan mehut. Nykyisin pakastan kaikki (jotka mahtuvat) ilman sokeria ja myös juodaan ne ilman sokeria.
Nyt laitan omenahillokkeen tällaisenaan pakastimeen ilman sokeria. Siitä saa talvella erilaisia jälkkäreitä nopeasti kahdelle. Jogurtin, jäätelön, kanelisen kermavaahdon kanssa tai omenahyveenä.

kiitos selvennyksestä. unohdin nuo sinun jälkiruoka-ahkerointisi:-) vahvasti sokeroidun mehun voi varmasti käyttää niihin. minä kun käytän jano- ja pöytäjuomana, en kyllä saisi sokerilitkua juoduksi.

jos vielä teet mehua, niin kokeilepa yhtä pullollista ilman sokeria. olen melko varma, että saat sen säilymään kellarissasi ihan kelvollisena kevääseen asti.

Kummitytön perheeseen menee nyt noita sokeroituja mehuja mutta niistähän saa vaikka omenariisipuuroa yms. tehtyä.

aronia ja mustaherukka sopii hyvin yhteen. Myös aronia ja puolukka.

Mää teen nykyään mehut 20 litran kattilassa - nopea kiehautus (ei niin paljon c-vitamiinihävikkiä kuin mehumaijalla), siilaus mehumaijan siiviläosasta suoraan toiseen kattilaan, sokerointi, pikkukuumennus ja tallennus kaljapulloihin kruunukorkin avulla. Voishan sen sokerittomanakin tehdä suoraan siilauksesta pulloihin, mutta sitä ei juo erkkikään.

Minä myös pakastan kaikki mehut ilman sokeria ja juomme myös ne sokeroimattomana, niin mehujen oma maku säilyy parhaiten. Mehustus “jätteen” keitän hillosokerin kanssa ja pakastan. Tuo “mäski” hillo on hyvää monenlaisissa tilanteissa. Mitään ei siis hukkaan.

Talvella voi mehuunsa laittaa hunajaa.

Voikos tuota viini/sitruunahappo tuoremehua tehdä vähemmällä sioerilla tai jopa ilman sokeria? Pakasteeseen menisi. Saako sokeri mehun irtoamaan marjoista tuolla systeemillä??

Ja minä kyselen kaverin puolesta tyrneistä. Miten niistä voisi tehdä mehua?

Meillä on tyrni kerätty puristimella. Pakastan sen jääpalapusseihin ja sulatan 2 palaa lasilliseen vettä ja lisään hunajaa.

Vastaan pyyntöön - seuraavassa tulee viinirypälehyytelön valmistus: 
(netistä löysin ohjeen hakusanalla grape jelly tai grape jam)
Perusohje:
Rypäleitä noin 1 kilo
½ litraa vettä
½ kiloa sokeria

Itse vuonna 2010 tehden: noin 30 Zilga-tertusta tuli 1,5 litraa sosetta, lisättynä 1 kilolla hillosokeria. Tuli tymäkkää hyytelöä, mutta aivan liian makeaa!
Amerikkalaiset jättää kuoret soseen joukkoon maun tähden, mutta silloin siementen poisto on kuulemma varsian ongelmallista. Meikäläiseen makuun sopi myös sileä hyytelö. Ihanaa paahtoleivän päällä!

1. Rypäleiden huuhtelu ja huonojen marjojen poisto.

Kiehautus 20-30 min, massan siivilöinti tai sosemyllyn kautta.

Siivilöity sose uudelleen kiehumaan sokerin kanssa,15 min kiehautus hiljaisella tulella, hyytelökoe: tippa lientä kylmälle lautaselle - pitäis hyytyä. 
Purkitus vuorokauden ajan liotettuihin ja uunissa 100 asteessa/1 tunti kuumennettuihin hillopurkkeihin.

Kurppa: tuo tekemäsi omenahilloke näyttää herkulliselta.
Raaskiiko kysyä reseptiä/tekotapaa?
Omenia olisi piha ja puu täynnä. Haluasin tehdä just jotain tuontapaista ja
pakastaa.

Omenat kuoritaan ja siemenkodat poistetaan. Kattilaan laitetaan liraus vettä pohjalle ettei omenat ota pohjaan kiinni. Omenat viipaloidaan kattilaan ja annetaan hiljalleen hautua kunnes osa on soseutunut, mutta osa vielä viipaleina. Kannattaa sekoittaa välillä.

Ei sen kummempaa;)

Kiitos Kurppa!

Lasipurkkeihinkin teen omenahilloa vähän samoin kuin kurppa tuon pakastetun soseen. En vain pakasta sitä (kun kaikki ei mahdu pakkaseen niin osa on pakko tehdä näin)

Sillä erolla että laitan aina ihan pienen tilkan sitruunaa omenoiden joukkoon ettei ne rusketu yhtään kuorittaessa. Samaan vesi-sitruunatilkkaan heitän hiukan hillosokeria. En kuitenkaan mitään suurta määrää kuten perinteisten ohjeiden mukaan.

Lopuksi sauvasekoittimella surautan hillon ihan sileäksi ja samettiseksi ja laitan kuumaan veteen upotettuihin purkkeihin.

Säilyy vuosia vaikkei sokeria ole juuri nimeksikään.

Samalla reseptillä teen aina luumuista löysää hilloa, kun niitä satun saamaan.Keltaisista tulee vaaleaa ja tummista kauniin punaista.

minä raastan sosemyllyllä hieman pehmeet omenat pelkästän ja pakastan raakasoseen.sitten kun teen esim piirakkaa laitan sokerin.jos jää poisheitettäväksi,niin ei mene sokeri hukkaan.

Puolukkatuoremehua himoitsin ja sokerimäärää kauhistelin. Nyt ratkaisin ongelman: sokeri lisätäänkin ohjeessa vasta valmiiseen mehuun. Eli 8 litraa puolukoita survotaan puunuijalla pikkuerissä, lykätään sankoon harsopussin sisään, 4 litraa kylmää vettä ja siihen liotettu viinihappo 50g (1,10€). Annetaan viileässä seisoa vuorokausi ja siivilöidään sekoittamatta = pussi mehumaijan siiviläosaan tai roikkumaan ylösalaisin käännetyn tuolin jalkoihin (kiitos puutarhanetin vinkkijen!!). Sokeri lisätään valmiiseen mehuun ja miehän en lisää vaan pakastan! Ou jee.

Tuo puolukkatuoremehu on tosi hyvää. Nyt kokeilen mehua, omppua ja puolukkaa maijalla. Lisäsinpä testimielessä vielä sekaan pari stevian latvaa. Saas nähä.

ensimmäinen omena-minttu maijallinen tälle päivälle melkein kiehunut… toinen vielä odottaa.
hyvien naapurien avulla keltaisesta kanelista on otettu työvoitto; eilen meni kuusi ja tänään kymmenen ämpärillistä. hyvin monessa huushollissa säilötään ja leivotaan viikonloppuna sen lisäksi, että kerhohuoneen kuistilla toimii tuoremehutehdas:-)

edit - ei edes sekaisin: summassa "vihdallinen" vihermintunoksia - kukatkin mukana - omenanlohkojen päälle maijaan ja kansi kiinni. tuoksu on hyvä ja maku superhyvä:-)

mai-lee, kiinnostaa tuo omena-minttu mehu? onko siihen sulla kenties ohjetta? Olis omenia ja minttua… Nekö vaan sekasin maijaan ja porisemaan

Puolukkatuoremehusta tuli taivaallisen hyvää ilman sokeria. Heivaan pakasteesta kaikki pihalle ja täytän pelkällä mehulla