Mesimarja, Rubus arcticus

Eilen ihmettelin, että mitä ihmeen rikkaa puskee kasvilaatikossa, en onneksi vielä kitkenyt. Yöllä herätessä muistin että mesimarjaahan sain viime kesän vaihtotapahtumassa, jess.

Tuli sellainen hullu ajatus, että voisikohan meskua pistää perennapenkkiin reunuskasviksi… Tuolla sitä kasvaa mulla pellonreuna täynnä. Siirtäis pihalle, ennenku pässit syö ne välipalaksi. Ois tuuhea, kukkiva, marjova ja kauniit lehdet. Muutenkin tulee turvehiekkapenkki :slight_smile:

Mesimarja kyllä valtaa koko perennapenkkisi nopsaan, nimimerkki “Kokemusta on”. Pensaiden alla voisi olla parempi, esim. punaisen viinimarjan.

Se penkki on VALTAVA. Pienimmät perennat siihen on mirrinminttu ja tuoksukurjenpolvi. Ihan reunalle muita vaihtoehtoja ois maahumala, suikeroalpi tai rönsyansikka. Ne ne vasta leviääkin.  Kovin matala ei näy, ellei se rönsyä kivien yli. Ja pitää olla niin tiiviisti kasvavaa, ettei rikat ja heinät pääse kasvamaan sekaan. Niitä riittää! Mesku ois lehtimuodolta ja väriltäkin kiva. Ei kai se yhtä paha voi olla kun nuo muut maanpeittovaihtoehdot? 

Mesimarja erittää maaperään muiden kasvien kasvua estävää ainetta. Kääntyy itseäänkin vastaan ja mesikka lakkaa lopulta tekemästä marjoja. Saman kasvuston versot eivät enää omalla siitepölyllään idä. Vahvat kasvit varmaan menestyvät.

Luulen, että mun mesimarjani on tehnyt juuri niin, koska kukkii nätisti ja leviää, muttei tee marjoja.

Meillä kasvaa mesimarjaa omenapuun alla, halkaisijaltaan parin metrin alue, leviää tosi kovasti ja saa pitää kurissa ruohonleikkurilla kun meinaa valloittaa nurmikonkin. Mespiä, Pimaa ja luonnonkantaa. Samassa penkissä on narsisseja ja siperiankärhö jotka pärjäävät hyvin, samoin valkohanhikki. Sen sijaan suikeroalpi on hätää kärsimässä. Ballerina-kurjenpolvi sieltä hävisi.

Satoa tulee kivasti.

Tuohan on loistava idea… tuo mesimarja nääs

Tämänkin ketjun luin läpi. Miun mesimarjat, joita pitäisi olla kolmea eri kantaa, eivät tehneet kuin yhden marjan, joka sekin kuivui.

Siispä tein mesimarjoille uuden alueen. Alle laitoin multasäkin muovit, päälle kariketta, hapanta turvetta ja ihan päällimmäiseksi katoin taimien aluset hiekalla.

Paikka on melko aurinkoinen, mutta kuiva, koska on ison männyn alla. Pitänee tuotakin taimikkoa tulevaisuudessa kastella. Kosteampaa paikkaa ei valitettavasti löytynyt.

kuvaSlurps,nam!

Kyllä voivat olla, tekee sivuversoja.

Ostin viimekeväänä jalomaaraimia ja mesimarjoja. Nyt jännitän onko ne talvehtineet. Maanpäälliset osat on nyt kuolleita, kasvaako ne siis ihan uudestaan alusta asti?

Juu kasvaa. Meskut on tosi sinnejä. Niitä tupsahtelee mitä ihmeellisimmistä paikoista aina esiin. Jopa nurmikolta. Jos ei satu nousemaan samasta paikasta, niin tarkkaile lähiympäristöä. :slight_smile:

Minulla kaikki jalomaaraimet kestivät talvet mennen tullen. Sitkeä kasvi. 

Minulla kaikki jalomaaraimet menivät kompostiin viime vuonna. Kun silmäni suljin, niitä oli joka paikassa ja tukahdutti muita, esim. kuukausimansikan ja tavallisen maniskan. Marjat, ne pienet ja harvat, olivat kyllä hyvänmakuiset, mutta itse kasvi oli maanvaiva, levisi aivan mahottomasti. Kuukausimansikka Rügen oli mielestäni se arvokkaampi, joten Rügen ja tavallinen mansikka jäi ja jalomaarain kompostiin (tilanpuute).

Mulla nämä on istutettu viljelylaatikkoon pensasmustikan aluskasvillisuudeksi. Siinä niistä ei varmaan tule maanvaivaa. :slight_smile:

Keräilin mökkirannasta mitään tekemättömiä mesikan taimia ja istutin jalomaarainten kanssa samaan kohopenkkiin. Satomäärä parani huomattavasti, katiskaverkot lintujen kiusaksi tarvitaan!!!

Se taitaa olla jalomaarain :).

kuva

Keräsin kupillisen peukalonpään kokoisia mesimarjoja penkin reunasta, selvästi tykkäävät kasvaa vuohennokan seassa varjossa. Kosteutta on riittänyt. Kitketystä penkistä tuli pienempiä. Pitäisi keksiä niille varjokasviksi jotain pienijuurista

Onko Karvarin mesikat ruukussa ensimäistä kesäänsä?