Mehut, soseet, hillot ja vastaavat

J.anis, olipa mukava vinkki toi karjalanpaisti ! Sitä teen silloin tällöin, kokeilenkin seuraavan kerran sen kanssa sitä pihlajanmarja-omenahyytelöä. Kiitos :slight_smile:

Kyssäkaali ja muut vastanneet. Maistoin vielä uudestaan sitä pihlajanmarjahyytelöä. Se on aivan upean väristä ja on myös makeaa, mutta silti jälkimaku on turhan kitkerä. Itse söisin, mutta muille ei kelpaa.Maku on kyllä tasaantunut syksystäja kuulin, että marjojen pakastaminen olisi voinut auttaa. Onko siitä tietoa? Jotain muuta käyttötarkoitusta kaipailin kuin liharuuan lisäke.Sellaisia kun kuluu yllättävän vähän ja harvoin.

pitäisi todella odotella muutaman yöpakkasen yli tai laittaa vähäksi aikaa pakkaseen. nuun tapa laittaa omenaa joukkoon on käypänen myös.
ihan haulla löytyy noita otsikoita. jutuista löytyy käyttövinkkejä useampiakin
"Pihlajanmarja on monikäyttöinen terveyspommi, jonka kirpeä maku miedontuu ensimmäisten yöpakkasten jälkeen."
"Pakkanen kesyttää pihlajanmarjat"

Magnolia, pihlajanmarjoja voi myös pakastaa min. vuorokauden ajan ennen valmistusta, jos maku on mielestäsi liian voimakas. Kerätessä kannattaa myös eri pihlajien marjoja maistella sillä niissä on makueroja.
Itse kerätessä maistelin ja hylkäsin puun jonka marjat maistui epämiellyttävän kitkerälle. Sitten pakastin 1-2 vrk:n ajaksi marjat, ja hyytelön niistä tein yhdessä omenien kanssa. Maistanut en ole vielä, mutta noilla keinoilla  luulisi siitä pahimman kitkeryyden poistuneen.

Kiitos linkkivinkeistä. Mitää mahtaa tapahtua, jos pistän hyytelöpurkit pakastimeen? (paitsi, että lasitölkki halkeaa) Onkohan sillä enää parantavaa vaikutusta, vaiko pelkästään “vetelöittävä”?

En usko että valmiin hyytelön makua pakastamalla saa muutettua, mutta jos kokeilet niin älä tosiaan ainakaan lasipurkissa sitä sinne laita :slight_smile:

valmiin hyytelön makua voi ruuanlaiton/leivonnan yhteydessä laimentaa esim omenalla…

google löytää ohjeita useampiakin:-)

kiitos mail-lee :slight_smile: löysinkin jo muutaman ja nyt silmissä siintää omena-pihlajanmarjanpiiras

Kyllä lasipurkkeja voi pakastaa, ei ne ainakaan mulla ole särkynyt. Ruohosipulia olen laittanut vauvansosepurkkiin, niin ei tule hajuja.

Minä olen kans sipulia ja yrttejä pakastanut pienissä lasipurkeissa, ja kokeilin omenasosettakin pilttipurkissa.Ei haljennut kun jätti tarpeeksi vajaaksi sen lasipurkin.

Yrittämisen ja erehdyksen kautta huomasin että tyrnit ei hilloudu hillosokerilla. Joku jossain sanoi melatin-valmisteesta että sillä saa hilloa/hyytelöä. Tapahtuukohan mitään erityisen huonoa jos/kun laitan hillosokeroidun tyrnin joukkoon sen melatinin…

Ei varmaan mitään haittaa, kokeilisin silti ensin pienellä satsilla. Lisäaineallergiselle en syöttäisi… Joku happamuus tai muu jutska vaikeuttanee hyytymistä?

Etsin karviaisille jotain kivaa säilömistapaa. Mehuksi olen tehnyt ja köyhänmiehenlakkahilloa tehnyt, mutta kun sokeroituja hilloja menee meillä niin vähän. On vanhatkin vielä kellarissa. Kokonaisina pakastettuina en tykkää yhtään. Onko kukaan keittänyt soseeksi ja maistuuko miltään ilman sokeria?

Ja Kurpan omenahilloketta on tänä vuonna pakko koittaa. Näytti niin herkulta tuolla aikaisemmin :slight_smile:

Minä olen keittänyt sokeriliemen, siihen marjat raakana, jäähdytys ja pakkaseen. Maku säilyy tuoreen veroisena (muutenhan pakkasessa menee kirpeäksi), ja ovat tosi hyviä muiden marjojen kera rahkassa tai ihan vaniljakastikkeen kera.

Mie vaa pussitan pieniin pusseihin sellaisenaan ja aamujuomaksi jogurtin, raakakaakaon, hampunsiemenien yms. kanssa sauvasekoittimella mössöksi. Minusta karviainen on siinä raikkaan makuinen.

Keitin karviaisista ja pakasteesta otetusta kurpitsasoseesta hilloa/sosetta pari päivää sitten. Laitoin hillosokeria aika hillitysti, siitä ja kurpitsasoseesta johtuen hillo jäi liian valuvaksi. Ratkaisin sen käyttämällä lopuksi melatiinia. Lopputulos oli ihan hyvän makuinen. Tämä oli kokeilu kurpitsasose-karviais-yhdistelmästä :slight_smile:

monelta näppäimistöltä näyttää tulleen tänäkin syksynä tietoa, että toisaalla toivotaan omenavarkaita ja toisaalla toivotaan päästävän omena"varkaisiin". ja kun sato on sitten vielä samalla paikalla eri vuosina ihan erilainen. - viime syksynä kylälle ostettiin mehulinko, kun kaikilla oli niin tolkuttomasti satoa, että pieneenhän se piti puristaa, että johonkin sai mahtumaan.

naapurit veivät minultakin kottikärryillä keltaista kanelia tuorremehuksi tehtäväksi. huvituksesta meni viisi kassillista: ystävällä molemmissa käsissä pussi, minulla pyörän ohjaustangossa molemmissa sakaroissa ja vielä etukorissa yksi.

tänä vuonna meillä kaikilla on meilkein ei-oota.

huvitukset söin suoraan puusta, keltakanelit toin tänään kotiin kassissa ja repussa koko sadon yhdellä kantamisella. - mehu ja hillo on valmiina (mintulla ne maustoin taas:-)) ja mehumaija pestynä ja keittiökin siivottuna. yhden päivän urakka eikä semmoinen viikon show niin kuin viime syksynä.

Ohi mennyttä jo: Yleiskoneella pistän karviaiset aina tuoreena soseeksi karoineen päivineen ja pakastan. Soseesta karoja ei huomaa enää ollenkaan. Käytän kuten kaikkia muitakin pakastemarjoja jugurtin ja rahkan kanssa, raakamehuksi, jäätelön kanssa. Karviaissoseesta saa myös ihanaa ruismarjapuuroa, vaikka hyvin harvoin nykyään keittelen mitään marjoja.

minä tein viimevuonna karviaisista sitruunahapolla tuoremehua,minusta se oli hurjan hyvää!tänä kesänä tein kaikki mehut tuoremehuiksi.nyt mietin miten se sitruunahappo olis marjasoseessa,säilyykö siinä sama tuoreen marjan maku,niinkun mehussa!.ainakin mustikkamehu on ihan kun olis tuoreista mustikoita .

Minä myös kuulun sitruunahapon kans vehtaajiin ja mehut tosiaan maistuu Mehulta, nyt menossa puolukkaämpäri.