Miten hoitelette mesimarjaa ja millaisilla paikoilla ne ovat puutarhakasveina menestyneet?
Heikosti menestyi ja hiipui pois hiekkaisessa kuivassa maassani. Myöhemmin luin jostain, että olisi pitänyt olla kostea kasvupaikka, kuten mesimarjalla luonnossa lienee.
Ai, kävipä sinulla huono tuuri.
Etsin kolmelle ostotaimelleni mahdollisimman paljon talon varjoa saavan kasvupaikan polun laidalta, jossa ne tulevat toivottavasti riittävän usein kastelluksi. Maan laatua en ruvennut ollenkaan miettimään. Kompostimultaa hipsuttelin vain lähikatteeksi niille.
Miulla oli monta vuotta kasvimaan päässä kuivassa savimaassa. Tänään löytyi enää neljä pientä tainta, pelastin ne toiseen paikkaan.
Keskustelussa ‘Uuden perennapenkin perustaminen’ mummi antoi sivulla 5 vinkin, että turveharkoissa viihtyy mesimarja. Niin että mahtaisko pitää silloin happamasta maasta noin yleensäkin? En ole vielä ehtinyt kokeilla vinkkiä käytännössä, mutta vinkki jäi mieleen.
Turveharkossa viihtyy hyvin,leviää hyvin ympäröivälle nurmikollekin. Sielläkin oli runsaasti raakileita. Jouduin ottamaan tänään päivällä suojaverkon ja viemään mansikoille klo 11. klo 13 oli mies aloittanut nurmikon leikkuun juuri siitä kohtaa ja leikannut nurmikon oikein lyhyeksi. Pois oli raakileet. Onneksi oli vielä yksi muovilankakori ja varsinainen harkko alue.Surullista, surullista.
Luonnon mesimarjat kiinnostais. Tuossa tienposkessa niitä on sadoittain. Ovat kaiketi pioneerikasveja. Kuiva tienpenkka ja sieltä sepelin läpi kasvavat ja runsaasti marjovat. Ensimmäiset alkavat olla kypsiä. Tulee ihan lapsuus mieleen.
Onko kenelläkään kokemusta miten voisivat pärjätä siirrettynä. Olosuhteissa ei ole juurikaan muita muutoksia kuin se että meillä ei ole sepeliä.
Pärjää siirrettynä oikein hyvin, kunhan saa kosteutta. Yritä kaivaa juurirönsyä mahdollisimman pitkälti, niin lähtee kasvamaan monesta kohtaa. Mulla on viidestä taimesta aloitettu mesimarjasto, joka nyt on vallannut jo 4 neliötä, pakko repiä välillä pois.
Hienoa, kiitti Kassikäp.
Pistääks Kassi kompostiin ne revityt…
Ei kun se heittelee ne mettään =D
Nnjaa aijaa… myy miulle ko seuraavan kerran revit??
Nurtsille on taas levinnyt…juu.
Kassikäp! Millainen kasvualusta sinulla on. On aika ihme: näin tietämättömä ajattelisin sen tarvitsevan kuivan paikan kun nuokin tuossa kasvavat länteen suuntautuvalla ojan penkereellä ja vielä sepelikerroksen läpi. Juuret taitavat sitten olla aika syvällä. Multaa tuossa tuskin on. Täällä kun ei muutenkaan ole sitä.
Mulla kasvaa penkereessä, jossa on hiekansekaista multamaata, pitää hyvin kosteuden. Jossain ojanpenkalla kyllä olen nähnyt kuivassakin 8o. taitaa valita itse juuristonsa syvyyden, ei ne tuossa ole kuin 3-5 cm syvällä.
Eikös se tarvi tyttö- ja poikakasvit erikseen?
Kassi, säästä taimenvaihtopäivään, me kyllä revitään se irti ;D
Tarvii molemmat seksit. Uskon kyllä, että revitte, mutta onneksi sitä on paljon ;D
Voiko tämä olla mesimarjaa? Uusien talojen tieltä on raivattu puustoa ja tietä levennetty, uudella penkalla komeilee tällainen:
Ei, lillukkaa?