Huomenna teen jo toisen satsin porkkanamarmeladia. Se on tosi hyvää ja helppo sekä nopea valmistaa.
Hmm… porkkanamarmeladia. Kuullostaa ihan siltä, että on pakko joskus kokeilla
Tein tänään mustikkahilloa.
Mukailin vähän dansukkerin ohjetta, mutta en ihan kuitenkaan.
Hyvää kyllä tulikin.
Yleensä mun mielestä mustikkahillo on vähän mauton ja vetisen makuinen, mutta tästä tuli tosi hyvää.
N. 2 litraa mustikoita
1 dl vettä
1 sitruunan raastettu kuori ja mehu.
Pieni ripaus kanelia
n. 300-400 g hillosokeria, en mitannut, mutta n. kolmannes hillosokeripussista meni
Lopuksi 1 tl vaniljasokeria
Kiehautetaan mustikat, kaneli ja sitruunankuori ja -mehu vedessä, lisätään hillosokeri ja annetaan kiehua n. 10 minuuttia.
Lopuksi maustetaan vaniljasokerilla.
Kiitos Jade, kuinkas nuo jutut sitä suntätä ketjusta saahaan tänne.
Miniän vanhemmat kävivät ja toivat ison kassin harvennus punajuuria jotka olivat kyllä mielestäni ihan tosi pitkiä ja paksuja. Lisäksi tuli perunoita ja pään kokoinen lanttu.
Kyselin heiltä miten on tänä kesänä variksenmarjat kasvaneet. Sanoivat etteivät ole ajatelleet, mutta lupasivat tuoda jos on ja jahka ovat kypsiä. Samoin pihlajan marjoja voi tulla sieltä.
Kuusi litraa saskatoonia kokonaisena ja litra loppuja punaherukoita pakkaseen myöhemmin mehustettavaksi. Vielä kaksi pehkoa/puuta saskaa poimimatta.
Yhdessä saskatoon pensassa oli jokin tauti, kun oli paljon homeisia marjoja.
Tässä herkkua...
rea,oot näköjään suojannu verkolla.Mulla niin korkea,että linnut vie ylhäältä heti ku kypsyy.Alaoksilta sentää saa jonku marjan suuhunsa.Toinen pienempi on etupihalla,mutta siinä kirpeämmät marjat,ei kelpaa linnuille ku sitten vasta ku toinen on putsattu.
Punaherukka-vadelma mehua maijallinen keitetty, eilen kerätyt mustikat ja vadelmat pakastettu. Illalla keräsin sangollisen mustaherukoita, odottavat nyt mehustamista.
Karvari, meillä näin verkon alla. Verkon laittaminen on toki oma hommansa, mutta saahan itse marjansa. Olen ommellut saumurilla kaksi isoa verkkoa yhteen. Nyt sateen jälkeen tuo verkko vähän roikkuu.
Tässä etupihan saskat verkon alla. Pikkulintu parvet meinasi syödä marjat verkonpäällä sesoskellen. Laitoin verkkoon tuulessa keinumaan kanahaukan pelättimen niin loppui parvet.
Tänään keräsin etupihan saskat ja laitoin kymmenen litraa pakkaseen. Verkon otin sitten pois.
Saskatoonit sain kerättyä, laitettiin musta sängyn pällä käytetävä hyttysverho. Jostakin sinne pussiin kimpoili sisään koivun siemeniä.
Tämän päivän työn tulos. Kolmesta maijallisesta 18 pulloa mehua ja 4 litraa siemenetöntä sosetta huomenna hillottavaksi.
Anoppilassa on vielä yks puska valkoisia viinimarjoja poimittavaksi. Karviaisia taitaa tänävuonna tulla niin vähän, että niitä ei tarvitse säilöä. Minun täytyy kai keksiä marja-aronioillekin käyttöä, koska anoppi ei taida enää tulla sairaalasta kotiin.
Meilläpäin Oulun seudulla ei löydy mehupuristamoa! Miten saisin omenat helpoiten mehuksi? Onko tavallinen mehumaija ainoa kätevä? Miten teette isoille omenasadoillenne? Mulle tulee nyt ekan kerran oksat notkuttava sato.
Maijalla saa kyllä omenista mehua. Omenat kannattaa lohkoa. Aikaahan siihen kyllä menee. Hillona purkkeihin. Pakkaseen hieman keitettynä niin että suurin osa omana viipaleista on vielä ehjiä. Nyt meinaan kokeilla pakastaa pieninä kuutioina ja raasteena. Kuivattuna.
Raakana kuutioituna voi ihan hyvin pakstaa. ne on heti puolisulaneena syötävä, muuten tulee lötköiksi ja ruskistuu. Piirakkaan voi laittaa jäisenä. hedelmäsalaattiin myös jäisenä.
…ja sokeria pikkuisen sekaan, vaikkapa hillosokeria niin ei ruskistu sulaessaan, näin minä tykkään…
Hups, tuli vähän liian täyteen:)
En tiedä onko tästä ollut jo täällä pentissä puhetta, mutta minusta superhyvää omppuhilloa tulee kun lorauttaa sekaan pikkuisen calvadosia.
Jep, omppuhillo calvadosilla -reseptikin on täällä ollut. Tein ja hyvää oli